Drugi pogled na otpad

‘Opatiji treba reciklažno dvorište, a cijeloj Liburniji sortirnica i kompostana’

Aleksandra Kućel Ilić

Smatramo da ako se želi pomoći vlasnicima opatijskih restorana, onda se to nikako ne smije raditi na štetu ostalih građana – zaključio je Fernando Kirigin, predsjednik Gradskog vijeća Opatije, a o problemu restoranskog otpada govorila je i opatijska gradska vijećnica Akcije mladih Neva Slani



Širenje intenzivnih neugodnih mirisa u pojedinim dijelovima Opatije i Voloskom, kao i stanje u Komunalcu, bili su tema dvosatne rasprave vijećnika na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća. Brojna pitanja vijećnika i odgovori gradonačelnika, gradskih službi, direktora Komunalca te predsjednika Nadzornog odbora, iznjedrili su neke od problema koji muče naše građane, a neke su se stvari već i počele mijenjati.


Uzmimo za primjer davanje skloništa u centru Opatije te u Voloskom, na Supilovoj obali, na korištenje određenim restoranima za odlaganje biorazgradivog otpada. Iako su za zbrinjavanje biorazgradivog otpada i otpada životinjskog podrijetla zadužene specijalizirane tvrtke jer je zakonom strogo propisano da se takav otpad ne smije mješati s komunalnim otpadom, to je očito dozvoljeno. Unatoč činjenici da je Komunalac, što se kućnog otpada tiče, registriran isključivo za zbrinjavanje komunalnog otpada, u slučaju navedenih lokacija bio je primoran prikupljati i te »pomije« određenih opatijskih restorana kako bi se bar malo smanjilo širenje neugodnih mirisa.


Baje s »pomijama«


Odmah nakon sjednice Gradskog vijeća sporne baje s »pomijama« na parkiralištu opatijske tržnice su maknute i odvezene kod crpne stanice na Slatinu, a u Voloskom su i dalje na istome mjestu. Smatramo da ako se želi pomoći vlasnicima opatijskih restorana, onda se to nikako ne smije raditi na štetu ostalih građana kao u ovim slučajevima. Ako su ugostiteljima preskupe specijalizirane tvrtke za prikupljanje biorazgradivog otpada i otpada animalnog podrijetla, onda je potrebno doregistrirati i financijski omogućiti Komunalacu obavljanje prikupljanja tih vrsta otpada, pa ako treba i sufinancirati kroz gradski proračun krajnju cijenu odvoza kako bi restoranima bila povoljnija od trenutačnih tržišnih cijena – rekao je na konferenciji za novinare Fernando Kirigin (SDP), predsjednik Gradskog vijeća Opatije.




Naveo je uz ostalo i da se na spomenutoj sjednici saznalo i za još jedan problem prema kojemu još uvijek postoji ne baš mali broj vlasnika nekretnina koji još nisu zadužili posude za odlaganje smeća.


– To je najverojatnije odgovor na pitanje tko i zašto odlaže vrećice s kućnim otpadom pored posuda građana koji su uredno zadužili svoje kante te pored koševa za smeće na obalnom putu i parkovima. Činjenica je da su gradski nadzor i kontrola iz nekih razloga zakazali jer dok jedni uredno sve odlažu u svoje posude koje su zadužili i naravno sve to plaćaju, drugi rade što hoće i to besplatno na štetu kvalitete života građana i ugleda jednog turističkog grada – istaknuo je Kirigin koji smatra da kontrolu treba pooštriti.


Nadovezala se Neva Slani, vijećnica Akcije mladih, koja je uz ostale stranke dio »velike koalicije« u Gradskom vijeću Opatije.


Konkretna rješenja


– Mi smo prije svega zainteresirani da na Gradskom vijeću izglasavamo odluke koje vode k rješenjima, no nažalost, prečesto se događaju jalove rasprave, a problemi se nastavljaju i nagomilavaju. Jedan je takav problem i restoranski otpad. U Opatiji se konstantno srozava kultura življenja. Rješenja ne možemo kopirati od drugih komunalnih društava, ali neke dijelove možemo i jasno je što trebamo napraviti – za četiri liburnijske jedinice lokalne samouprave izgraditi sortirnicu i kompostanu, a Opatija mora dobiti reciklažno dvorište. Ne treba čekati iduće izbore već odmah krenuti prema konkretnim rješenjima, što hitnije – rekla je Slani. Ona smatra da je Grad Opatija propustio uložiti više u edukacije građana o važnosti pravilnog zbrinjavanja otpada i o kompostiranju te o zbrinjavnaju zelenog i krupnog otpada.


– Cijena pružanja usluge prikupljanja i odvoza smeća će značajno rasti, u skladu s najavama, uslijed izmjena cjenika Marišćine. To nam treba biti jasan motiv za prelazak na civiliziranije varijante koje uključuju sortiranje i kompostiranje otpada, a što će omogućiti i prodaju traženih izdvojenih sirovina koju sada nemamo – predložila je Neva Slani.


Pravila u gradskoj jezgri krši do 15 posto stanovnika


Odgovore na neka od postavljenih pitanja potražili smo u Komunalcu. Od direktora Ervina Mraka i direktora RJ Usluge Duška Kulaša saznali smo da su sva domaćinstva diljem Liburnije odavno upoznata s odvozom »od vrata do vrata«, ali mu »pružaju otpor«.


– O postotku građana koji krše pravila teško je govoriti. Kad bismo se referirali na cijeli teren, postotak bi bio manji, ali u užoj jezgri Opatije i Voloskoga on bi mogao biti i do 15 posto. Svi su upoznati s rješenjima, ali najčešće ne žele plaćati varijabilni dio pa bacaju smeće gdje stignu. To je svakodnevna pojava, no nemamo pravog mehanizma uz pomoć kojeg bi se neodgovorne »pritisnulo«. Za to bi nam trebala pomoć komunalnog redarstva – objasnio je Duško Kulaš.


Naveo je također i da je odvoz restoranskog otpada delikatna djelatnost kojom se bave privatne tvrtke, ali ne i javna komunalna društva. Po njegovim riječima, ukoliko bi se eventualno osnovala Komunalcu sestrinska tvrtka koja bi se time bavila, morali bi se ispuniti strogi tehnički uvjeti i dobiti odobrenje Ministarstva zaštite okoliša, a pored opreme i posebnih uvjeta za rad, morala bi se osigurati i adekvatna skladišta.