
Novalju najviše vole Nijemci, Slovenci i Hrvati / Foto: M. JURINA/H. JURIĆ
Iako je u srpnju zabilježen manji broj dolazaka, ali rast kad su u pitanju noćenja, rezultati u prvih sedam mjeseci su znatno bolji nego lani
povezane vijesti
Turistički promet na području grada Novalje za srpanj i prvih sedam mjeseci 2025. godine, samo u komercijalnom smještaju u koji se ne ubrajaju gosti u vlastitim, neregistriranim objektima za turističku djelatnost, pokazuje kako je u srpnju došlo do određene stagnacije, iako je ukupni broj noćenja veći nego lani, dok su rezultati na razini čitave godine, sedam mjeseci, znatno bolji nego lani. No, krenimo redom kako bismo došli do cjelovitih podataka i njihove jasne prezentacije.
Najprije dakle srpanj u kojem je zabilježeno 94.386 dolazaka turista, što je 2 posto manje nego lani. No, da sve zajedno ne bude u minusu, pobrinula su se noćenja kojih je ukupno bilo 629.816, odnosno 0,3 posto više nego 2024. godine. Ohrabrujući je to podatak jer pokazuje kako je u srpnju svaki pojedini gost ostvarivao skoro sedam noćenja što je za navike današnjih turista jako dobar podatak. Današnja turistička dinamika naime broji znatno manje dana ostanka u pojedinoj destinaciji, ali i višekratni dolazak, tako da je novaljski prosjek jako zanimljiv. On ujedno ukazuje na kvalitetu destinacije, njezinu sadržajnost i privlačnost, odmak od godinama spominjanog »sunca i mora«. Iako je dakako uvijek razlog za dolazak upravo naše more, ali i sunce jer oscilacije vremena koje su zabilježene u srpnju su sasvim sigurno, makar u jednom dijelu, kumovale manjem dolasku. Negativnoj srpanjskoj statistici dijelom su pomogli domaći turisti kojih je bilo 7.112 što je u odnosu na lanjskih 7.824 čak 9,1 posto manje. Kad smo spominjali vremenske oscilacije i nešto lošiji srpanj – temperaturno i po broju kišnih dana – sasvim je sigurno da je to utjecalo da dio domaćih gostiju odustane od odlaska na odmor. Kod stranaca, koji odmor planiraju znatno prije, takvih problema nije bilo, iako su i oni zabilježili 1,3 posto manje dolazaka. Ove je godine stranih dolazaka bilo 87.274, dok ih je lani bilo 88.456. U srpnju je domaćih noćenja bilo 41.906, što je u odnosu na lanjskih 44.071, 5 posto manje. I tu stranci značajno popravili prosjek jer stranih noćenja je bilo 587.910 što prema lanjskih 583.944 znači rast od 0,7 posto.

Gastronomska manifestacija MarsOvca u travnju / Foto: M. JURINA/H. JURIĆ
Dulji boravak Nijemaca
Vratimo li se na kumulativne podatke, na pregled čitave godine, brojke su znatno bolje. U prvih sedam mjeseci ove godine na području grada Novalje u komercijalnom smještaju je ostvareno 174.890 dolazaka turista, što je 2 posto više nego 2024. godine u istom razdoblju. Ostvarenih noćenja je iznad milijun – 1.051.223, što je velikih 3,3 posto više nego 2024. godine. I tu je razvidno da se prosječni ostanak bliži onih famoznih sedam dana, što je i želja najvećeg broja privatnih iznajmljivača koji uostalom čine najveći postotak raspoloživih kapaciteta. Ovaj je podatak tim zanimljiviji jer koliko god djelovali u predsezonskim mjesecima, jasno je da u njima malo tko ostaje na dulje razdoblje. Kad je Novalja u pitanju, izgleda nije tako, njezina sadržajnost utječe i na duljinu ostanka. Za razliku od srpnja koji bilježi pad, u prvih sedam mjeseci domaćih dolazaka bilo je 19.017, što je u odnosu na lanjskih 16.921 čak 12,4 posto više. Stranci su u tom promatranom statističkom podatku bili znatno stabilniji jer stranih dolazaka bilo je 155.873, tek neznatno više u odnosu na lanjskih 154.401, što je jedan posto više. Kod noćenja u prvih sedam mjeseci priča je donekle slična. Domaćih noćenja bilo je 83.595, što je prema 74.014 lanjskih čak 13 posto više. I stranci su u tom podatku bili izdašniji – stranih je noćenja bilo 967.628, što je prema lanjskih 943.192 nemalih 2,6 posto više.
Zanimljiva je i statistika po emitivnim zemljama za prvih sedam mjeseci. Uvjerljivi je lider Njemačka s 39.342 dolazaka, što je jedan posto manje nego lani. Ali su zato gosti iz te zemlje ostajali duže te su ostvarili 249.329 noćenja, što je dva posto više nego lani. Relativno blizu njemačkim podacima je – Slovenija. Mada, kad u suodnos stavimo broj stanovnika tih država, Slovenija i Slovenci su istinski fenomen hrvatskog turizma. Slovenija je dakle ostvarila 30.837 dolazaka, što je 1,7 posto više nego lani i 213.797 noćenja, što je 2,2 posto više nego lani. Po ukupnom broju dolazaka, kao i noćenja, na treće se mjesto plasirala – Hrvatska: 19.017 dolazaka, odnosno 12,4 posto više i 83.595 noćenja što je čak 13 posto više nego lani. Zanimljivo, na četvrtu se poziciju plasirala – Češka. Gosti iz te zemlje ostvarili su 12.558 dolazaka ili 5,5 posto više nego lani i skoro jednak broj noćenja kao daleko brojniji domaći gosti – 83.135 – 5,2 posto više nego lani. Veseli i veliki povratak talijanskih gostiju. Njih je u prvih sedam mjeseci bilo 14.927 ili 22,7 posto više, dok su im podaci za noćenja, bilo ih je 77.322, još i bolji – rast je veći od četvrtine, točno 25,6 više nego lani. Austrija je od najemitivnijih država jedina s negativnim podacima. Gosti iz te države su ostvarili 12.328 dolazaka, što je 2,4 posto manje i 72.127 noćenja, što je također za 2,2 posto manje nego lani. I na kraju analize prema državi dolaska, Poljska iz koje je u Novalju u prvih sedam mjeseci došlo 10.997 gostiju, što je 1,3 posto više nego lani, dok su s ostvarenih 70.486 noćenja za samo 0,3 posto bili bolji nego lani.

Life on Mars dovodi goste u ožujku / Foto: M. JURINA/H. JURIĆ
Veliki rast domaćih gostiju
I statistički podaci pokazuju kako je Novalja dosegnula jako visoku i stabilnu razinu turizma. Investicije u hotelski smještaj koji je nekad bio najveća boljka, pomogli su cjelogodišnjoj disperziji dolazaka turista, koji zahvaljujući sadržajnosti događanja itekako imaju razloga za dolaske i u tom dijelu godine. Jasno je da srpanj i kolovoz čine glavninu dolazaka, tako će uostalom biti uvijek, ali kad se dobro radi i u ostalih deset mjeseci, ili najmanje osam jer siječanj i veljača su sasvim sporadični po pitanju jadranskih turističkih kretanja, i ukupni su rezultati znatno bolji. Ono na što se ne može utjecati, a to su ekonomska kretanja u pojedinim državama, također može donijeti razliku. Veseli stabilnost Njemačke i Slovenije odakle dolazi najveći broj gostiju, a pomalo začuđuje veliki rast domaćih gostiju. Kad bismo se povodili za domaćom medijskom slikom kako naše ekonomije, tako i kvalitete i cijena turizma, gostiju iz Hrvatske jedva da bi i bilo na Jadranu. Negativizam, kakav se ne može pronaći ni u jednoj drugoj turističkoj državi Europe, koji po pitanju domaćeg turizma vlada u hrvatskim medijima, morao bi odvratiti sve naše građane od dolaska na Jadran. Jer svugdje je bolje, ljepše i jeftinije nego u Hrvatskoj. Kad ono u Novalji više od 80 tisuća noćenja hrvatskih gostiju. Očigledno nešto je u velikom neskladu jer sadržaj medija i posjećenost hrvatskih ljetovališta ne pričaju istu priču.
INVESTICIJE
Statistički podaci pokazuju kako je Novalja dosegnula jako visoku i stabilnu razinu turizma. Investicije u hotelski smještaj koji je nekad bio najveća boljka, pomogle su cjelogodišnjoj disperziji dolazaka turista