SNIMIO: VEDRAN KARUZA
Grad je provjerom elaborata procijenio da je opravdana razlika u cijeni oko 600.000 eura. U tijeku je pronalazak mogućnosti rješavanja navedene situacije
povezane vijesti
- Divlji deponij niknuo uz reciklažno dvorište u Mihačevoj dragi, nitko od odgovornih ništa ne poduzima
 - Kazne za bacanje otpada na javne površine u Rijeci bit će udvostručene, uvodi se i nagrada za “doušnike”
 - Posao traženja riječkih direktora dobila zagrebačka headhunting agencija. Natječaji otvoreni do kraja godine
 
RIJEKA – Godinama se javnost bavila ukupnim troškovima obnove broda »Galeb« i nitko nije mogao znati točan iznos jer su troškovi bili disperzirani, a i bivša vlast nije se previše trudila transparentno podvući crtu.
Zato je jedna od najvažnijih stvari koje je do sada gradonačelnica Iva Rinčić napravila bila dostavljanje ulaganja u »Galeb« Gradskom vijeću.
Istina, malo je to nespretno napravljeno jer je materijal dostavljen manje od 24 sata od sjednice gradskog parlamenta, ali vrijedilo ga je dostaviti. Da bi napokon saznali da bi ukupni troškovi broda »Galeb«, od 2008. godine, kada su osigurana prva sredstva za hitne mjere popravka i kupnju, pa do 2031. godine, jer od 2027. do 2031. godine računaju se operativni troškovi broda-muzeja »Galeb«, mogli iznositi gotovo 26 milijuna eura.
Taj je podatak zgrozio i Gradsko vijeće, i novu riječku vlast, ali i riječku javnost.
Uteg za proračun
Gradonačelnica Rinčić pojasnila je da su sadržaj i cilj dostavljene informacije da vijećnici i javnost dobiju cjelovit uvid u troškove cijelog projekta, s naglaskom na rekonstrukciju i obnovu »Galeba«. Ona ne dvoji da brojke ukazuju na činjenicu da je riječ o loše promišljenom i nepripremljenom projektu, nejasne perspektive i održivosti, te izvjesno dugoročno utegu za proračun Grada Rijeke.
– Jasno je da se ne radi o EU projektu koji se 90 posto financira bespovratnim sredstvima, već se radi o projektu koji financiraju građani i gospodarstvo grada Rijeke. Umjesto projekta vrijednog pet milijuna eura, mahom bespovratnih sredstava, uređenje »Galeba« će grad Rijeku u vremenskom horizontu od pet godina koštati gotovo 25 milijuna eura. Istovremeno, činjenica visoke završenosti projekta pred sve nas stavlja odgovornost o budućnosti broda »Galeb«, naglasila je gradonačelnica Rinčić.
Kada je svojevremeno Gradsko vijeće odlučivalo o kreditnom aranžmanu za projekt »Turističke valorizacije reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine«, dio oporbenih vijećnika prigovarao je tadašnjem gradonačelniku Vojku Obersnelu da se Palača Šećerane i brod »Galeb« ne bi smjeli spajati, ali na kraju je prijedlog prošao jer se činilo razumnim iskoristiti bespovratna europska sredstva. No, tada je malo njih moglo zamisliti scenarij prema kojemu će obračun pokazati da je »Galeb« obnovljen najvećim dijelom proračunskim sredstvima.
Do danas je za ta dva projekta povučeno oko 8,5 milijuna eura od ukupno 9,1 milijun eura čime je realizirano 94 posto Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava. Povučeni prihodi po ugovoru o bespovratnim sredstvima po komponentama su za rekonstrukciju i opremanje Palače Šećerane 4,1 milijun eura, a za rekonstrukciju i opremanje broda/muzeja »Galeb« nešto manje od 4,1 milijun eura.
Četrnaest dodataka
A samo trošak obnove broda »Galeb« u boljoj bi varijanti mogao iznositi 15 milijuna eura, što znači da su dvije trećine financirane gradskim, a ne europskim sredstvima.
Gora je varijanta moguća i mogla bi povećati troškove za preko četiri milijuna eura.
Naime, radovi na obnovi i prenamjeni »Galeba« u brod-muzej s pratećim ugostiteljskim i hostelskim sadržajima završili su 30. rujna 2024. godine. Započeli su krajem 2019. godine, nakon što je 29. studenoga 2019. potpisan ugovor s odabranim ponuditeljem, tvrtkom Dalmont d.o.o.
S Dalmontom je ukupno potpisano 14 dodataka ugovora prema kojima je rok za izvršenje radova bio do 30. rujna 2024. godine, a svih ugovornih obveza 10. veljače 2025. godine.
Vrijednost osnovnog ugovora iznosila je oko 7,8 milijuna eura, a vrijednost okončane i plaćene situacije oko 10,8 milijuna eura.
Dalmont je 19. rujna 2024. godine podnio zahtjev za povećanje cijena radova, dostavivši procjembeni elaborat.
Prema njemu, razlika između vrijednosti radova u odnosu na okončanu i ovjerenu situaciju iznosi s PDV-om oko 4,4 milijuna eura. Grad je angažirao provjeru elaborata u kojem su utvrđena značajna odstupanja radi pogrešne primjena metodologije obračuna i primjenjivih odredbi Zakona o obveznim odnosima, procijenivši da je opravdano tražiti razliku u cijeni radova u iznosu od oko 600.000 eura.
O tome je Dalmont obaviješten, a u tijeku je pronalazak mogućnosti rješavanja navedene situacije i sagledavanje mogućnosti osiguravanja sredstava za financiranje zahtjeva u opravdanom dijelu.
U materijalu koji je zgrozio većinu gradskih vijećnika navedeno je da su okončanjem radova na rekonstrukciji objekta, kao i restauratorskih radova na uređenju interijera i izvođenjem glavnog pristupa na brodu, radovi na obnovi i pristupačnosti broda dovršeni.
Završeni su i radovi videonadzora i protuprovale u svrhu sigurnosti imovine i objekta.
Brod je otegljen iz brodogradilišta Kraljevica te je 10. veljače 2025. godine privezan na riječki lukobran na odobrenoj lokaciji. Brodska infrastruktura spojena je na kanalizacijski priključak na odabranoj lokaciji veza. Ishodovana je lokacijska dozvola.
Produljenje roka
Na inicijativu Grada Rijeke sredinom listopada ove godine u Zagrebu je održan sastanak s visokim predstavnicima Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU-a i SAFU na temu aktualnosti u provedbi projekta »Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine«.
– Tema sastanka bile su mogućnosti i izazovi u provedbi Projekta i zadovoljenja izlaznih pokazatelja Projekta, osobito u dijelu komercijalnih komponenti broda »Galeb« koje u proteklom razdoblju nisu urodile ostvarenju učinaka.
Na sastanku je razmotrena mogućnost odobrenja produljena provedbe Projekta do 31. prosinca 2026. godine pa je 16. listopada 2025. godine podnesen zahtjev za izmjenom ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava s rokom produljenja do 31. prosinca 2026. godine kako bi se uložili dodatni napori i ostvarili neostvareni pokazatelji, te su najavljene određene izmjene u pristupu komercijalnim sadržajima koji su predviđeni na brodu, pojasnili su u Gradu Rijeci.
Za plaće milijun eura godišnje
Sukladno ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava, u razdoblju od 5 godina, potrebno je osigurati održivost rezultata projekta.
Samo za troškove plaća zaposlenika muzeja na »Galebu« (16 zaposlenika), posadu i održavanje, dokovanje u brodogradilištu, režijske troškove i troškove osiguranja, bit će potrebno osigurati nešto manje od milijun eura godišnje u narednim godinama u kojima je nužno osigurati održivost projekta.
Potrebno je osigurati i sredstva za troškove plaća četvero zaposlenika muzeja u Šećerani dodatno zaposlenih u okviru projekta, u godišnjem iznosu od oko 100.000 eura i sredstva za tekuće održavanje objekta u godišnjem iznosu od oko 36.000 eura (u iznos nisu uključeni troškovi električne energije i eventualni nepredviđeni izvanredni popravci u Palači Šećera), kao i opreme nabavljene u projektu.
Kulturnim dobrom proglašen 2006. godine
Brod »Galeb« je Ministarstvo kulture proglasilo kulturnim dobrom 10. listopada 2006. godine. Ministarstvo je utvrdilo da je brod ozbiljno ugrožen i da postoji neposredna opasnost da će pojedini dijelovi unutrašnjosti broda biti uništeni, te je postojala i opasnost da potone. Stoga je Ministarstvo u lipnju 2007. godine uputilo upozorenje vlasniku, tvrtki PLACID SEA S.A. iz Liberije, da je potrebno poduzeti hitne mjere zaštite kulturnog dobra kako bi se spriječilo njegovo daljnje propadanje, no vlasnik se na upozorenje oglušio.
Vodeći se odredbama Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, Ministarstvo kulture utvrdilo je da vlasnik broda »Galeb« s njime ne postupa s dužnom pažnjom te stoga prijeti opasnost od oštećivanja i uništenja kulturnog dobra, pa je tadašnje Poglavarstvo Grada Rijeke na čelu s gradonačelnikom Vojkom Obersnelom, s obzirom na to da se kulturno dobro nalazi na području grada Rijeke, dužno kulturnom dobru imenovati privremenog skrbnika. Dio gradskih vijećnika u aktualnom sazivu gradskog parlamenta osporava ovu tvrdnju budući da se brod nalazio u »Viktoru Lencu« koji je na području općine Kostrena.
Poglavarstvo Grada Rijeke je u prosincu 2007. godine privremenim skrbnikom imenovalo Odjel gradske uprave za kulturu Grada Rijeke, a Grad Rijeka se obvezao za račun i na trošak vlasnika poduzeti mjere zaštite i očuvanja kulturnog dobra. U 2008. godini u potpunosti su izvršeni hitni zaštitni radovi, temeljem uvjeta Ministarstva kulture – Konzervatorskog odjela u Rijeci, kako bi se motorni brod »Galeb« spasio od daljnjeg propadanja. Grad Rijeka 2009. godine postao je vlasnikom kulturnog dobra »Galeb«.
Brod se do srpnja 2013. godine nalazio na vezu u brodogradilištu »Viktor Lenac«, potom je privezan na Vinodolskom pristaništu gdje se nalazio do 5. prosinca 2019. godine kada je otegljen na obnovu u brodogradilište tvrtke Dalmont u Kraljevici.
Od lipnja 2017. godine brod »Galeb« dio je projekta »Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine« kojem je putem javnog poziva Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije odobreno 68,9 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
U sklopu navedenog projekta obnovljena je i upravna zgrada bivše rafinerije šećera, a obje lokacije su sastavni dio Muzeja grada Rijeke.