POSKUPLJUJE GRADSKI PRIJEVOZ

Autotrolej diže cijene za 20 posto: Rijeka i PGŽ nesposobni doći do državnih milijuna za sufinanciranje linija

Marinko Glavan

Riječki javni prijevoznik nije mijenjao cijene od 2008. godine / Foto Marko Gracin

Riječki javni prijevoznik nije mijenjao cijene od 2008. godine / Foto Marko Gracin

Gradonačelnik Filipović ističe da se do državnog novca, u skladu sa zakonskom regulativom, može doći samo preko PGŽ-a koji stvar mora dogovoriti s Ministarstvom. No, županijska pročelnica Milošević kaže kako bez provedbe javnih natječaja nije moguće provesti sufinanciranje.



RIJEKA – Cijene voznih karata Autotroleja će od 1. ožujka ove godine biti povećane najvjerojatnije za dvadeset posto, potvrdio je Marko Filipović, riječki gradonačelnik. Poskupjet će sve vrste putnih karata, osim onih za učenike i studente, koje ostaju iste do 31. kolovoza. Filipović odluku o poskupljenju objašnjava okolnostima smanjenja broja putnika, zbog pandemije COVID-19, kao i inflacijom većom od dvadeset posto od 2008. godine, kada je zadnji put mijenjana cijena voznih karata u javnom prijevozu u Rijeci i okolici.


Povećanje cijena nužno je, prema njegovim riječima, kako bi se osiguralo normalno funkcioniranje javnog prijevoza u Rijeci i okolici.


Pat pozicija


– Žao mi je što je tako, no u ovom času drugog izbora jednostavno nema. Među ostalim i zato što se nalazimo u svojevrsnoj pat poziciji zbog koje su nam nedostupna državna sredstva, a do kojih, u skladu sa zakonskom regulativom, možemo doći jedino preko Županije. Stoga tu poziciju trenutno može riješiti Primorsko-goranska županija u dogovoru s nadležnim Ministarstvom kako bi mogli povući državna sredstva, kako to zakon i omogućava, kaže Filipović.




Riječ je o sredstvima iz proračuna Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u ukupnom iznosu većem od 420 milijuna kuna, namijenjenom sufinanciranju županijskih linija javnog prijevoza, odnosno linijama koje međusobno povezuju dvije ili više jedinica lokalne samouprave, osiguranih u skladu s Uredbom Europske unije koja regulira subvencioniranje javnog prijevoza. U taj iznos uračunate su i već postojeće državne subvencije za sufinanciranje prijevoza učenika i otočnog stanovništva, tako da bi iznos koji je Ministarstvo predvidjelo za subvencioniranje županijskih linija u PGŽ-u bio nešto veći od 25 milijuna kuna, odnosno oko pet milijuna više od ukupnog iznosa sadašnjih subvencija za učenike, studente i otočane.


Na tih 25 milijuna kuna Primorsko-goranska županija bi trebala, prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu i podzakonskim aktima, dodati još gotovo osam i pol milijuna kuna, što bi prijevoznicima na županijskim linijama osiguralo značajno veći iznos subvencija od sadašnjeg, od gotovo 13 milijuna kuna, odnosno oko deset milijuna bez PDV-a. U raspodjeli ovih sredstava i organizaciji linija ključnu ulogu trebale bi imati županije, koje bi u dogovoru s jedinicama lokalne samouprave izradile mrežu lokalnih linija koje će biti subvencionirane.


PSO ugovor


– No da bi se to aktiviralo, treba izmijeniti postojeće ugovore koje Autotrolej ima s gradovima i općinama, odnosno sklopiti nove, sa županijom, pri čemu je u našem slučaju na potezu Primorsko-goranska županija. Da bih pojasnio, moram krenuti ispočetka. Naime, KD Autotrolej je još krajem 2017. godine zaključio tzv. PSO ugovor (izravni ugovor, bez natječaja, u obavezi javne usluge, op.a.) s deset gradova i općina na kojima obavlja prijevoz i koji su članovi Skupštine Autotroleja, a 2020. s još tri koji nisu članovi Autotroleja, ali on i ondje obavlja javni prijevoz. Tim PSO ugovorom obuhvaćene su i gradske i županijske linije.


Neposredan povod za ovaj PSO ugovor bila je prijava za EU fondove od kojih je KD Autotrolej dobio sredstva za nabavu novih autobusa, i to 54 autobusa koja već prometuju te još 37 autobusa čija isporuka se očekuje krajem ove godine – kaže Filipović, dodajući kako je još 2018. godine donesen novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu kojim je propisano da se komunalni i županijski prijevoz putnika obavlja temeljem ugovora sklopljenog sa županijama za županijske linije te gradovima i općinama za lokalne linije, pri čemu bi županije trebale sufinancirati županijske linije, a gradovi i općine one lokalne.


– Ugovor sa Županijom trebalo je sklopiti do 30. studenog 2019. godine – kaže Filipović.
No, kako to već kod hrvatske birokracije biva, sredstva Vlade, odnosno Minisarstva, ne mogu se, temeljem vladine Odluke, koristiti za financiranje javnog prijevoza organiziranog po Zakonu o komunalnom gospodarstvu ili putem ugovora o javnom uslugama sklopljenih izravno s prijevoznicima u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave, u što spadaju gotovo svi javni prijevoznici u hrvatskim gradovima, među njima i Autotrolej, koji je u vlasništvu gradova i općina te ima PSO ugovor za prijevoz na njihovom području.


Uvjet do uvjeta


Ukratko, sredstva postoje, ali Autotrolej, kojemu bi prema gruboj računici pripalo oko pet milijuna kuna subvencija više nego sada, što je iznos veći od prosječnog mjesečnog prihoda od prodaje karata ovog komunalnog društva, do njih ne može doći jer bi za dodjelu trebao biti proveden javni natječaj za linije koje održava i to na rok od sedam godina, uz suglasnost Europske komisije, i to naravno uz uvjet da Autotrolej bude odabran na natječaju.


Raspisivanje natječaja značilo bi, pak, raskidanje ugovora koje Autotrolej trenutno ima putem izravnog ugovaranja, do 2026. godine, a na temelju kojih je dobio bespovratna sredstva za nabavku velikog dijela novih autobusa. U slučaju gubitka tih ugovora, Autotrolej bi vrlo vjerojatno morao vratiti više desetaka milijuna kuna europskih potpora za nabavku novih autobusa.


Ministarstvo: Županije najbolje znaju što im treba

O (ne)dostupnim sredstvima za subvencije županijskog javnog prjevoza pitali smo Maria Madunića, pomoćnika ministra mora, prometa i infrastrukture koji objašnjava kako je osnovni smisao subvencioniranja da se na sedam godina osiguraju dodatna sredstva za javni prijevoz između jedinica lokalne samouprave u pojedinim županijama, pri čemu se i županije trebaju uključiti kako u organizaciju linija, tako i dijelom u njihovo subvencioniranje.
– U Ministarstvu smatramo kako županije najbolje znaju što im treba, a tako je i s linijama javnog prijevoza. Pritom je moguće subvencije dodijeliti na rok od sedam godina, ali za to je potrebno odobrenje Europske komisije i provedba javnog natječaja. No, sredstva je moguće dodijeliti i na rok od dvije godine, bez obavještavanja Europske komisije, a Zagrebačka županija to je već i učinila. Županije mogu organizirati natječaje, ili mogu sredstva dodijeliti izravno, novac je tu, kaže Madunić.

Gradonačelnik Filipović smatra da se županija trebala uključiti, bez obzira na navedeno, sklapanjem ugovora s Autotrolejom za prijevoz na županijskim linijama ili izmjenama postojećih ugovora koji su na snazi do 2026. godine.
– Također, Županija treba odrediti mrežu linija županijskog prijevoza te osigurati financijska sredstva za financiranje tih linija. Treba naglasiti da u mrežu linija županijskog prijevoza trebaju biti uključene i linije koje sada gradovi i općine sami financiraju (po važećem PSO ugovoru) jer ako se te linije ne obuhvate županijskom mrežom i ugovorom, ovi će gradovi i općine biti diskriminirani.


– Koliko znam, PGŽ je utvrdio neki prijedlog mreže linija, i održani su sastanci prošle godine, a zaključak sastanka s PGŽ-om koji je održan u studenom 2021. bio je da će PGŽ inicirati i sastanak s Ministarstvom o ovoj temi, kako bi se provjerilo i utvrdilo treba li PGŽ sklapati poseban ugovor s Autotrolejom ili se može uključiti u postojeći, odnosno koje još obaveze i parametre treba zadovoljiti kako bi se županijske linije mogle financirati od strane Županije, odnosno Vlade. Nažalost, taj sastanak nije još organiziran, a nije ni potvrđena mreža županijskih linija, niti je sklopljen ugovor Autotroleja sa Županijom, niti je postojeći PSO ugovor promijenjen na način da se u njega uključila Županija.


Slijedom svega navedenog, Županija bi trebala hitno inicirati sastanak s Ministarstvom, odnosno poduzeti daljnje korake – donijeti mrežu županijskih linija, uključiti se u postojeći PSO ugovor s Autotrolejom ili sklopiti novi i osigurati sredstva za financiranje županijskog prijevoza putnika, odnosno povući ta sredstva od države kako Zakon i omogućava – smatra gradonačelnik.


Pogled s druge strane


Pročelnica županijskog Upravnog odjela za pomorsko dobro, promet i veze Nada Milošević, s druge strane, kaže kako je u navedenim državnim subvencijama već uključen niz postojećih subvencija, pri čemu bi iz državne blagajne na račun javnih prijevoznika na županijskim linijama moglo sjesti teoretski oko pet milijuna kuna više nego sada, a Županija bi na to trebala dodati još gotovo osam i pol milijuna iz vlastitog proračuna u kojemu sredstva za tu namjenu nisu predviđena u ovoj godini. Osim toga, ističe, bez provedbe javnih natječaja nije moguće provesti ovo sufinanciranje, u skladu s uredbama EU-a i nacionalnim zakonima i propisima.


– Dio prijevoznika protivi se izravnoj dodjeli sredstava jer time oni ne bi imali nikakve šanse za obavljanje ove usluge, kakvu bi dobili na javnom natječaju. Bez javnog natječaja, pak, subvencioniranje iz državnog i županijskog proračuna nije moguće, ali u tom slučaju Županija bi, za pet milijuna kuna više koje bi dobila od Ministarstva, trebala dodati još osam milijuna kuna koje u tom slučaju moramo uzeti nekome drugome.


Stoga je župan pokrenuo inicijativu prema Ministarstvu da se sve subvencije koje danas osiguravaju država i jedinice lokalne samouprave, kao i one koje treba osigurati županija, osiguraju putem preraspodjele poreznih prihoda u cijelosti od strane državnog proračuna. Taj smo prijedlog uputili Ministarstvu, a spremni smo, ukoliko bude uvažen, provesti cijelu proceduru najave Europskoj komisiji, organizacije mreže županijskih linija, u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, kao i provedbe javnog natječaja za njihovo održavanje, rekla je Milošević.