Škole u Crikvenici i Novom dosta dobro funkcioniraju u pandemiji. Većina ih radi uživo

Franjo Deranja

Srednja škola Dr. Antuna Barca u Crikvenici imala je od početka školske godine u samoizolaciji tek nekoliko učenika. U OŠ Ivana Mažuranića u Novom Vinodolskom imali su nekoliko prelazaka na online nastavu, ali im nastavni proces ne trpi previše



CRIKVENICA/NOVI VINODOLSKI – Opći je dojam da gotovo nema radne pa tako niti školske sredine u kojoj je izostalo iskustvo i doticaj s koronavirusom. Tako je i sa Srednjom školom Dr. Antuna Barca u Crikvenici, o čemu govori ravnatelj Arsen Badurina.


– Vrlo je nezahvalno govoriti o prisutnosti virusa COVID-19 u školi jer se to može promijeniti u jednom danu. Međutim, prema dosadašnjem iskustvu možemo biti zadovoljni jer nam je od početka školske godine u samoizolaciji tek nekoliko učenika, povremeno, i to iz jednog, najviše dva razredna odjeljenja. Nemamo u tom smislu ni značajnijeg problema s nastavnicima kojih je 70 posto cijepljeno, a veći broj njih je i prebolio COVID-19! I ja sam prebolio tu bolest te se kasnije i cijepio. Na protuepidemijskom planu napravili smo najviše što smo mogli u smislu organizacije nastave i pojačane higijene školskog prostora te se nadamo da će se ova zadovoljavajuća epidemiološka situacija u našoj školi i nastaviti. Spremni smo i za nastavu na daljinu, ali kao i većina učenika, roditelja te nastavnika, smatram da ništa u potpunosti ne može zamijeniti neposrednu nastavu uživo – govori Badurina.


Stručna pomoć


– Krajem prošle školske godine proveli smo anketu među 213 naših učenika, njihovim roditeljima te nastavnicima o zadovoljstvu s nastavom na daljinu. Iako smo dobili relativno dobre ocjene, pristupačnost nastavnika ocijenjena je npr. s čvrstom četvorkom, a zanimljivost i poticajnost zadataka dobila je ocjenu dobar. Učenici su ipak jasno naveli nedostatke takve nastave. Osobito je znakovita često ponavljana anketna izjava o osjećaju »osamljenosti, nedostatku neposredne komunikacije i društvenosti«. Nadam se da to neće ostaviti dugoročne, teže posljedice na mentalno zdravlje djece te da će nadležne ustanove onoj djeci, a i djelatnicima s nižim stupnjem otpornosti na osobito stresne situacije moći pružiti adekvatnu, pravodobnu stručnu pomoć. Mi u školi, iako smo podkapacitirani s kadrom psihološko-rehabilitacijskog smjera, takve slučajeve možemo pravodobno detektirati i po potrebi usmjeriti na stručne centre za pružanje pomoći. Trenutačno možemo napraviti mnogo u tom smjeru tako da jedni prema drugima, a osobito prema djeci, pokažemo dodatno više razumijevanja i empatije uz jačanje individualiziranog pristupa i osobne odgovornosti za trenutak u kojem se nalazimo – smatra Badurina.




– Proteklih dana svjedoci smo pojačavanja epidemioloških mjera koje su u naše škole donijele obvezu dostavljanja COVID-potvrde prilikom dolaska djelatnika na posao. Osobno, u kontekstu odgovornosti koju sam prethodno spomenuo, a koja se odnosi na odgovornost prema samima sebi, pa tako i prema učenicima koji su nam povjereni, prihvatio sam i tu obvezu – dodao je Badurina.


Osnovno školstvo u Novom Vinodolskom ima dugu tradiciju. Ove godine samo će taj oblik školovanja zaokružiti 235. obljetnicu. Ostvarivalo se na više lokacija, do prije 60-ih godina u samom središtu grada, a od tada u objektu nekadašnje Domaćinske škole, što je nadograđena, a energetskom obnovom 2019./2020. godine dobila konačni današnji izgled. Škola nosi ime jednog od najpoznatijih Novljana, prvog bana pučanina, pjesnika i jezikoslovca Ivana Mažuranića.


Škola ima u osam dvostrukih razreda ukupno 246 učenika, a s njima radi 45 učitelja. Tu je i tehničko osoblje i šest pomoćnika u nastavi. Program nastave odvija se već otprije u jednoj smjeni, što je na razini države tek plan za mnoge osnovne škole. Također, novljanska škola ima i produljeni boravak do 17 sati za dvije skupine učenika i produljeni boravak za učenike putnike. Osnovna škola Ivana Mažuranića ima i svojih tridesetak učenika u Glazbenoj školi, kojima se pridružuje i 15 učenika iz Bribira.


Manje miješanja


Sve je ovo uvod u pitanje ravnatelju škole Borisu Turjaku kako se nose s aktualnim koronaokolnostima. Kako se odvija nastava? Kako se oduprijeti da virus znatnije ne poremeti tijek nastavnog procesa?


– Prvo, uveli smo tzv. blok-sat, tako da svaki razred ima dnevno najviše po tri predmeta, odnosno troje učitelja. Time smo smanjili na neku podnošljivu mjeru miješanje i kretanje učitelja i učenika. Osim toga, i veliki odmor nije u isto vrijeme za čitavu školu. Prvo veliki odmor imaju niži razredi, od prvog do četvrtog, pa oni srednjeg uzrasta, u petom i šestom razredu te viši – u sedmom i osmom razredu. I to smanjuje miješanje više ili previše učenika u školskom dvorištu i po hodnicima. Znači, veliki odmor je naizmjence po uzrastu za pojedine razrede.


Virus nas povremeno zaskoči i uđe u našu školu, ali ako je zaražen samo jedan učenik u određenom razredu, onda se ništa ne mijenja za razred, nego učenik odlazi u samoizolaciju i na liječenje. Ako je više oboljelih, nastava se pretvara u online-nastavu. Imali smo takvih slučajeva, a najsvježiji je s učenicima osmog razreda koji su na online-nastavi zbog virusa. Imali smo problema i s virusom među nastavnicima, ali, sve u svemu, uspijevamo se nositi s ovim okolnostima i rizicima, tako da nam nastavni proces ne trpi previše – rekao je Turjak.