Tradicija

FOTO U Novom upriličili ženidbu mlade mesopustove: “Matko, drž joj cicu, kušni svoju Viktoricu”

Robert Šimonović

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Kako Novljanke i Novljani s ponosom ističu, Novljanski mesopust je običaj koji u Novome traje od kad žarko sunce sjaje



Četrdeset prvo j’ leto, da me tuka delo sveto. Mesopusnu ženit mladu, ka je dika Novon Gradu. To j’ evropska prava svaća i šengenska bazlamača!


Foto galerija: Ženidba mlade mesopustove u Novom Foto: Mateo Levak


Ovim riječima mesopusni bilježnik Miljenko Žanić započeo je danas ispred novljanskog Doma kulture “Zakon mlade mesopustove” i po 41. put obavio svoju tradicijsku dužnost – pozakonil je velu mladu mesopustovu, kao i onu malu.


Ovogodišnja “lipa mlada ka mladomu sad pripada” je Viktorica, dok je “mala mlada lipa pica” Lukasica.





Veloj mladoj mesopustovoj Viktorici u stvarnom životu na osobnoj iskaznici piše Viktor Jovanović, dok je mala mlada mesopustova Lukasica zapravo Lukas Žanić.


Viktorica je svečanim činom ženidbe postala ženom Matka Baričevića, a Lukasica ženom Gabrijela Kolara…



Za one slabije upućene, riječ je o starinskom običaju prikaza novljanske ženidbe, odnosno šaljivoj maškaranoj ženidbi koju slikovito dočaravaju mali i veliki mesopustari i drugi ljubitelji mesopusnih običaja u Novom Vinodolskom.



Kako Novljanke i Novljani s ponosom ističu, Novljanski mesopust je običaj koji u Novome traje od kad žarko sunce sjaje.


Godine 2011. Novljanski mesopust proglašen je nematerijalnim kulturnim dobrom Republike Hrvatske, a sva događanja vezana uz mesopust u Novome odvijaju se po strogo utvrđenom kalendaru događanja.



Nakon što je Novljanski mesopust službeno započeo prošlog četvrtka “prvim napovidanjem dovcen i dovican”, danas je na rasporedu bila spomenuta ženidba mlade mesopustove.


Sve je započeko još u jutarnjim satima, odnosno nakon “vele maše”, kada su “stari svati” (očevi mladenaca) ponosno prošli preko Place, pozivajući građanstvo na pir i svečano najavljujući ženidbu mlade mesopustove.



 


Po objavi ženidbe, “svaća mlade mesopustove” okupila se ispred novljanskog Doma kulture, odakle je u pratnji sopila i harmonike krenula po mladu.


Nakon toga svatovi su se ponovno vratili u centar grada, gdje je spomenuti Miljenko Žanić “pozakonil” velu i malu mladu mesopustovu.



A kakvu budućnost mladencima predviđa bilježnik Žanić, odnosno što im poručuje kao iskusan mesopusni bilježnik koji je “pozakonil” četrdeset i jednu mladu mesopustovu?


– Matko, drž joj cicu, kušni svoju Viktoricu. Viktorici daj baticu, napravite nan dičicu. Dok se mladi s mladun sladi, je*ite se dok ste mladi! – kratko i jasno zaključio je Žanić.



Eh, da novljansku svaću ne čine isključivo mladići, možda bi savjet “napravite nan dičicu” bio i korisan…


Na ženidbi mlade mesopustove, uz mladence, bili su tu i kumovi, “prve divice”, “stari svati” i još čitava sila svijeta – pretežito mladića odjevenih u muške i ženske novljanske narodne nošnje.



Vijorili su se barjaci, orila pjesma, a onda je svadbena povorka krenula uobičajenim putem – najprije na fotografiranje i okrijepu do luke, a zatim do zdenca na Melu.


Ondje je mlada tradicionalno u zdenac bacila jabuku za sreću, a po prvi puta u ovoj godini igralo se i nadaleko poznato Novljansko kolo.



Kolo se igralo i ispred starog frankopanskog Kaštela, gdje su glavnu ulogu preuzeli “pivači” junačkih narodnih pjesama, pozivajući okupljene mještane da zajedno sa svatovima zaigraju kolo.


Ženidbom mlade mesopustove dovršen prvi tjedan Novljanskog mesopusta. Ovoga tjedna na rasporedu je drugo napovidanje (9. veljače), a treto napovidanje dogodit će se 16. veljače.



Vrhunac Novljanskog mesopusta očekuje se od mesopusne subote do srede mesopusne, odnosno od 18. do 22. veljače.


Na mesopusnu subotu održat će se “mišenje i kršćenje mesopusta”, na mesopusnu nedilju mesopustari će doći na Placu kako bi pozdravili Grad, gradonačelnika, predsjednika Gradskog vijeća, sve institucije i građane.


Na mesopusni pondiljak očekuje se “Novljansko prelo i mesopusni šušur”, na mesopusni utorak na rasporedu je čitanje žitka mesopusta – pokladno suđenje mesopustu uz glavne aktere auditora (suca) i odvjetnika (branitelja), dok će se na mesopusnu sredu održati sprogod i paljenje mesopusta.