Revolucionarni izum

Znanstvenici imaju novu teoriju o tome kako je i zašto u dalekoj prošlosti izumljen kotač

T.I.

iStock

iStock



Izum kotača dosad je bio povezivan s razvojem prijevoza i poljoprivrede, ali najnovija istraživanja ukazuju da je njegova prva primjena bila sasvim drugačija – koristili su ga rudari u Karpatskim planinama prije gotovo 6.000 godina.


Prema novoj teoriji, prvi kotači su nastali među rudarima koji su radili na području današnje Mađarske, kako bi lakše prevozili bakrenu rudu. Ovu hipotezu podupire otkriće više od 150 minijaturnih glinenih kolica s četiri kotača, ukrašenih uzorcima koji podsjećaju na košare kakve su tada koristile rudarske zajednice. Radiokarbonska analiza pokazala je da su to najstariji poznati prikazi vozila na kotačima.


Dugo se smatralo da su kotači evoluirali iz jednostavnih drvenih valjaka, ali nova istraživanja pokazuju da su valjci bili nepraktični na neravnom terenu. No, rudnici, sa svojim ravnim i zatvorenim hodnicima, nudili su idealne uvjete za eksperimentiranje s valjcima.




Ključna inovacija bila je ugradnja polukružnih ležišta na dnu kolica, koja su držala valjke na mjestu i omogućila njihovo povlačenje zajedno s teretom. S vremenom su rudari počeli sužavati središnji dio valjka, čime su smanjili trenje i olakšali guranje kolica. Taj proces je, prema računalnim simulacijama, prirodno vodio prema obliku kotača i osovine kakav danas poznajemo.


Znanstvenici smatraju da kotač nije nastao kao rezultat jednog genijalnog trenutka, već kao posljedica niza malih poboljšanja i prilagodbi, slično kao što vrste evoluiraju kroz prirodnu selekciju. Svaka nova generacija kolica bila je nešto učinkovitija od prethodne, sve dok nije nastao kotač – izum koji je zauvijek promijenio ljudsku civilizaciju.