KOMUNALNO-PROMETNI PROBLEM

Zapuštene riječke prometnice: Granje nad cestama ugrožava sigurnost, nadležni ne reagiraju

Marinko Glavan

Foto R. PULJIĆ

Foto R. PULJIĆ

Zapuštenih površina ima u svim dijelovima grada, no posebno je kritično na Kozali, kod autobusnog stajališta Vinas, gdje su vozači autobusa primorani prelaziti na suprotni trak kako ne bi oštetili vozila.



RIJEKA – Zapuštene zelene površine, uz ceste u gradu i okolici, bilo da je riječ o javnim ili privatnim parcelama, nerijetko predstavljaju ozbiljan problem za prolazak autobusa i kamiona, zbog grana i grmlja koje se nadvija nad kolnikom, čime izravno ugrožavaju sigurnost prometa, a gradske službe, unatoč višekratnim upozorenjima ništa ne poduzimaju da se problem riješi, upozorio je našu redakciju Robert Puljić, vozač autobusa.


Nimalo ugodno


Puljić u svom dopisu ističe kako javnosti želi skrenuti pozornost na komunalno-prometni problem koji predstavlja sve ozbiljniju prijetnju sigurnom odvijanju prometa, potaknut višemjesečnim ignoriranjem njegovih upozorenja nadležnim tijelima gradske vlasti. Zapuštenih površina, prema njegovim riječima, ima u svim dijelovima grada, no situacija je posebno kritična na Kozali kod autobusnog stajališta Vinas u smjeru centra grada, gdje su vozači autobusa primorani prelaziti na suprotni kolnički trak kako ne bi oštetili vozila, čime u opasnost dovode i sebe i druge sudionike u prometu.


– Riječ je o drveću koje se nalazi uz samu cestu, u neposrednoj blizini autobusnog stajališta Vinas, u duljini od otprilike 200 metara, a čije se grane nadvijaju nad kolnikom. Zbog tih grana autobusima linije 11 (Delta-Kozala-Lokva-Saršoni-Garići) je nemoguće proći tu dionicu unutar vlastite prometne trake, nego smo mi vozači autobusa primorani većim dijelom prelaziti središnju crtu, čime dovodimo vozače vozila iz suprotnog smjera u nezgodnu situaciju.


Foto Marko Gracin




Ako autobusom ostanemo unutar vlastite trake, tada granje udara i struže o vjetrobransko staklo, desni retrovizor te cijelu bočnu stranu, što za posljedicu ima oštećenje navedenih dijelova. Koju god opciju odabrali, kako su svojevremeno govorili u vrlo popularnoj dječjoj TV emisiji »Hugo« – sigurno ćemo pogriješiti, kaže Puljić.


Posebno su, prema njegovim riječima, nezgodne situacije kada iz suprotnog smjera naiđe drugi autobus ili kamion pa su vozači primorani, uz intenzivno kočenje, proći kroz granje i grmlje.
– Čak i pri brzini manjoj od 30 kilometara na sat, zvukovi koji tom prilikom nastaju nisu nimalo ugodni te svakako ne doprinose stvaranju povjerenju putnika spram naših vozačkih sposobnosti, ističe u svom dopisu Puljić.


Gradsko oko


Lokacija koju spominje, dodaje, predstavlja tek jednu od desetak sličnih na potezu od Kozale, preko Drenove do Lokve pa se još u listopadu prošle godine obratio nadređenim rukovoditeljima u Autotroleju, koji su u roku od nekoliko dana skupa s komunalnim redarima izašli na teren i obišli navedenu trasu.


Nakon toga je granje na nekoliko lokacija podrezano, no većina je problematičnih lokacija, ističe, ostala netaknuta. I iz Autotroleja potvrđuju da su u nekoliko navrata izlazili na teren i upozoravili nadležne službe na kritične lokacije, i u Rijeci i u ostalim jedicama lokalne samuouprave, no bez konkretnih rezultata.


– Neovisno o navedenome, putem aplikacije Gradsko oko krajem prosinca 2020. godine prijavio sam isključivo ovu lokaciju Vinas, znajući da bi prijavljivanje svih lokacija odjednom bilo previše. Iz Direkcije zajedničke komunalne djelatnosti Grada Rijeke 30. prosinca stiže odgovor – »Uvidom u stanje na terenu utvrđeno je da se ne radi o javnoj zelenoj površini,već nepoželjnoj vegetaciji, a za što je nadležan Rijeka promet d.o.o.« te se predmet prosljeđuje navedenom društvu na postupanje.


Nakon zaprimanja predmeta i obrade iz Rijeka prometa 20. siječnja ove godine navode da će se »uklanjanje nepoželjne vegetacije – korova, niskog i visokog raslinja uz nogostup ili kolnik nerazvrstanih cesta izvoditi tijekom tekuće godine sukladno planu, (…) dok će se uklanjanju visokog raslinja i grana unutar zaštitnog pojasa ceste na navedenoj lokaciji pristupiti u što kraćem roku«. Mjesec dana kasnije, odnosno 26. veljače šaljem upit Rijeka prometu mogu li mi preciznije navesti što podrazumijeva termin »što kraći rok« uklanjanja visokog raslinja iz zaštitnog pojasa ceste, odgovor do današnjeg dana (18. kolovoz) nisam dočekao. Početkom travnja ponovo u istoj aplikaciji prijavljujem isti problem uz fotografije tada aktualnog stanja, da bih 27. svibnja dočekao odgovor iz Direkcije zajedničke komunalne djelatnosti Grada Rijeke kako je predmet u obradi, kaže Puljić.


Bartulac: Na taj problem upozoravamo već 25 godina

Alen Bartulac, predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca, i sam vozač gradskih autobusa, kaže kako je problem raslinja koje ugrožava sigurnost prometa na cestama u Rijeci i okolici prisutan već desetljećima.
– Vozim autobuse Autotroleja već 25 godina i otkad sam tu, upozoravamo na taj problem, a pretpostavljam da je bio prisutan i prije toga. Radi se o ozbiljnom problemu koji ugrožava sigurnost svih sudionika u prometu, ne samo nas vozača autobusa nego i pješaka koji se ne mogu sigurno kretati nogostupom ili uz rub ceste, kao i drugih vozača. Problem postoji i na javnim i na privatnim zemljištima uz cestu jer nerijetko i vlasnici kuća puštaju da stabla s njihove parcele rastu preko kolnika. To nas vozače dovodi u situaciju da biramo hoćemo li razbiti vozilo ili prelaziti na traku za suprotni smjer. Nedavno je jedan od kolega bio primoran naglo skrenuti natrag u svoju traku jer je došlo vozilo iz suprotnog smjera, pri čemu je razbio jedno od bočnih stakala na autobusu. Problem je još veći na novijim autobusima koji imaju više izbočene retrovizore pa ih je vrlo lako razbiti o granje. Za nas je ovo velik problem na brojnim lokacijama u Rijeci i okolnim naseljima pa apeliram na nadležne službe da ga što prije počnu rješavati, kaže Bartulac.

Iako je očekivao reakciju nadležnih službi, jedino što se dogodilo u osam mjeseci otkad je prijavio problem jest da je granje još više naraslo.
– Stoga ovim putem javno pozivam nadležne da po njihovim riječima u »što kraćem roku« pristupe uklanjanju visokog raslinja iz zaštitnog pojasa ceste nedaleko stajališta Vinas, a odmah zatim da u skladu s »planiranim programom kemijskog tretiranja i fizičkog uklanjanja nepoželjne vegetacije« istome pristupe na brojnim lokacijama diljem grada jer nije trasa linije 11 jedina na kojoj granje i nisko raslinje ometa prometovanje autobusa, slično je i na mnogim drugim linijma. Da stvar bude gora, nerijetko granje smeta i pješacima koji potom silaze s nogostupa na kolnik čime se dodatno izlažu opasnosti, posebice ugroženije skupine pješaka poput osoba s invaliditetom, umirovljenika ili majki koje voze djecu u kolicima, zaključuje Puljić.


Provjera stanja


Na temelju njegova dopisa obratili smo se Rijeka prometu, čija nam je direktorica Spomenka Mičetić prvo odgovorila kako ta tvrtka jest nadležna za uklanjanje neželjene vegetacije na nerazvrstanim cestama u Gradu Rijeci, kao i da za taj posao ima angažiranog izvođača koji obrezivanje vegetacije izvodi u skladu s predviđenim planom.


– Svjesni smo ove problematike i nastojimo probleme rješavati kad god i gdje god je to moguće, iako su nam sredstva za tu namjenu ograničena. Za podrezivanje raslinja uz cestu imamo angažiranog izvođača, a ono se izvodi prema unaprijed određenom planu održavanja prometnica.


Postoji i dodatan problem raslinja čije grane ometaju promet, a smješteno je na privatnim parcelama, za što su odgovorni vlasnici parcela, a sankcioniranje je u nadležnosti komunalnog redarstva, rekla je MIčetić, dodajući kako će provjeriti stanje na Kozali, na dionici koju spominje Puljić.
Svega sat kasnije, direktorica Rijeka prometa nas je obavijestila kako su djelatnici tvrtke provjerili dionicu te kako je utvrđeno da raslinje nije podrezano na način da ne ugrožava promet.


– Raslinje je na nekim dijelovima podrezano, a na nekima to nije učinjeno kako treba te smo izvođaču dali nalog da već u četvrtak (danas, op. a.), uputi na teren svoje djelatnike i da se uklone svi dijelovi raslinja koji su nad kolnikom kako bi se osiguralo nesmetano i sigurno odvijanje prometa, rekla je Mičetić.