12P/Pons-Brooks

Stiže nam komet veći od Mount Everesta: Bit će vidljiv golim okom, a Sunčev sustav obilazi jednom u 70 godina

Portal Novi list

Foto Nielander; Wikimedia Commons

Komet 12P/Pons-Brooks završi svoju orbitu jednom svake 71,3 godine, a trebao bi se približiti suncu 21. travnja

Komet koji je veći od Mount Everesta mogao bi postati vidljiv golim okom u nadolazećim tjednima dok nastavlja svoj prvi posjet unutrašnjosti Sunčevog sustava u više od 70 godina, kažu astronomi.

Ledeno tijelo je komet Halleyeva tipa – što znači, javlja The Guardian, da će se pojaviti jednom, ili možda dvaput, u životu. Doista, 12P/Pons-Brooks, kao što je poznato, završi svoju orbitu jednom svake 71,3 godine, a trebao bi se približiti suncu 21. travnja.

“Vražji komet”

Dok neka izvješća sugeriraju da je 12P/Pons-Brooks uočen još u 14. stoljeću, nazvan je po francuskom astronomu Jean-Louisu Ponsu koji ga je otkrio 1812. i britansko-američkom astronomu Williamu Robertu Brooksu koji ga je promatrao pri sljedećoj orbiti 1883.

Smatra se da ima jezgru promjera oko 30 km (20 milja), a klasificira se kao kriovulkanski komet, što znači da eruptira s prašinom, plinovima i ledom kada se unutar njega poveća pritisak dok se zagrijava.

Jedan takav prošlogodišnji ispad prouzročio je da se stostruko posvijetlio i dao mu naziv “Vražji komet” nakon što je izmaglica koja ga okružuje oblikovala rogati oblik.

Iako je komet – i njegova zelena nijansa – već uočen na noćnom nebu, stručnjaci kažu da se očekuje da će postati još sjajniji u nadolazećim tjednima.

“Očekuje se da će komet doseći magnitudu od 4,5 što znači da bi trebao biti vidljiv s tamne lokacije u Velikoj Britaniji”, rekao je dr. Paul Strøm, astrofizičar sa Sveučilišta Warwick.

“Komet se kreće od sazviježđa Andromede do Riba. Dok to čini, prolazi pored svijetlih zvijezda koje će ga lakše uočiti na određene datume. Konkretno, 31. ožujka 12P/Pons-Brooks bit će udaljen samo 0,5 stupnjeva od sjajne zvijezde zvane Hamal,” rekao je.

Kako ga uočiti?

Ali dr. Robert Massey, zamjenik izvršnog direktora Kraljevskog astronomskog društva, rekao je da čak i ako bi komet postao svjetliji, i dalje bi ga bilo teško vidjeti, dodajući da bi osnovni instrumenti poput malih teleskopa uvelike pomogli.

“Ako imate napola pristojan dalekozor, svakako ga pokušajte potražiti s njim”, rekao je Massey, dodajući da su korisne i aplikacije koje mapiraju nebo.

Najbolji pogledi na komet trenutno se nalaze na sjevernoj hemisferi. Massey je rekao da bi oni koji žele uhvatiti letimičan pogled trebali izaći na vedru večer i pogledati nisko na zapad-sjeverozapad dok se sumrak približava kraju.

“Želite izbjeći izmaglicu, želite izbjeći mjesečinu, želite izbjeći svjetlosno zagađenje.”

Strøm je rekao da se zajedno s asteroidima kometi često smatraju neiskorištenim građevnim elementima Sunčevog sustava, pružajući uvid u uvjete pod kojima je nastao.

Massey je rekao da postoji i zadovoljstvo vidjeti komet koji je opažen samo nekoliko puta od svog službenog otkrića.

“To je samo po sebi prilično lijepa stvar za razmišljanje”, rekao je.