
Jedno od mogućih rješenja koje bi zadovoljilo sve strane moglo jest da isključivi kriterij ne bude mjesto registracije poduzeća, već lokacija ulaganja. Tako bi se poduzećima koja su registrirana u Zagrebu, Rijeci, Puli ili Varaždinu, omogućilo investirati u prihvatljiva potpomognuta područja
Hrvatska mala i srednja poduzeća uskoro će moći koristiti više od dvadeset milijuna kuna bespovratnih sredstava Europskog fonda za regionalni razvoj u svrhu unaprijeđenja poslovnih procesa investicijama u informacijsko komunikacijska rješenja.
IKT rješenja u poslovanju sve su raznovrsnija, a primjena u organizaciji rada, interakciji s klijentima, bazama podataka ili bilježenju i praćenju informacija vezanih uz poslovanje, sve više utječu na smanjuje troškova, povećavaju kvalitetu i produktivnost rada i time utječu na konkurentsku prednost. To je prepoznalo oko 400 hrvatskih malih i srednjih poduzeća koja su unazad godinu dana tražila bespovratna sredstva Europske unije upravo za tu namjenu.
Najavljeni natječaj ima vrlo povoljne uvjete financiranja. Predviđa se intenzitet potpore, tj. maksimalni postotak financiranja do visokih 90%. Drugim riječima, poduzetnici će za ulaganja, ovisno o lokaciji investicije, trebati izdvojiti samo 10% vlastitih sredstava. Visina bespovratnih sredstava kojima će poduzeća moći raspolagati se kreću od stotinu tisuća, do milijun kuna. Uz ulaganja u standardna i specifično razvijena softverska rješenja, prihvatljivi su i troškovi prateće opreme, manjih infrastrukturnih radova vezanih uz pokretanje IKT usluge, obuke zaposlenika te savjetodavne podrške u provedbi projekta.
Najavljeni natječaj svojevrsni je nastavak nedavno zatvorenog Poziva na dostavu projektnih prijedloga pod nazivom «Primjena informacijske i komunikacijske tehnologije za poboljšanje poslovnih procesa» gdje je interes poduzeća bio iznimno velik. U godinu dana koliko je poziv bio otvoren, ukupno je 66 poduzeća ostvarilo mogućnost korištenja bespovratnih sredstava.
U novom, najavljenom pozivu čiji će naziv biti «Poboljšanje konkurentnosti i učinkovitosti MSP u potpomognutim područjima kroz informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT)», već u samom nazivu, vide se bitne promjene, u odnosu na prethodni natječaj.
Novi natječaj koji se temelji na Operativnom programu Konkurentnost i kohezija 2014-2020, u sadržajnom smislu nema bitnih razlika u odnosu na zatvoreni, ali je važna činjenica da je u objavljenom nacrtu natječaja, mogućnost prijave dozvoljena isključivo poduzećima koja djeluju u potpomognutim područjima. Točnije, prema Odluci o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti iz 2013. godine, a sukladno uvjetima natječaja, prijava bi bila dozvoljena isključivo poduzetnicima u županijama koje spadaju u prvu kategoriju prema stupnju razvijenosti, dok bi prema kriteriju jedinica lokalne samouprave mogla sudjelovati poduzeća koja djeluju u prvoj i drugoj kategoriji razvijenosti.
Na primjeru nedavno završenog natječaja, gdje su ugovori potpisani sa 66 poduzeća, samo četrnaest bi zadovoljilo kriterij natječaja u najavi. Poduzeća iz Zagreba, Rijeke, Pazina, Pule, Varaždina uopće ne bi mogla sudjelovati u pozivu, a upravo je iz navedenih gradova više od pola potpisanih ugovora u prethodnom pozivu.
Na osnovu prijedloga koje su poduzetnici i konzultanti slali Ministarstvu poduzetništva u sklopu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, Ministarstvo je pozitivno reagiralo i najavilo proširenje prihvatljivosg područja i na jedinice lokalne samouprave koje spadaju u III. skupinu prema indeksu razvijenosti, čime je donekle proširen krug potencijalnih praijvitelja. Pitanje je da li je to dovoljno i hoće li se u preostalim područjima naći dovoljan broj poduzeća koje će imati adekvatne kapacitete i dovoljno kvalitetne projektne ideje?
Jedno od mogućih rješenja koje bi zadovoljilo sve strane moglo jest da isključivi kriterij ne bude mjesto registracije poduzeća, već lokacija ulaganja. Tako bi se poduzećima koja su registrirana u Zagrebu, Rijeci, Puli ili Varaždinu, omogućilo investirati u prihvatljiva potpomognuta područja. Primjera radi, poduzeće koje ima distributivni centar u Zagrebu i planira proširiti svoje poslovanje pokretanjem internetske prodaje koja omogućava širenje poslovanja u regiji, ne mora nužno uslugu internet prodaju fizički vezati uz lokaciju distributivnog centra. Ili drugim riječima, tom bi se poduzeću kroz natječaj moglo omogućiti da pokrene investiciju u Karlovcu ili Sisku, te da kroz projekt ondje zaposli i educira nekoliko osoba koje će raditi na novootovorenim radnim mjestima usluge internetske prodaje.
Na taj bi se način uvelike povećao apsorpcijski kapacitet potencijalnih prijavitelja, stimulirala bi se ulaganja u potpomognuta područja, a ako je tendencija u povoljniji položaj kroz natječaj uvrstiti poduzeća registrirana u potpomognutim područjima, to se i dalje može osigurati na razne načine – od variranja intenziteta potpore, do stimuliranja prilikom ocjenjivanja kvalitete projektnih prijava.