Stvaran svijet oko mene

Virtualna stvarnost u zdravstvu, turizmu, industriji i vojsci

Slavka Aničić

Zahvaljujući virtualnosti možete biti na Havajima i provozati se vrhunskim automobilom sjedeći u kućnom naslonjaču . Dok virtualnu realnost mnogi povezuju isključivo s igricama, ona se sve više iskorištava na mnogim drugim područjima



Virtualna stvarnost ili realnost (VR) se već dugo povezuje s igricama, no kako tehnologija napreduje otkriva se mogućnost njene uporabe na mnogim drugim područjima. Ona se primjerice koristi vrlo često u obuci za novi posao ili u prezentiranju nekog koncepta ili iskustva publici. No, virtualna realnost iskoristiva je i u zdravstvu te turizmu. Brojna su područja koja koriste virtualnu realnost i načina na koji je uklapaju u svakodnevni život, a to su zabava, automobilska industrija, marketing, obrazovanje, svemirska istraživanja te sve više u obučavanju vojske i policije.


Zdravstvo


Virtualna stvarnost se već neko vrijeme koristi u raznim medicinskim terapijama. Psihijatri na Sveučilištu u Louisvilleu primjerice koriste VR u kognitivno-bihevioralnoj terapiji ponašanja kako bi liječili osobe koje pate od socijalne anksioznosti, straha od letenja, govora u javnosti ili visine. Kontrolirana okolina omogućava liječnicima da pacijente izlože simulacijama i nauče ih kako da se na pravi način nose sa svojim strahovima. Osim toga, medicinski časopis Frontiers in Neuroscience objavio je prošle godine studiju o korištenju virtualne realnosti u liječenju fantomske boli u nozi ili ruci kod ljudi koji su ostali bez jednog uda. Terapija se sastoji u korištenju senzora koji hvataju informacije iz živčanih stanica u mozgu, a pacijenti kontroliraju virtalni ud. Ako pacijent osjeća kao da mu netko steže šaku, dok gleda virtualnu šaku koju sam kontrolira uči kako opustiti svoju šaku.


Zabava


Zabava će vjerojatno biti jedan od prvih i najboljih primjera promjene koju će virtualna realnost donijeti. Primjerice aplikacija kao što je Oculus Cinema omogućava korisnicima gledanje filma koja je na raspolaganju samo njima.




Ukoliko pak ne vole glasnu glazbu i bučnu publiku, osobe mogu pratiti koncert uz pomoć virtualne realnosti. Mogu primjerice slušati Paula McCartneya i osjećati se kao da sjede pored njegova klavira ili zvučnika dok on izvodi »Live and Let Die« u svojoj VR aplikaciji.


Automobilska industrija


Kompanija Ford već koristi virtualnu realnost u svom laboratoriju za uživljavanje kako bi pružila osjećaj koji ima kupac u svom novom automobilu. Pritom koristi uređaj Oculus Rift kako bi osobi omogućila pogled na interijer i eksterijer automobila. Također je razvila alate koji će biti korišteni u VR iskustvu razgledavanja automobila u mraku. To je vrlo korisno jer Ford može brže raditi na razvoju proizvoda bez čekanja na fizički prototip novog modela. I Audi će koristiti virtualnu realnost kako bi potencijalnim kupcima automobila pružio dubinski pogled na automobile. Toyota je koristila virtualnu realnost u sklopu svoje kampanje TeenDrive365 kako bi educirala tinejdžere i roditelje o dekoncentraciji u vožnji. Simulator demokcentracije u vožnji uključuje senzore koji prevode ono što korisnik čini s pedalama ili volanom u simulaciju, te uključuje odvlačenje pažnje poput zvonjave mobitela i brbljavih prijatelja na stražnjem sjedalu.

Marketing


Agencije za digitalni marketing također istražuju kako povezati VR i brendove. Nedavno su stručnjaci koji su snimili film Christophera Nolena »Interstellar« stvorili putujuće VR iskustvo koje omogućava korisnicima da osjete kako je sjediti u cockpitu svemirskog broda iz tog filma.


Na Filmskom festivalu Sundance brand Merrell omogućio je korisnicima da odu virtualno planinariti opasnim planinama.


Obrazovanje


U učenju se uvelike može koristiti VR – postoji potencijal za obuku gotovo svih stručnjaka – od mehaničara do kirurga. Za mlade učenike virtualna stvarnost u učionici može podrazumjevati virtualne izlete, igre u koje je potrebno udubiti se, a VR iskustva mogu biti korisna i djeci s posebnim potrebama. U Irskoj je pak škola u gradu Broughal koristila OpenSim kako bi rekonstruirala Clonmacnoise smješten, odnosno ruine starog samostana okružene grobljem. Trebalo je dva tjedna da se izgradi maketa, no zatim je pomoću Oculusa bilo omogućeno učenicima da istraže tu znamenitost.

Turizam


Tvrtka Destination British Columbia lansirala VR iskustvo pod nazivom The Wild Within, koje nudi dvije opcije – vožnju brodicom i planinarenje tom kanadskom pokrajinom. U promocijskom videu za aplikaciju, menadžer za marketinški razvoj turističke tvrtke Destination British Columbia tvrdi da ona pomaže putniku koji razmišlja o posjetu toj destinaciji. Slično je tvrtka Marriott Hotels kreirala »teleportera« koji omogućava korisnicima da zakorače u kabinu, stave na glavu Oculus Rift i posjete London ili plažu na Havajima. Teleporter se također pobrine za ostala osjetila, pa korisnici mogu osjetiti dašak vjetra u kosi i havajske sunčeve zrake na licu.

Vojska i policija


Nedavno je britanska vlada objavila da će koristiti Oculus Rift u obuci medicinskog osoblja za liječenje ozljeda zadobivenih u bitkama. Druga vojna korištenja VR-a predstavljaju simulacije koje uče pripadnike vojske ponašanju s eksplozivnim napravama – a simulacije poput tih mogu biti ponovljene – iz grešaka se ovdje može učiti.


Regija Pima County u Arizoni koristi maketu s pet ekrana kako bi se dužnosnici poučili pravilnom reagiranju u određenim opasnim situacijama.


Virtualna svemirska putovanja


NASA koristi VR već godinama, posebno tijekom treninga. Nedavno je korištena virtualna realnost za poboljšanje kvalitete života i mentalnog zdravlja astronauta na dugotrajnijim misijama. Ideja nosi naziv Virtual Space Station (Virtualna svemirska postaja), što bi bio »niz interaktivnih treninga za zdravlje i tretmana uz podršku NASA-inog instituta »National Space Biomedical Research Institute«.


Gear VR u Vip centrima


Uređaj za virtualnu stvarnost Gear VR je kompatibilan s dodatnim modelima pametnih telefona, uključujući Galaxy S6 edge+, S6 i S6 edge, uz pomoć čijih super AMOLED zaslona pruža kristalno jasnu boju, oštru sliku i izvedbu potrebnu za virtualnu stvarnost. Pomoću uređaja Gear VR korisnici imaju priliku igrati igre u virtualnoj stvarnosti s prijateljima, dijeliti videozapise s kutom gledanja od 360 stupnjeva te proputovati cijeli svijet uz pomoć fotografija i videozapisa, što je tek mali dio onoga što je moguće s mobilnom virtualnom stvarnosti. Kao »mozak« uređaja i uređaj za prikaz slike, zadužen je sam pametni telefon, koji se priključuje na prednju stranu Samsung Gear VR, a korisnik njime upravlja sučeljem s desne strane okulara. Cijena uređaja Gear VR je 799 kuna, a korisnici koji se odluče na kupnju uređaja Gear VR ostvaruju do 400 kn popusta na Galaxy S6 modele uz Bez granica + tarife.