Revoltirani najavom iz Županijske lučke uprave

Građani prosvjedovali: Lovranci protiv naplate korištenja lučke dizalice

Aleksandra Kućel Ilić

Prosvjednici u lovranskoj luci kod dizalice čije korištenje ŽLU želi početi naplaćivati / Foto Ana KRIŽANEC

Prosvjednici u lovranskoj luci kod dizalice čije korištenje ŽLU želi početi naplaćivati / Foto Ana KRIŽANEC

Okupili smo se kako bi se problem pokušalo riješiti, da krenemo normalnim putem i da bez problema možemo koristiti dizalicu za plovila - rekao je jučer u luci u Lovranu Mauro Tessitori iz Udruge Naš Lovran – Lovranska lantina



 


LOVRAN  Tražimo bolju komunikaciju sa Županijskom lučkom upravom Opatija-Lovran-Mošćenička Draga jer mi smo ljudi koji žive na moru, sezona je pred vratima, počinju regate tradicijskih plovila, a kod nas u luci Lovran je neizvjesna situacija zbog koje smo se i danas okupili kako bi se problem pokušalo riješiti, da krenemo normalnim putem i da bez problema možemo koristiti dizalicu za plovila – rekao je danas u luci u Lovranu Mauro Tessitori iz Udruge Naš Lovran – Lovranska lantina. Naime, revoltirani najavom iz ŽLU-a da će se uvesti naplata korištenja lučke dizalice iz 1979. godine u Lovranu, članovi lovranskih udruga vezanih uz more i barke, a uz Lovransku lantinu su to još i Udruga Porto Lovrana i SRD Zubatac, organizirali su danas mirni prosvjed u potrazi za odgovorima na svoja pitanja.

Foto galerija: Prosvjed u lučici u Lovranu Foto: Ana Križanec



– Stara dizalica iz 1979. godine je dotrajala i nalazi se na neadekvatnom mjestu, u lošem je stanju i ne zadovoljava ni sadašnje kapacitete, ni buduće. Predložili smo ŽLU-u da se, dok se ne realizira nova dizalica, u prijelaznom razdoblju postojeća dizalica nastavi koristiti kao i do sada, na vlastitu odgovornost i besplatno. Ili, ako bi ŽLU objekt bez dokumentacije uspio legalizirati, jer dizalica nema atest i izgrađena je volonterskim radom ljudi, da se onda već spomenutim udrugama i SRD-u Zubatac koji je bio i inicijator postavljanja dizalice, udrugama koje djeluju u lovranskoj lučici i njihovim članovima koji ovdje imaju barke omogući plaćanje 50 posto od propisanih lučkih naknada. Ali do danas još nismo dobili odgovor – rekao je Đani Filipaš iz Udruge Porto Lovrana, a iz iste udruge se nadovezao i Denis Kalokira.


Želimo dogovor




– Dizalicu su izgradili naši stari, trudili se i mučili oko nje i njezina privatizacija nije u redu i želimo da o tome javnost sazna više te da se s nadležnima postigne dogovor – dodao je Kalokira. Prosvjednicima se priključio i lovranski načelnik Bojan Simonič.


– Pozvali su me organizatori ovog skupa i odmah sam nazvao ŽLU i zatražio više informacija vezanih uz slučaj. Smatram da se za svaki problem može naći rješenje, samo ne treba ići glavom kroz zid. Jer niti popravak, niti zamjena dizalice nisu nedostižni, a ako je odluka o novim tarifama u nadležnosti jednog ureda u Opatiji, ne vidim razlog da se rješenje ne bi moglo pronaći. Što se tiče same Općine Lovran, upravo sada stojimo na jednom dijelu lučkog područja koje je Općina sanirala samostalno jer bi inače već bilo propalo. Nije nam problem pomoći i za to smo uvijek spremni, ali komunikacija mora postojati – naglasio je načelnik Simonič.


U upitu koji su Upravnom vijeću ŽLU-a u prosincu 2024. godine zajednički odaslale udruge Porto Lovrana, Naš Lovran – Lovranska lantina i SRD Zubatac, uz ostalo je navedeno:


– Na kopnenom dijelu zone lovranske komunalne lučice nema površine za »istezalište«, odnosno držanje plovila na suhom vezu. Površina je dostatna za manipulaciju plovila na suhom isključivo tijekom korištenja dizalice, stoga se udruge protive komercijalnom uvođenju zimovanja plovila i naplate iste zbog nedostatka uvjeta za provedbu usluge. Postojeća dizalica za plovila nema certifikat sukladnosti, nema dokumentaciju, atest je upitan i generalno je u lošem stanju. Temelji su izgrađeni 1979. godine i dizalica je postavljena dobrotvornim radom i doprinosom građana mjesne zajednice okupljene oko SRD-a Zubatac. Dizalica se koristi volonterski, samo na vlastitu odgovornost, bez naknade proteklih 45 godina. Dizalice nisu dio pomorskog dobra već je pravnim slijedom vlasnik dizalice postala RH. Ako je RH prepustila korištenje dizalice nadležnom ŽLU-u postavlja se pitanje zašto ŽLU OLMD u proteklih 25 godina od svoga osnutka pa do sada nije pružio uslugu dizalice korisnicima komunalnih vezova.


Definirani uvjeti


Odgovore smo potražili kod nadležnih iz ŽLU-a koji je nadležan i za lovransku luku.


– Županijska lučka uprava Opatija-Lovran-Mošćenička Draga (ŽLU) djeluje u skladu s važećim zakonima i propisima, a sve aktivnosti vezane uz korištenje lučke infrastrukture – uključujući zimovanje plovila i naplatu usluga – temelje se na jasno definiranim uvjetima i tarifama koje vrijede za sve luke pod nadležnošću ove uprave. Uvođenje naplate za zimovanje plovila u luci Lovran stoga nije nikakav izolirani slučaj niti proizvoljna odluka, već rezultat usklađivanja poslovanja i odgovornog upravljanja pomorskim dobrom. Ne stoje tvrdnje da lučka uprava ne posjeduje dokumentaciju za postojeću dizalicu. Od 2008. godine vodi se matična knjiga dizalice, izrađeni su tehnički projekti, uključujući strojarski i elektro projekt te izvedbeni projekt, a nedavno je uspješno proveden i postupak nabave za njezinu sveobuhvatnu revitalizaciju. Radovi koji su u tijeku uključuju potpuni tehnički remont – zamjenu dotrajalih dijelova, sanaciju sklopova i elektroinstalacija, čime će se znatno povećati sigurnost i pouzdanost u radu. Važno je naglasiti da je s primjenom novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama (NN 83/23), pružanje usluga dizanja i spuštanja plovila jasno definirano kao osnovna djelatnost županijskih lučkih uprava. U skladu s time, ŽLU više ne izdaje koncesije za korištenje dizalica, već te usluge provode osposobljeni djelatnici lučke uprave – u cilju osiguravanja sigurnosti korisnika i usklađenosti sa zakonskim obvezama.


Dizalica u luci Lovran nalazi se unutar lučkog područja. Nijedna pravna ili fizička osoba ne polaže pravo vlasništva nad navedenom infrastrukturom. Činjenica da je nekoć dizalica postavljena u dobroj volji građana ne može poništiti današnje odgovornosti i ovlasti propisane zakonom. Nadalje, želimo istaknuti da je luka Lovran luka otvorena za javni promet županijskog značaja – ne »lučica«, kako se često pogrešno navodi. Riječ je o značajnoj pomorskoj točki koja zahtijeva odgovorno i profesionalno upravljanje. U tom kontekstu, osim revitalizacije dizalice, ŽLU planira dodatne radove – uključujući održavanje građevina u luci te sanaciju i redovito održavanje cjelokupne infrastrukture.


Jednako za sve


Po ugledu na luke Ika i Mošćenička Draga, uvođenjem funkcionalne dizalice i u Lovranu uspostavit će se jedinstveni sustav pružanja usluga korisnicima, uz transparentnu naplatu temeljem važeće tarife. Uvjeti korištenja bit će jednaki za sve korisnike jer zakonski okvir ne dopušta selektivne pogodnosti po osnovi članstva u udrugama. Eventualne olakšice mogu se razmatrati isključivo za tradicijska i drvena plovila, što je već praksa u drugim sredinama.


Naglašavamo da su predstavnici ŽLU-a u više navrata razgovarali s Udrugom Porto Lovrana, a tematika je bila obuhvaćena i na posljednjoj sjednici Upravnog vijeća. Tom prilikom razmotren je prijedlog idejnog rješenja proširenja lučkog područja i postavljanja nove dizalice, koji je predložila spomenuta udruga. Također je zaprimljen i zahtjev za posebnim tarifama za pojedine korisnike. Upravno je vijeće dalo preporuku da se prije nastavka postupka ishodi mišljenje Konzervatorskog odjela u Rijeci, s ciljem da se budući projekt uskladi sa svim konzervatorskim zahtjevima. U međuvremenu, ŽLU je samoinicijativno pokrenuo projekt tehničke revitalizacije postojeće dizalice kao prvi korak k unapređenju lučke infrastrukture. Paralelno se prate natječaji Lokalne akcijske grupe u ribarstvu Vela Vrata (FLAG), s ciljem kandidature projekta kojim bi se osigurala dodatna sredstva – po uzoru na ranije uspješan realiziran projekt iz 2023. godine, provedbe postavljanja specijalizirane dizalice za plovila u luci Mošćenička Draga. Zaključno, Županijska lučka uprava Opatija-Lovran-Mošćenička Draga sve svoje odluke donosi transparentno, stručno i u skladu sa zakonom, s jasnim ciljem poboljšanja uvjeta za sve korisnike luka pod svojom nadležnošću. Žao nam je ako pojedinci postupke unapređenja luke Lovran pogrešno tumače kao prijetnju ili razlog za nezadovoljstvo. Lučka uprava ostaje otvorena za dijalog, ali vjerujemo da je takav dijalog konstruktivniji i učinkovitiji izravno, a ne putem medija – odgovorila je na naš upit Alessandra Selak, ravnateljica Županijske lučke uprave Opatija-Lovran-Mošćenička Draga.