Neželjena marina

Traže se odgovorni za benzin i fekalije u luci Perčin: Onečišćenje svima poznato, ne i tko je – kriv

Robert Šimonović

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Čini se kako nisu svi mještani zadovoljni novom lukom, a ponajmanje oni koji su primijetili mrlje benzina, kao i fekalije na površini mora. Koncesionar i predsjednik Županijske lučke uprave Crikvenica smatraju da iza svega stoji manja skupina nezadovoljnih pojedinaca koji žele opstruirati rad nove luke Perčin



U posljednje vrijeme na društvenim su se mrežama pojavile fotografije i komentari mještana Jadranova koji upućuju na slučajeve istjecanja benzina, pa čak i fekalija, u blizini plaže Tunera, odnosno neposredno uz relativno nedavno otvorenu luku Perčin u Jadranovu. Naime, luka Perčin otvorena je početkom kolovoza ove godine te je njome Jadranovo postalo bogatije za stotinjak novih nautičkih vezova.


Za realizaciju projekta rekonstrukcije i dogradnje luke Perčin, ugovorena je koncesija s tvrtkom BSK Commerce iz Rijeke (direktor Boris Sabolić), koja se obvezala izgraditi čitavu luku. Nadogradnja i rekonstrukcija luke obuhvaćale su 400 metara novog obalnog zida i postavu triju pontona s kompletnom vodovodnom i strujnom instalacijom, što zajedno s komunalnim dijelom luke (u nadležnosti Županijske lučke uprave Crikvenica) Jadranovu sveukupno donosi oko 300-tinjak vezova.


Čitava investicija vrijedna je oko 14,5 milijuna kuna, a koncesijsko razdoblje trebalo bi potrajati 27 godina.


Izljev benzina




No, čini se da nisu svi mještani zadovoljni novom lukom, a ponajmanje oni koji su primijetili mrlje benzina, kao i fekalije na površini mora. Tim povodom htjeli smo istražiti tko je odgovoran za takvo što, pa smo prvo kontaktirali predsjednika Mjesnog odbora Jadranovo Ivana Grbčića koji pritužbe mještana nije dobio, ali je upoznat s navedenim problemom.


– Vidio sam informacije o istjecanju benzina i fekalija na društvenim mrežama, ali pritužbe mještana Mjesni odbor nije dobio. Marina Jadranovo, odnosno luka Perčin, pod koncesijom je za koju je nadležna tvrtka BSK Commerce, stoga je potrebno javiti se koncesionaru, rekao nam je Ivan Grbčić, a direktor poduzeća BSK Commerce Boris Sabolić potvrdio nam je da je upoznat s izljevom benzina.


– Izljev benzina do kojeg je došlo prije otprilike 2 do 3 mjeseca primijećen je na našem dijelu luke te smo ga prijavili lučkoj kapetaniji koja je poslala inspektora i izvršila izvid. Ustanovljeno je da se izljev dogodio u komunalnom dijelu luke, a mrlje od benzina do našeg su dijela stigle nošene morskim strujama i vjetrom. Uostalom, brodovi koji su trenutno vezani u našoj luci imaju dizel motore, tako da oni zasigurno nisu mogli prouzročiti mrlje od benzina.


Novi slučajevi


No, istjecanje benzina i fekalije u moru na društvenim su mrežama bili vijest i prije 10-ak dana. Sabolić s novijim incidentom nije upoznat te tvrdi da se najvjerojatnije radi o zlonamjernim i neosnovanim optužbama određenog broja mještana kojima ne odgovara to što je na mjestu gdje su se nekada mogli kupati, sada izgrađena nova luka.


Također, Sabolić navodi da plovila vezana u njihovoj luci nisu mogla prouzročiti izljev niti jedne od navedenih tvari, za što posjeduje argumente i svu potrebnu dokumentaciju.


– U luci imamo zaposlenu dežurnu osobu koja reagira upravo na ovakve situacije i ona nije primijetila nove slučajeve onečišćenja. Što se fekalija tiče, one zasigurno nemaju veze s nama, s obzirom na to da posjedujemo sanitarni čvor koji ima ugrađene septičke taložnike koji su odvojeni i nepropusni te ih ispumpava za to nadležno komunalno poduzeće.


Osim toga, prema novom pomorskom zakonu brodovi ne bi niti smjeli imati tank iz kojeg se fekalije ispuštaju u more. Također, u čitavom Jadranovu ne postoji sanitarna kanalizacija, velik broj ljudi posjeduje septičke jame, stoga je neodgovorno i iluzorno tvrditi da je eventualni izljev fekalija naša odgovornost.


Mislim da je cijela ova priča pokrenuta od određene zlonamjerne grupe ljudi kojoj ne odgovara to što smo uopće izgradili luku. Takve optužbe nisu korektne i potpuno su neosnovane. Za sve posjedujemo pravilnike i urednu dokumentaciju. Uostalom, nama kao turističkim djelatnicima također nije u interesu da u našoj luci bude onečišćenja jer bi to zasigurno zasmetalo i udaljilo korisnike naših usluga, zaključio je Boris Sabolić.


Milijun faktora


I predsjednik Županijske lučke uprave Crikvenica, Mario Kružić, smatra da se radi o manjoj skupini nezadovoljnih pojedinaca koji pod svaku cijenu žele opstruirati rad nove luke Perčin. Osim toga, Kružić demantira navode prema kojima je prvo istjecanje benzina (od prije 2 do 3 mjeseca) nastalo u komunalnom dijelu luke jer se takvo što gotovo pa ne može utvrditi te ovisi o previše faktora koji utječu na otkrivanje izvora onečišćenja.


– Ako u luci postoji više od stotinjak plovila i ako uzmete u obzir morske struje i vjetar, onda kada se pojavi nekakvo onečišćenje na moru, gotovo nije moguće utvrditi koje je od plovila prouzročilo određeno onečišćenje. Na dnevnoj bazi se u lukama događaju situacije u kojima se izlije tek decilitar nafte, a nastane mrlja od više stotina kvadrata.


Inspektori ne mogu utvrditi koje je točno plovilo prouzročilo mrlju, stoga je neosnovano i bezobrazno tvrditi da smo mi odgovorni za takvo što. Također, službeni zapisnik prema kojem se navodno tvrdi da je izljev benzina odgovornost Županijske lučke uprave Crikvenica, ne postoji.


Dio ljudi od samih je početaka nezadovoljan marinom jer se više ne mogu kupati ispred svojih kuća, što su prije mogli. Osobno mogu tvrditi da je netko od njih bacio benzin kako bi to slikao i prozivao nas, ali što ja imam od toga.


Onečišćenja mogu nastati od milijun faktora, pa čak i od ispiranja santina pojedinih neodgovornih korisnika, ili od oborinske kanalizacije s prometnica. Priča kao takva po meni nije vrijedna spomena jer takvih situacija, nažalost, imate na dnevnoj bazi, a odgovornost najčešće leži upravo na neodgovornim pojedincima, zaključio je Mario Kružić.