Nra granici mogućega

Izrezbarene pisanice potpisane dušom: Kako je Ljiljana usavršila neobičnu i zahtjevnu vještinu

Robert Šimonović

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Autorica Ljiljana Matejčić je umijeće ručnog rezbarenja ljuske jajeta otkrila spontano te je sama godinama istraživala i razvijala vlastitu tehniku. Izložba će biti otvorena sutra u 18 sati u Gradskoj galeriji



CRIKVENICA – U crikveničkoj Gradskoj galeriji sutra će od 18 sati biti otvorena izložba »Na granici mogućega – pisanice potpisane dušom«, autorice Ljiljane Matejčić.


Ljiljana Matejčić rođena je 17. studenoga 1960. godine u Samoboru. Završila je Srednju odgajateljsku školu, a potom Pedagošku akademiju u Zagrebu. Životnim i stvaralačkim izborom čvrsto je vezana za rodni Samobor i narodne običaje toga kraja. Tijekom školovanja razvila je i usavršavala različite likovno-kreativne vještine i estetiku, a rezbarenjem jaja bavi se više od tri desetljeća. Umijeće ručnog rezbarenja ljuske jajeta spontano je otkrila te sama godinama istraživala i razvijala vlastitu tehniku rada i vještinu oblikovanja.


Filigranski rad


Iskušala se na različitim materijalima, od nojevih do kokošjih jaja, a najpodatnijima za rezbarenje pokazala su se guščja i pačja jaja te ih najčešće koristi u svom radu. Tijekom godina je uvidjela da zubarskom bušilicom može oblikovati znatno finije detalje, pa u novije vrijeme koristi taj alat, što joj omogućuje precizniji, gotovo filigranski rad. U cijelom procesu rada, od odabira do pripreme, rezbarenja i Iakiranja, prođu sati i dani neizvjesnog truda do samoga kraja jer vrlo krhka ljuska jajeta često u zadnjem trenu zna puknuti i pokvariti sav uloženi trud. Svoje pisanice najčešće daruje bliskim prijateljima, a mnogo radova je otišlo i po svijetu. Dosad je izlagala u Samoboru i Zagrebu. Članica je World Egg Artists Association, svjetske udruge umjetnika koji na različite načine ukrašavaju jaja.


Neizvjestan ishod




– Pisanice Ljiljane Matejčić nastale rezbarenjem ljuske jajeta uvode nas u neobičan svijet tih krhkih predmeta i strpljivih ruku koje satima ustrajno oblikuju ovaj veoma tanak materijal. Sama ideja o bušenju ljuske jajeta, poznatog po svojoj tanašnosti i lomnosti, već na prvi pogled sugerira mirno i harmonično atelijersko okruženje u kojem je moguće potpuno se posvetiti pažljivu radu; polaganom struganju i bušenju ljuske. I nije u pitanju samo mirnoća i ustrajnost, nego mnogo više od običnog iskušavanja granice mogućega. U nastojanju da se krhki materijal podvrgne jednoj novoj stvaralačkoj volji, već prvim dodirom oštroga svrdla počinje nijemi dijalog između autora i jajeta kao njegova oblikovnog materijala. Rizik postaje sve veći svakim pokretom ruke u napetoj stvaralačkoj igri. Sve do samoga kraja ne zna se ishod – hoće li trud završiti uspjehom, ili će to biti tek jedna od vježbi vlastite tehnike i strpljenja s nekim budućim boljim, sretnijim ishodom – riječi su kojima je Sanja Škrgatić, ravnateljica crikveničkog Centra za kulturu »Dr. Ivan Kostrenčić«, najavila izložbu. Nakon otvorenja, izložba se može razgledati svakim danom do 10. travnja (osim nedjeljom), od 10 do 13 i od 17 do 20 sati.