
Foto: Ana Križanec
Radi se Ljekarni Smeraldo, prvoj robotiziranoj ljekarni na području naše regije
povezane vijesti
U Hrvatskoj djeluje više od 1200 ljekarni i gotovo svaki građanin može u roku od nekoliko minuta doći do stručnog savjeta, poglavito zato što su ljekarnici često prve osobe kojima se pacijent obraća s pitanjem o zdravlju, bilo da je riječ o pravilnoj primjeni terapije, interakcijama lijekova ili savjetu o prevenciji bolesti. Ljekarništvo u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, a još 1317. godine u Dubrovniku je osnovana “Ljekarna Male braće”, jedna od najstarijih aktivnih ljekarni u Europi.
Tijekom stoljeća, struka se razvijala uz velike znanstvene i društvene promjene, a osnutkom Hrvatske ljekarničke komore (HLJK) 1995. godine, ljekarnici su dobili organizaciju koja brine o njihovom stručnom razvoju, etici i standardima rada.
Ana Soldo, predsjednica Hrvatske ljekarničke komore, ističe da je ova godina posebno važna za hrvatsko ljekarništvo jer se uz 30. obljetnicu djelovanja Hrvatske ljekarničke komore (HLJK), obilježava niz značajnih jubileja koji svjedoče o bogatoj tradiciji struke, poput 430 godina od pojave prvih hrvatskih farmaceutskih riječi u djelu Fausta Vrančića, 150 godina od uvođenja Metarskog sustava u ljekarništvo, 130 godina od primjene prvog Zakona o ljekarništvu i čak 100 godina od osnutka prve Ljekarničke komore u Hrvatskoj.
Ljekarna po mjeri suvremenih potreba
“Ova godina za nas je prilika da se prisjetimo korijena, ali i naglasimo koliko je uloga ljekarnika danas važna, možda važnija nego ikad prije”, naglasila je Soldo, dodavši da danas HLJK predvodi inicijative za digitalizaciju sustava, modernizaciju zakonodavnog okvira i uvođenje novih usluga u ljekarne, od preventivnih programa i cijepljenja do praćenja kroničnih bolesnika.
Jednom od niza modernih rješenja svjedočili smo tijekom otvorenja Ljekarne Smeraldo na Kukuljanovu, koje se pokazalo kao racionalan izbor lokacije zbog gravitacije čitavog bakarskog područja, a i svakodnevnog porasta broja zaposlenih u Industrijskog zoni.
“Ljekarnička struka u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, a osnovna misija svake ljekarne uvijek je ista – učiniti lijek dostupnim, a terapiju sigurnom i učinkovitom. Naša specifična vizija bila je prilagoditi prostor i usluge suvremenim potrebama pacijenata.
Novi prostor osmislili smo u suradnji s arhitektima, vodeći se idejom funkcionalnosti i otvorenosti. Tako ljekarna na Kukuljanovu ima prostor za savjetovanje znatno veći od zakonskog minimuma, opremljena je najmodernijim automatiziranim skladištem te jedinstvenim drive-in izdavanjem lijekova.
Željeli smo stvoriti mjesto u kojem se pacijent aktivno uključuje u proces liječenja i samoliječenja, a za to smo osigurali sve potrebne preduvjete”, pojasnila je na otvorenju Tatjana Smeraldo, vlasnica vizionarske ljekarne 21. stoljeća.
Više o uređenju prostora kazala je mr. sc. Eva Cotman, dipl.ing.arh., zadužena za projektiranje prostora ljekarne, objasnivši da je prioritet pružiti što kvalitetniju uslugu pacijentima, što je rezultiralo integracijom različitih načina pristupačnosti.
“Za walk-in pacijente kroz prostrani open space prostor osigurana je jednostavna preglednost proizvoda, dok je za one kojima je potreban personalizirani individualizirani pristup izdvojen prostor za osobno savjetovanje. U skladu sa suvremenim užurbanim načinom života, uveden je i drive-in pristup koji omogućuje pacijentima preuzimanje lijeka bez izlaska iz vozila, čime se dodatno približavamo njihovim potrebama”, pojasnila je Cotman.
Projektiranje suvremene ljekarne danas izgleda bitno drugačije, ponajprije zahvaljujući tehnološkim naprecima koji mijenjaju organizaciju rada. Robotizirano skladište značajno utječe na funkcioniranje ljekarne jer skraćuje vrijeme potrebno za dohvat lijeka, a istovremeno omogućava kvalitetniju komunikaciju s pacijentima.
Ugradnjom toplinske dizalice te pametnim sustavom upravljanja temperaturom svakog prostora pojedinačno, usklađeni smo sa zahtjevima pravilnika, a istodobno smo, prilagođavajući se izloženosti suncu, osigurali smanjenu potrošnju električne energije.
Sigurnost pacijenata zajednička misijaPrema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, do 50 % pacijenata ne uzima propisane lijekove na ispravan način. Ljekarnici svojim radom izravno smanjuju taj rizik, provjeravaju interakcije, prate terapiju i educiraju pacijente. U obavljanju ljekarničke djelatnosti ljekarnici, u suradnji s drugim zdravstvenim radnicima, provode ljekarničku skrb u cilju postizanja boljih farmakoterapijskih učinaka i promicanja racionalne uporabe lijekova i medicinskih proizvoda te aktivno sudjeluju u sprječavanju bolesti i zaštiti zdravlja. Hrvatski Sabor je 2025. proglasio Godinom ljekarništva da bi se povećala vidljivost ljekarničke struke i potaknula modernizacija zakonodavnog okvira. „Naš posao nije samo izdati lijek, nego osigurati da ga pacijent razumije i koristi na pravi način. Želimo pokazati da su ljekarnici ključni partneri u očuvanju zdravlja u našoj zemlji. Naša uloga će u budućnosti biti još važnija, od provođenja preventivnih pregleda do aktivnog sudjelovanja u javnozdravstvenim programima”, zaključila je Soldo. |
Do lijekova bez napuštanja vozila
Posebna značajka ljekarne je “drive-in”, zamišljen tako da korisnik iz svojeg vozila ostvaruje i vizualnu i govornu komunikaciju s farmaceutom. U Hrvatskoj postoje samo dvije ljekarne s takvim načinom izdavanja, a ova na Kukuljanovu predstavlja prvu na području naše županije.
Zadovoljstvo prisustvom otvorenju prve robotizirane ljekarne na području naše regije, na Kvarneru i u Istri, iskazao je Marko Boras Mandić, predsjednik Županijske skupštine PGŽ.
“Uvođenje novih tehnologija u rad ljekarni zasigurno će omogućiti zdravstvenim djelatnicima ljekarne više vremena za neposredni kontakt s korisnicima i veću razinu usluge, a ova će ljekarna uvođenjem drive-in usluge dodatno omogućiti lakšu i bržu dostupnost. Primorsko-goranska županija kao osnivač ZU Ljekarne Jadran posebno pozdravlja otvorenje nove ljekarne na Kukuljanovu”, kazao je Boras Mandić, iskoristivši trenutak da primjer ove ljekarne istakne kao mjerilo koje treba slijediti, jačajući dostupnost, kvalitetu, inovativnost i opću uslugu prema našim građanima.
Smeraldo naglašava da je ovakvom modelu ljekarne od velike pomoći automatizirano skladište koje omogućuje brzinu i sigurnost kod izdavanja lijeka tako što se komunikacija odvija putem pomične ladice-ormarića, a prva iskustva pacijenata su izuzetno pozitivna.
Domagoj Zovko, predstavnik automatiziranog skladišta za ljekarne BD Rowa robotom, kao prednost automatizacije ljekarne navodi uštedu vremena, povećanje točnosti, povezanost s vanjskim sustavima, jednostavno korištenje i bolju organizaciju skladišta što ujedno dovodi i do bolje komunikacije s pacijentima, pružajući više vremena za individualni pristup.
Zovko također ističe da robot ostavlja mogućnost pick-up postaje i automatiziranog terminala za podizanje ljekova kad je ljekarna zatvorena, što otvara prostor za pružanje i razvijanje dodatnih usluga u budućnosti.
Smeraldo pojašnjava da se pacijentima sa složenim terapijama pruža savjetovanje u posebnom prostoru, dok oni koji žele brzu uslugu to mogu ostvariti kroz drive-in, bez potrebe da napuste vozilo.
Kvalitetniji, dostupniji i humaniji život
Smeraldo naglašava da će drive-in usluga najviše koristiti pacijentima s invaliditetom, roditeljima s malom djecom i svima kojima je izlazak iz vozila otežan ili zahtjevan na bilo koji način, čime se naglasak stavio na inkluzivnost.
“Također, postoje zdravstvene situacije kada je bolje da pacijent nema neposredan kontakt s drugima, primjerice kod virusnih bolesti. Ova usluga omogućuje im sigurnu, brzu i jednostavnu ljekarničku skrb”, dodaje Smeraldo.
Predstavnica Košarkaškog kluba za osobe sa invaliditetom, Lukrecija Tomušić, kazala je da otvaranje robotizirane ljekarne sa drive-inom za nju predstavlja ogromnu promjenu na bolje jer joj je dosad odlazak po lijekove predstavljao izazov.
“Morala sam pronaći parking koji je dovoljno širok da mogu izaći iz automobila, sklopiti kolica, ući u prostor ljekarne i sve to ponavljati pri povratku, a svaki put je to bio napor. Sada je dovoljno da stisnem tipku i s druge strane mi se javi ljekarnik te sve obavim iz automobila.
Nema potrebe za izlaskom i nema dodatnog opterećenja, lijekovi dođu do mene brzo i jednostavno, a osjećaj slobode i olakšanja je ogroman”, kazala je Tomušić, zaključivši da ova ljekarna nije samo primjer napretka tehnologije, nego i dokaz koliko digitalizacija i robotizacija mogu učiniti život kvalitetnijim, dostupnijim i humanijim.
Ljekarništvo u brojkama1.200 + ljekarni u Hrvatskoj |