Nedavno je Bitanac Sherwyn Sarabi postao drugi najmlađi član Mense, jer je na testu inteligencije osvojio 136 bodova, ali istraživanja pokazuju da apstraktna akademska inteligencija zapravo ne omogućava adekvatno funkcioniranje u svakodnevnom životu
Trogodišnji Bitanac Sherwyn Sarabi postao je jedan od najmlađih članova organizacije Mensa, koja okuplja najinteligentnije ljude na svijetu. Dječak je na testu inteligencije osvojio 136 bodova, dok je prosječan rezultat za odraslog čovjeka 100 bodova, a za posebno talentirane 130 bodova. Dječak je, kako je posvjedočila njegova majka, počeo govoriti s 10 mjeseci, a sa 20 mjeseci mogao je formirati složene rečenice. U dobi od dvije godine Sherwyn je znao računati do 200, na geografskoj karti pokazati bilo koju državu svijeta i njenu zastavu, te raspoznati planete Sunčevog sustava. Osim što zna raspoznati sve dijelove tijela i unutarnje organe, zna nabrojiti i funkcije svakoga od njih. Iako ima samo tri godine, Sherwyn danas čita kao prosječni šestogodišnjak.
Opasno je prečesto hvaliti djecu
Najstariji »mensaš« ima 102 godine
2.680 osoba položilo test u Hrvatskoj
Prosječno 50 posto populacije
Prosječni kvocijent inteligencije (IQ) iznosi 100 i ima ga oko 50 posto ukupne populacije. Rezultat iznad 115 ostvaruje manje od 25 posto ukupne populacije. Rezultat iznad 120 je visoko natprosječan i može ga ostvariti svega 10 posto ukupne populacije. IQ od 131 ili viši svrstava osobu u gornju skupinu od dva posto stanovništva, koji tako ispunjavaju uvjet za učlanjenje u Mensu.
Njegova majka, Amanda Sarabi (36), izjavila je kako je vrlo ponosna na svog darovitog sina, kojega opisuje kao »izuzetnog«. Bivša učiteljica, danas ponosna majka malog genija, kaže kako je njegovo opće znanje iznimno. »On zna o svemu. Kad razgovarate s njim, kao da ne razgovarate s trogodišnjakom«.
Kanađanin prvi
Maleni Sherwyn ipak nije najmlađi član Mense. Tu je titulu godinu ranije ponio dvogodišnji dječak Anthony Popa Urria iz Kanade, zbog svoje natprosječne inteligencije. Ovaj dječak napamet je naučio abecedu, koju zna izrecitirati i naopako, zna brojiti do 1.000, a jednako kao i Sherwyn zna izgovoriti imena svih planeta Sunčevog sustav. Njegov IQ iznosi 154. Urria je, kažu članovi njegove obitelji, počeo razlikovati slova abecede već u dobi od šest mjeseci. Mali Kanađanin govori španjolski, engleski i rumunjski jezik, a zbog svoje genijalnosti drugo je dijete koje je s dvije godine postalo član ovog udruženja.
Dok se na tisuće ljudi svih životnih dobi u zapadnim zemljama, uključujući i Hrvatsku, svake godine podvrgava ovakvim testovima kako bi se mogli pohvaliti vlastitom natprosječnošću i ući u klub najinteligentnijih, stručnjaci kažu kako visoka inteligencija, osobito ako se radi o samo jednom tipu inteligencije, nije presudna za uspjeh u životu. Roditelji malih genijalaca koji se sve češće učlanjuju u Mensu mogu se s punim pravom ponositi svojim pametnim mališanima, ali ne mogu računati s tim da će visok kvocijent inteligencije njihovom djetetu jamčiti uspješan život, dobar posao ili značajnu društvenu ulogu.
Ključno pitanje
– Ključno je pitanje u testovima inteligencije može li se putem njih prognozirati uspjeh. Najčešći je odgovor ne, jer je, kao i sve u životu, teško definirati sigurnu prognozu. To je kao prognoza vremena, može se reći općenito da će padati kiša, ali ne i hoće li padati baš u mojoj ulici – ilustrira Vladimir Takšić, redoviti profesor na Odjelu za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci. U brojnim se istraživanjima, kaže, pokazalo da mnogi od onih koji su se uvrstili među osobe s visokom apstraktnom inteligencijom, a na račun toga dobili stipendije i druge povlastice, ne funkcioniraju u poslu na kojem rade, niti u privatnom životu.
Apstraktna se inteligencija može najlakše i najtočnije mjeriti, ali u testovima koji je mjere postoji kvaka – zadaci su složeni tako da se dođe do jednog, jedinstvenog rješenja. Mnogi poznati teoretičari inteligencije, veli Takšić, upravo zbog toga upozoravaju da testovi inteligencije kakve danas imamo ne odražavaju realnost jer u realnim životnim situacijama nemate sve elemente i samo jedno rješenje. Upravo zato najtočnije se mjeri prosječna inteligencija, dok točnost mjerenja opada što se više odmičete od prosjeka.
Rad i trud
Mjerenje inteligencije dio je zapadne kulture, dok se na istoku inzistira na trudu i marljivosti. Pokazalo se, veli psiholog Takšić, da djeca kojoj se govori da su jako inteligentna i da su sve postigla zahvaljujući sposobnostima imaju manji uspjeh od one kojoj se sugerira da je sve što postignu posljedica osobnog rada i truda.
– Ako djetetu kažete da je genetski predodređeno za uspjeh, da će uspjeti jer su to dobili rođenjem, u njima se ubija svaki motiv za rad i takva se djeca orjentiraju na krive stvari. Umjesto da rade i napreduju, bave se sobom i svojom inteligencijom i često postaju fah-idioti koji poznaju vrlo uski segment – veli Takšić.
Djeca s visokim IQ-om u školi se teško adaptiraju, zovu ih štreberima, čudacima, druga ih djeca često ne prihvaćaju. Zato bi kod takve djece, umjesto da se hvali njihovu inteligenciju, trebalo poraditi na drugim aspektima inteligencije, socijalnoj i emocionalnoj, kako bi mali genijalci koji su već u trećoj postali članovima Mense, uz puno truda jednoga dana normalno funkcionirali u društvu i uspjeli realizirati svoj prirođeni potencijal.