Ima li života?

Istraživači šire potragu za izvanzemaljcima. U fokusu je središte Mliječne staze

Jakov Kršovnik

Reuters

Koristit će zemaljski radioteleskop u Zapadnoj Virginiji te se usredotočiti na dio svemira koji se proteže prema središtu Mliječne staze udaljen otprilike 27.000 svjetlosnih godina

Znanstvenici su proširili potragu za tehnološki naprednim izvanzemaljskim civilizacijama te će tražiti signale blizu središta galaksije Mliječne staze, unutar kojeg se nalazi naš Sunčev sustav, u potrazi za signalom koji bi mogli proizvesti inteligentni izvanzemaljci, javlja Reuters. Istraživači su dosad bili usmjereni na uskopojasni radijski signal ograničene frekvencije ili na signale koji su im se činili neobičnima. No, nova inicijativa fokusirat će se na drukčiji tip signala koji bi možda mogao omogućiti naprednim civilizacijama da komuniciraju preko golemih udaljenosti međuzvjezdanog prostora. To su širokopojasni pulsirajući signali, niz impulsa koji se ponavljaju svakih 11 do 100 sekundi i šire se kroz nekoliko kiloherca, slično impulsima koji se koriste u radarskom prijenosu, piše Reuters. Pretraživanje uključuje frekvencijski raspon koji pokriva nešto manje od desetine širine prosječne FM radiopostaje.

– Signali koje tražimo mogu se opisati kao »svjetionici« kojima bi nam izvanzemaljci poručili »tu smo«. Takvi signali mogu se koristiti za komunikaciju duž cijele galaksije, a središte Mliječne staze idealno je ishodište za širenje takvih signala. Nije nemoguće da bi potencijalni inteligentni izvanzemaljski oblici života koristili takve prijenose kako bi iskomunicirali ključne informacije, poput priprema za međuzvjezdana putovanja, rekao je Akshay Suresh, postdiplomski student astronomije na Sveučilištu Cornell i glavni autor znanstvenog rada objavljenog u časopisu Astronomical Journal.

Novo istraživanje zove se »Breakthrough Listen Investigation for Periodic Spectral Signals« (BLIPSS), ili »Važno istraživanje periodičnih spektralnih signala« te je riječ o suradnji između američkog sveučilišta Cornell, istraživačke organizacije SETI Institute i incijative »Breakthrough Listen« za traženje inteligentnog izvanzemaljskog života. Astronom i jedan od istraživača Vishal Gajjar sa Sveučilišta Berkeley u Kaliforniji kaže da je priroda signala koje će pratiti zasad obavijena velom tajne te da nemaju njihove konkretne karakteristike. Zato će pratiti širok spektar prijenosa i posebno obratiti pozornost na one koji se vrlo vjerojatno ne bi pojavili bez utjecaja inteligentnog života. U istraživanju će koristiti zemaljski radioteleskop u Zapadnoj Virginiji te se usredotočiti na mali dio koji se proteže prema središtu Mliječne staze udaljen otprilike 27.000 svjetlosnih godina. Svjetlosna godina udaljenost je koju svjetlost prijeđe u godini, odnosno 9,5 bilijuna kilometara. U svojem dosadašnjem istraživanju nisu naišli na znakove izvanzemaljskog života, piše Reuters.