
Foto: iStock
Pri izradi se koriste boja i ljepilo na bazi vode, a unatoč tome što su novitet na tržištu, ecodog vrećice brzo su prepoznali ekološki osviješteni vlasnici kućnih ljubimaca
Iza brenda ecodog prije svega stoji priroda – kaže nam naš sugovornik Jasmin Hodžić s kojim smo razgovarali o biorazgradivim vrećicama što je glavni proizvod ove ekološki osviještene robne marke.
Za izradu ecodog vrećica koristi se otpad papira kao sirovina nakon četvrtog stupnja reciklaže, što znači da se za njihovu proizvodnju ne sijeku stabla. Pri izradi se koriste boja i ljepilo na bazi vode, a unatoč tome što su novitet na tržištu, ecodog vrećice brzo su prepoznali ekološki osviješteni vlasnici kućnih ljubimaca.
Riječ je o proizvodu koji se sastoji od same vrećice koja je otporna i nepropusna, a unutar nje se nalazi kartonska lopatica s perforacijama koja služi za prikupljanje.
– Istinski smo ekološki proizvod koji je nastao od recikliranog papira i koji svojom razgradnjom ne opterećuje prirodu. Imamo tu i mali tim entuzijasta koji vjeruju u ovaj proizvod i trude se plasirati ga na sve zahtjevnije tržište, a iza našeg branda FEDOG/ecodog stoji i oznaka zaštićenog industrijskog dizajna za područje EU-a, koja jamči kvalitetu i održivost proizvoda, kaže nam Hodžić te dodaje da je priča brenda ecodog započela sasvim slučajno.
– Prilikom turističkog posjeta Pragu i njegovim predivnim parkovima 2020. godine, naišli smo na FEDOG vrećicu koja je bila dostupna u praškim parkovima i ulicama. Kako je FEDOG vrećica besplatna, uzeli smo nekoliko primjeraka i shvatili da u rukama imamo savršen proizvod koji je stvarno ekološki, a služi za prikupljanje psećeg izmeta.
U daljnjem obilasku Praga primijetili smo da oni baš i nemaju problema s takozvanim »nagaznim minama« na javnim površinama, a kultura čišćenja kod njih je na visokom nivou jer imaju dostupnu besplatnu ekološku vrećicu koju financira grad, komunalno poduzeće i mjesni odbor.
Šetači pasa u Pragu, uz ovako široko dostupne lokacije s FEDOG vrećicama, jednostavno osjećaju nelagodu ako ne počiste za svojim ljubimcem. S ovim spoznajama puni dojmova smo se vratili u Zagreb i kontaktirali vlasnika licence FEDOG, prisjeća se Hodžić.

Foto: ecodog
Otvoreni za suradnje
– Jednostavno i brzo smo odradili razgovore, postigli dogovor o generalnom zastupanju za područje Republike Hrvatske i nastao je ecodog, objašnjava nam Jasmin Hodžić te dodaje da su od samog početka uključeni u suradnje s udrugama za zaštitu životinja i prirode od kojih uče o problemima i pokušavaju ih riješiti.
– Kada smo započeli ovu priču, ideja nam je bila djelovati na pojedinca, komunicirati s njim, educirati ga i posvetiti mu se, no ubrzo smo zaključili da je to proces koji će potrajati. Dobra stvar je što smo u toj komunikaciji saznali jako puno detalja koji su nam pomogli u daljnjem razvoju proizvoda i koje primjenjujemo, govori ovaj ekološki osviješten Zagrepčanin kojega smo upitali i smatra li vlasnike pasa osviještenima po pitanju čišćenja za njihovim ljubimcima na javnim površinama?
– Vlasnici pasa zasigurno već jesu osviješteni jer u svom životu imaju psa i vole ga. Čišćenje za svojim ljubimcem radije bi stavili u kategoriju odgovornog, odnosno neodgovornog ponašanja.
Puno je razloga zašto ljudi ne čiste za svojim ljubimcem; možda nemaju vrećicu, možda smatraju da pseći izmet nije štetan za okoliš i zdravlje ljudi, možda su primijetili da drugi ne sakupljaju pa ne želi niti oni, a možda im se jednostavno ne da i nije ih briga, objašnjava naš sugovornik i usput ukazuje na zanimljiv statistički podatak, a to je da 50 posto vlasnika pasa redovito čisti za svojim ljubimcem.
A što to znači za okoliš?
– Uzmemo li za primjer grad Zagreb u kojem boravi oko 60.000 registriranih pasa i prosjek od 2,5 vrećice koje jedan vlasnik psa potroši u danu da bi počistio za svojim ljubimcem, dolazimo do brojke od 75.000 vrećica koje svakodnevno završe na odlagalištima otpada, odnosno u okolišu.
Na godišnjoj razini za cijelu Hrvatsku ta brojka se penje do broja od 167.749.893,75 vrećica. Veliki broj tih vrećica izrađen je od plastike i ima oznaku biorazgradivo/bioplastika što za prirodu nije najbolje rješenje, odgovara Hodžić te objašnjava problem široko rasprostranjenih biorazgradivih vrećica.

Foto: ecodog
Previše informacija
– Biorazgradive vrećice su preplavile tržište i dostupne su svugdje u različitim verzijama. Nažalost, ljudi nisu svjesni da je 95 posto biorazgradivih vrećica razgradivo jedino u industrijskim uvjetima, a sve one završe u okolišu. U zadnje vrijeme su popularne vrećice od kukuruznog škroba – sirovina za njihovu upotrebu je zrno kukuruza.
Tu svakako moramo istaknuti da se ta vrećica doista brzo razgradi, no problem je sirovina koja se koristi za njihovu upotrebu i površine koje se krče da bi se uzgojio kukuruz, čime se narušava bioraznolikost.
Kukuruz je jedna od osnovnih namirnica koja se koristi u prehrani pa možemo zaključiti da upotrebom vrećica od kukuruznog škroba direktno utječemo na smanjenje količina dostupne hrane u svijetu, pojašnjava Jasmin Hodžić.
Na tragu ekoloških problema, pitamo našeg sugovornika i koji su po njegovom mišljenju trenutno najveći, a on nam je izdvojio kompanije kojima je osnovni motiv profit zbog kojeg nerijetko marketinškim trikovima obmanjuju javnost.
– Ljudi su danas, vjerujemo, izgubljeni u moru informacija o ekološkim proizvodima, a zbog sve užurbanijeg stila života, nemaju vremena proučiti što koriste. Skloni su jednostavnom rješenju – kupe vrećicu na kojoj piše »bio« i misle da su učinili pravu stvar za okoliš, a istina je skroz drugačija, zaključuje te navodi nekoliko načina na koje kao pojedinci možemo djelovati u akciji da zajedno pomognemo našem okolišu i planetu.
– Pojedinac mora djelovati i nije više upitno kako. Postoji jako puno pametnih rješenja koja su primjerena 21. stoljeću i koja nam omogućuju skladniji odnos s prirodom.
Situacija je alarmantna i svatko od nas mora djelovati i na izvršnu vlast tako da se zakonskim propisima zabrane proizvodi koji su štetni za okoliš.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Prvi korak je zabrana upotrebe jednokratne plastike.
Vlast nekako u fazama postupno zabranjuje određene jednokratne proizvode i dosta ističe da se time štite radna mjesta, a odgađanjem rješenja ovog problema, sva radna mjesta su ugrožena jer nećemo imati okoliš prikladan za rad.
Uvjereni smo da kompanije koje proizvode jednokratnu plastiku ne ovise samo o toj grani proizvodnje već proizvode i druge plastične proizvode. Tu bih opet spomenuo fondove, a inovativni projekti pojedinaca su budućnost, smatra naš sugovornik uvjeren i u to da ljude u pokušajima da postanu više »zeleni« sprječava – cijena.
– Proces reciklaže je skup i to je najveći faktor koji utječe na cijenu proizvoda. Kako cijene na tržištu divljaju, tako primjećujemo da proizvodi konkurencije (biorazgradive vrećice) trenutno imaju čak i višu cijenu od ecodog vrećice. Mi svoje cijene ne planiramo dizati, već smanjiti, što smatramo odličnim postignućem u ovim vremenima, dodaje.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Psi i mačke ujedinjeni za zeleniji planet
Ovaj ekološki osviješteni brend s udrugom Farmica započeo je i akciju sađenja stabala. S udrugom za koju kažu da je »mjesto bezuvjetne ljubavi prema životinjama« surađuju od prošle godine, a akciju su organizirali putem društvenih mreža.
– Pozvali smo vlasnike pasa da u ime svog ljubimca doniraju sadnicu, a mi je s volonterima zasadimo i brinemo se o njoj. Svaka sadnica je dobila i svoju pločicu s imenom te je tako trajno obilježena.
Prilikom prve sadnje smo uočili da psi u boksovima nemaju hlada pa samo prije par dana u još jednoj kampanji sadnje uz pomoć građana zasadili 23 katalpe da bismo psima osigurali hlad. Uz raskošne katalpe zasađene su maline, kupine i ribizl.
Plan je od svih tih plodova voćaka raditi proizvode koje će Farmica ponuditi građanima i time si osigurati sredstva za rad. Odaziv je još od prve kampanje bio odličan i zasadili smo ukupno tri ecodog voćnjaka sa stotinjak starih sorti voćaka, govori Hodžić te napominje da se druga dva ecodog voćnjaka nalaze u Udruzi Anima – Dvor iz Dvora na Uni i udruzi Noina arka iz Dumovca.
– Moramo napomenuti da su nas u kampanji podržale i mačke, a sadili smo stabla i u spomen na ljubimce koji nisu više s nama, objašnjava Jasmin Hodžić i dodaje da u jesen ove godine započinje i nova kampanja sadnje stabala u ime kućnih ljubimaca, a plan je da se ona proširi na čitavu Hrvatsku u suradnji s građanima i udrugama koje su zainteresirane.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Ecodog i u hrvatskoj turističkoj priči
Domaći i europski fondovi izuzetno su naklonjeni ekološkim projektima. Svjestan je toga i Jasmin Hodžić…
– Svakako moramo inovativnim projektima iskoristiti mogućnosti različitih fondova. Ecodog vrećica je izvrstan alat za povlačenje sredstava jer je europski i ekološki proizvod. Uskoro ćemo, nadamo se, realizirati prve projekte s kojima su se neki nacionalni parkovi i javne ustanove za zaštitu prirode aplicirali na natječaj »Plastic free zone« koji provodi Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Projekt South Istria – Pet Friendly koji provodi klaster turističkih zajednica južne Istre je jedan od prvih projekta u kojem je sudjelovao ecodog. U sklopu tog projekta u više od 250 objekata turistima će biti ponuđene besplatne ecodog vrećice za vrijeme njihovog boravka s ljubimcem kod nas, govori Hodžić.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.