FMTU

Veza turizma i okoliša je intenzivna i duboka

NL Promo

Piše: prof. dr. sc. Marko PERIĆ

Piše: prof. dr. sc. Marko PERIĆ

Po cijeloj vertikali, od prijediplomskog studija Menadžment održivog razvoja, preko diplomskog studija Održivi razvoj turizma, pa do doktorskog studija Menadžment održivog razvoja, Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu ugradio je održivi razvoj u obrazovanje budućih menadžera koji će nositi hrvatski turizam u narednim desetljećima

Ekološki osviješteni turisti, koji se i ponašaju u skladu s time, naravno, ne nastaju sami od sebe. Stoga je pred cjelokupnim edukativno-obrazovnim sustavom, od najranije dobi vrtića, do visokoškolskog obrazovanja, izazov kako ove spoznaje uklopiti u svoje nastavne planove i programe rada


Doktorski studij MOR


Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji kontinuirano razvija studijske programe, aktivno se uključuje u domaće i međunarodne projekte te doprinosi oblikovanju budućnosti održivog turizma i odgovornog upravljanja resursima. U skladu s potrebama modernog društva i tržišta rada, Fakultet nudi cjelovitu obrazovnu vertikalu iz područja menadžmenta održivog razvoja što se odnosi na prijediplomski, diplomski i doktorski studij. Prijediplomski studij studenti mogu upisati u redovnom i izvanrednom statusu, dok je diplomski studij moguće upisati kao online studij. U vertikali se posebno ističe doktorski studij »Menadžment održivog razvoja«, osmišljen za studente koji žele produbiti svoje teorijsko i praktično razumijevanje međusobne povezanosti ekonomije i ključnih aspekata održivog razvoja.


Magistri Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu


Doktorski studij traje tri godine te se njegovim završetkom stječe 180 ECTS bodova. Tijekom studija, polaznici prolaze kroz strukturirani program koji uključuje temeljne i izborne kolegije, aktivno sudjelovanje u znanstvenim, nastavnim i stručnim aktivnostima, kao i individualni znanstveno-istraživački rad pod mentorstvom priznatih stručnjaka iz područja društvenih znanosti. Studij završava izradom i javnom obranom doktorskog rada, čime studenti stječu nužne kompetencije za samostalan znanstveno-istraživački rad, kao i mogućnost profesionalnog usmjeravanja u visokom obrazovanju, javnoj upravi, privatnom sektoru te razvojnim agencijama i međunarodnim institucijama koje djeluju u području održivog razvoja.


Veza između turizma i okoliša je intenzivna i duboka. Turizam podrazumijeva putovanje i posjet destinacijama, a značajke okoliša poput prekrasnog krajolika, slikovitih staza ili seoske prirode široko su prepoznati kao čimbenici koji snažno utječu na percepciju odabrane destinacije, te doživljaj i zadovoljstvo turista. S druge strane, sama priroda i želja za doživljajem prirode snažne su motivacije za sudjelovanje u turističkim aktivnostima. U tom smislu, prirodni okoliš ključni je resurs kada je riječ o specifičnim vrstama turizma poput turizma temeljenog na prirodi, ekoturizma, ili pak sportskog turizma na otvorenom. Uživanje u prirodi i doživljavanje prirode i okoliša važne su dimenzije prilikom turističkih putovanja.


Dugoročan prosperitet


Budući da je okoliš iznimno osjetljiv, svi dionici moraju biti svjesni njegovog prihvatnog kapaciteta kako bi se zaštitila ta veza turizma i okoliša te omogućio dugoročan prosperitet turizma. To je posebno važno s obzirom na doprinos turizma ukupnom gospodarstvu, kako na lokalnoj, tako i na nacionalnoj ili svjetskoj razini. Sukladno stavu prema okolišu, odnosno orijentaciji na vrijednosti okoliša, potrebno je da svi dionici, a posebno turisti i pružatelji usluga, usmjere svoje napore u sprječavanju negativnih utjecaja turizma na tlo, vodne resurse, vegetaciju i životinjski svijet, kao i na ekonomske i sociokulturne aspekte života. Kada je riječ o pružateljima usluga, oni trebaju promjenu paradigme stvaranja vrijednosti, kako one koja se isporučuje gostu, tako i one koja ostaje unutar poduzeća. To znači da moraju mijenjati svoje poslovne modele i u prvi plan isticati koristi za okoliš i ostale dionike, a manje profit. Inovativni poslovni modeli za održivi turizam koji se sastoje od prijedloga vrijednosti, ključnih resursa, ključnih procesa i zadržavanja vrijednosti bilježe se već i u teoriji i praksi. Tome je svakako pridonijela i snažna digitalizacija poslovnih procesa, iako, u turizmu se neke stvari ne mogu digitalizirati. Trenutno postoje akademske rasprave mogu li virtualni posjeti zamijeniti stvarne posjete nekoj atrakciji ili destinaciji, međutim, opravdane su i kritike takvih promišljanja koje opravdano ukazuju na činjenicu da se virtualnim posjetom ne ostvaruje osnovni preduvjet da bi se nešto zvalo turizmom, a to je putovanje i boravak (noćenje) u destinaciji.


Ravnopravni dionici


Umjesto okoliša koji ima značenje turbulentnog i konkurentnog poslovnog okruženja koje utječe na opstanak poduzeća, i ne odnosi se na prirodno okruženje i njegovu zaštitu, nova paradigma u kontekstu modela održivog poslovanja prepoznaje okoliš i zajednicu kao ravnopravne dionike te stoga posvećuje svoj interes i društvenim i ekološkim dimenzijama održivosti. Drugim riječima, prirodni okoliš ključni je resurs za pružatelje usluga turizma, posebno kada su u pitanju aktivnosti na otvorenom, dok se napore usmjerene na zaštitu okoliša i njegovog prihvatnog kapaciteta treba promatrati kao jedan od ključnih procesa unutar poslovnog modela poduzeća. Dakle, kada je riječ o pružateljima usluga, oni trebaju promatrati održivost kao poslovnu strategiju, u kojoj se poseban naglasak stavlja na zaštitu okoliša.


S druge strane, turisti moraju biti svjesni svojeg (negativnog) utjecaja na okoliš, i nastojati ga minimizirati ukoliko žele da i oni sami u njemu mogu uživati i u budućnosti. Ekološka osviještenost kao pretpostavka, ali i stvarno ponašanje turista u destinaciji, snažno determiniraju taj utjecaj. Ekološki osviješteni turisti, koji se i ponašaju u skladu s time, naravno, ne nastaju sami od sebe. Stoga je pred cjelokupnim edukativno-obrazovnim sustavom, od najranije dobi vrtića, do visokoškolskog obrazovanja, izazov kako ove spoznaje uklopiti u svoje nastavne planove i programe rada. Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci nije i ne smije biti iznimka u tome. S ponosom se može reći da je Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta lider visokog obrazovanja kada je riječ o programima usmjerenim na održivost i održivi razvoj. Po cijeloj vertikali, od prijediplomskog studija Menadžment održivog razvoja, preko diplomskog studija Održivi razvoj turizma pa do doktorskog studija Menadžment održivog razvoja, Fakultet je ugradio održivi razvoj u obrazovanje budućih menadžera koji će nositi hrvatski turizam u narednim desetljećima.


 


Sadržaj nastao u suradnji s partnerom: UNIRI