REVIZORI U ČABRU

Novi gradonačelnik Čabra proziva prethodnike: ‘Grad je prezadužen i doveden pred kolaps’

Marinko Krmpotić

Na dan primopredaje imao sam manje od 30 tisuća kuna na raspolaganju, a Grad je bio dužan 5,2 milijuna kuna!



ČABAR – Jedan od prvih poteza, koje je nedugo po dolasku na mjesto gradonačelnika Čabra povukao novi gradonačelnik Antonio Dražović bilo je angažiranje nezavisne revizijske kuće čiji su stručnjaci dobili zadatak analize poslovanja Gradske uprave u prethodnom razdoblju. To je, smatra novi gradonačelnik, bilo nužno da bi se u njegov prvi mandat krenulo bez ikakvih repova, odnosno s točnom spoznajom o stanju u kojem je on preuzeo upravljanje ovom goranskom lokalnom samoupravom.


Pojašnjavajući tu odluku, ali i do sada poznate rezultate revizije, Dražović kaže: »Od samog početka odnos Gradske uprave, čast izuzecima, bio je neprijateljski i nekorektan prema meni, kao i prema reviziji. Primjerice, izbjegavali su me upoznati sa stvarima važnima za upravljanje gradom, veoma sporo dostavljali su tražene podatke i slično. Trebalo mi je nekoliko mjeseci da pribavim dio podataka potrebnih za vođenje Grada, odnosno onih najvažnijih stvari nužnih za tekuće funkcioniranje Grada. Mogu potvrditi, što ukazuje i revizija, da sam Gradsku upravu preuzeo loše organiziranu, loše vođenu, nesposobnu da zadovolji temeljne potrebe ovoga grada. Sam Grad je u velikim problemima, organizacijski nedjelotvoran, prezadužen i doveden pred kolaps«, citira gradonačelnik revizijski nalaz te progovara i o konkretnije utvrđenim nedostacima.


Nerealno planiranje


»Primjerice, registar materijalne imovine nije napravljen sukladno zakonu, a uz to nam je bio onemogućen uvid u stanje gradske imovine, čime su stvoreni uvjeti za zlouporabu. Nadalje, projekcija proračuna za 2022. i 2023. godinu napravljena je samo da se udovolji formi. Svi iznosi su samo prepisani iz godine u godinu i baš stoga novi proračun, koji ćemo mi donijeti uskoro, i koji bi Vijeće trebalo prihvatiti, bit će bitno drugačiji od prethodnih proračuna. Stanje proračuna na dan 30. lipnja 2021., što se prema reviziji smatra stanjem primopredaje, je katastrofalno. Najvažnije činjenice su da prihodi poslovanja iznose 6,1 milijun kuna i manji su za 2,08 milijuna kuna, odnosno za 25 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Prihodi su manji od planiranih za 4,2 milijuna kuna, to jest za 40 posto. Za to postoji više razloga, ustanovljeno je dosadašnjim pregledom poslovnih knjiga, a to su nerealno planirani prihodi te namjerno neevidentirani pojedini prihodi, a posebno pada u oči da su prihodi planirani visoko da bi se moglo u prvom polugodištu (ili do rebalansa) trošiti veća sredstva u svrhu dobivanja izbora.




Kad je riječ o rashodima poslovanja oni iznose 6,9 milijuna kuna i veći su za 1,4 milijuna kuna, odnosno za 26 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine veći su za 65.720 kn od prihoda od nefinancijske imovine. Ukupni manjak prihoda u proračunu je bio 876.243 kn.


Nahrupili računi


Na dan primopredaje imao sam manje od 30 tisuća kuna na raspolaganju, a velik dio proračuna potrošen je do lipnja 2021. godine, dakle do mjeseca kad se znalo da će u Čabru biti novi saziv vlasti. Puno o svemu govori i činjenica da smo po dolasku na vlast odjednom, u svega dan-dva, dobili tridesetak računa i faktura koje je trebalo platiti. Potraživanja za prihode poslovanja su iznosila 1,9 milijuna kuna, a od tog iznosa polovina nije ili je bila teško naplativa. Obveze grada su povećane na 4,4 milijuna kuna, a posebno ističem da je na dan primopredaje vlasti Grad Čabar bio dužan 5,2 milijuna kuna!


Dio tog duga je u ovih nekoliko mjeseci otplaćen zahvaljujući našem radu koji je u ovih nekoliko mjeseci obnašanja vlasti dao i druge pozitivne financijske učinke. Najvažnije – naplatili smo potraživanja iz poslovanja u iznosu od 3,7 milijuna kuna. Smanjili smo i dinamiku trošenja, te potrošili 2,3 milijuna kuna, ostvarili smo višak prihoda od poslovanja za 579.599 kuna te smanjili obveze za 1,3 milijuna kuna. Dakle, u prvih nekoliko mjeseci vratili smo skoro 2 milijuna kuna dugovanja, uštedjeli smo više od 1,5 milijuna kuna te generirali prihode koji nisu bili planirani, kao što su naknada za ceste, porez od prometa nekretninama radi kupnje nekretnina u Čabru te naplata ulaznica za posjet Dvorcu. To su sve rezultati na koje smo ponosni jer smo ih realizirali u kratkom vremenu, a naravno da ćemo s cjelokupnim rezultatima revizije javnost obavijestiti čim sve bude u potpunosti gotovo«, najavio je Dražović.


Zastarjeli programi


Veliki problem svakako je i to što je niz službenih dokumenata i programa, koje je Grad bio zakonski dužan donijeti, jako zastario. Primjerice, Program civilne zaštite, Plan spašavanja, Program zaštite divljači, Registar i procjena imovine… sve je to zastarjelo. Baš stoga mi smo posljednjih dana imali niz posjeta raznih inspekcijskih službi kao što su Inspekcije okoliša i Inspekcije civilne zaštite. Naravno, na njihova traženja dužni smo odgovoriti, što i činimo, ali nam to bavljenje birokracijom i dokumentima, koje je morao napraviti prethodni saziv vlasti, oduzima dragocjeno vrijeme za rad na drugim područjima«, ističe Dražović.