2. HFF

Zatvoren History Film Festival: Grand Prix “Nasljeđu” Cristopha Hübnera

Davor Mandić

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Prema odluci žirija, »Nasljeđe«, film o suočavanju djece i unuka počinitelja i žrtava holokausta, minimalističkim pristupom ulazi u vrlo složenu i intimnu temu otkrivanja i suočavanja s prošlošću, dopuštajući emocijama da teku bez ugađanja publici



RIJEKA Nagrade ovogodišnjeg, Drugog History Film Festivala dodijeljene su sinoć na svečanosti zatvaranja Festivala u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku. Međunarodni žiri zasjedao je u sastavu: Davide Skerlj, Morana Komljenović, Sabina Briški Karlić, Vanni D’Alessio i Vladimir Brnardić, a glavnu nagradu, Grand Prix, dodijelio je Christophu Hübneru i Gabrieli Voss za film »Legacy« (Nasljeđe). Film je to opisan kao suočavanje djece i unuka počinitelja i žrtava holokausta.


U odluci žirija kaže se da »Nasljeđe« minimalističkim pristupom ulazi u vrlo složenu i intimnu temu otkrivanja i suočavanja s prošlošću, dopuštajući emocijama da teku bez ugađanja publici.


– Kroz osobnu povijest obitelji, djeca i unuci počinitelja i žrtava nailaze na krivnju i njene posljedice. Ovaj film bavi se prošlošću bez predrasuda i najbolje doprinosi toj relevantnoj temi našeg vremena, s kojom se mi, kao Europljani, možemo u potpunosti poistovjetiti. »Nasljjeđe« pokazuje mogućnost, trenutak iz kojeg svi možemo naučiti, otkrivajuću istinu koja će razbiti beskrajni krug krivnje i viktimizacije – kaže se u obrazloženju.




Najboljim redateljem proglašen je Tancrede Ramonet za film »Che Guevara, Beyond the Legend« (Che Guevara, druga strana mita), a u obrazloženju kaže se da u ovom vrhunskom dokumentarcu Ramonet baca novo svjetlo na poznati javni imidž i priču o Cheu na majstorski način te selektivnim i fokusiranim pristupom.


– Što se nalazi iza slike koju svi znamo, slike na majici i ikoni slobode? Ramonet si je zadao odgovoran zadatak da ponudi novo tumačenje Chea, uspijevajući zadržati svoj film u savršenoj ravnoteži, donoseći publici osjećaj uzbuđenja i novih informacija u vezi sa slikom za koju smo mislili da smo je svi dobro poznavali – kaže se u obrazloženju.


Obiteljska intima


Nagradu za najbolji scenarij dobila je Anat Zalmanson-Kuznetsov za film »Operation Wedding« (Operacija vjenčanje), koji je, prema ocjeni žirija, približio gledatelje čuvenoj otmici zrakoplova u SSSR-u osobnim pogledom redateljice, inače kćeri članova skupine koja je izvršila pokušaj otmice.


– Annat Zalmanson-Kizentsov ulazi u intimu svoje obitelji i donosi priču iznutra bez gubljenja tempa i fokusa na vanjsku priču poznatog događaja. Više od svega, kombinirajući te dvije razine, uspijeva uroniti publiku u iskustvo i sjećanje na život pod represivnim režimom – kaže se u obrazloženju.Nagradu za najbolju kameru osvojio je Jan Pieter Tuinstra za film »The Doom of the Van Imhoff« (Potonuće broda Van Imhoff), Keesa Schaapa i Foekea de Koea.

– Kamera u filmu je slojevita i odgovara izazovnim zahtjevima koje postavlja višeslojna priča: slijedi protagoniste u njihovim istraživanjima, vješto i nenametljivo komentirajući njihove suptilne pomake u odnosima, bez ugrožavanja ukupne estetike – kaže se u obrazloženju.


Nagradu za najbolju montažu dobio je Yen le Van za montažu filma »Nadia Comaneci – gimnastičarka i diktator«, redateljice Pole Rapaport.– Ispričati osobnu priču o univerzalnom idolu, bez tog idola u filmu, predstavlja izazov. Montaža je pritom odigrala ključnu ulogu u prevladavanju ovog nedostatka ponovnim stvaranjem odnosa pomoću pažljivo odabranih arhivskih snimaka i pripovijedanja. Pametna i glatka montaža stvara odnos između poznate gimnastičarke i zloglasnog diktatora i njegove obitelji, ali nam daje i izvorni i smion uvid u surovu rumunjsku prošlost nasilnog i manipulativnog režima – kaže se u obrazloženju.

Glatko pripovijedanje


Nagrada za najbolju produkciju dodijeljena je Caroline Waterlow za film »O.J.: Made In America«, redatelja Ezre Edelmana.– Složena konotacija nogometaša i popularne američke ikone O.J.-a Simpsona zahtijevala je visoku razinu pažljivih priprema. Veliko istraživanje i detaljna priprema filma omogućuju da se pripovijedanje razvija glatko i besprijekorno preko isprepletenih biografskih događaja O.J.-a i američke nacije. Film se bavi rasama i suočava se s američkom kulturom i društvom u povijesnim promjenama istodobno postavljajući izazov samopoimanju Sjevernih Amerikanaca. Produkcijski tim uspio je izgraditi strukturu koja je oblikovala film koji postavlja ključna pitanja te održava zdravu udaljenost od trivijalnosti i jeftinih uzbuđenja – kaže se u obrazloženju.

Nagradu za najbolju muziku dobio je Alexandre Valenti za muziku u svom filmu »Maestros of the Camp« (Glazbenici iz konclogora), nagradu za najbolji TV film dobio je film »Wola Slaughter« (Volinjski pokolj), redatelja Rafala Geremeka, a najboljim nezavisnim filmom proglašen je »The Bookseller« (Prodavač knjiga), redateljska Catherine Bernstein i Assena Vladimirova.