
To nam je dokaz da treba raditi ono što želiš i voliš, poručuju braća Mato i Josip Vincetić, Aleksandar Baranji i Matija Marković
povezane vijesti
Iz Slavonije, daleko od globalnih gaming metropola, dolazi nam mali, ali ambiciozni razvojni Downtown Game Studio, koji dokazuje kako se s dovoljno strasti, upornosti i dobrih ideja i kod nas može kreirati igra koja privlači pozornost igrača iz cijelog svijeta. Njihov prvi veliki projekt, Dark Queen of Samobor, nije samo još jedna indie igra, to je projekt koji vjeruje da hrvatska povijest i folklor mogu parirati velikim europskim pričama. Tim navedenog studija čine braća Mato i Josip Vincetić, Aleksandar Baranji i Matija Marković.
– Mi smo Downtown Game Studio, mali nezavisni tim sa sjedištem u Osijeku koji se bavi razvojem videoigara. Prethodno smo godinama razvijali mobilne igre, a trenutačno radimo na našem prvom projektu za PC i konzole – Dark Queen of Samobor – narativnoj akcijskoj avanturi inspiriranој motivima iz hrvatske povijesti i mitologije, otkriva Mato.
POTPORA HAVC-a
Priču o nastanku tima ispričao nam je Josip.
– Naš core tim čine tri člana – Mato i ja, koji smo braća, te Aleksandar Baranji, s kojim smo se upoznali surađujući s istim izdavačima mobilnih igara. Tijekom 2021. radili smo odvojeno, ali održavali smo kontakt i dijelili savjete i lekcije koje smo naučili – a kojih je bilo puno. Nakon otprilike godinu dana poznanstva, negdje u 2022. godini, odlučili smo pokušati raditi zajedno i tu se dogodio pravi klik. Četvrti je član tima, koji nam se naknadno priključio, Matija Marković, koji radi sound design i zvučne efekte za igru.
Ideja o igri o Crnoj Kraljici uistinu je posebna, a cijela je priča oko njezina nastanka još zanimljivija.
– Ideju smo razvili još 2021. godine, kada je HAVC raspisao prvi javni poziv za sufinanciranje razvoja videoigara. Tada nismo prošli na natječaju, pa smo ideju spremili u ladicu i nastavili raditi na mobilnim igrama i raznim aplikacijama. Ponovo smo se prijavili 2023. godine, kada su nam sredstva odobrena, te smo u razvoj krenuli početkom 2024. Ideju nam je zapravo dao naš dragi prijatelj Daniel Rafaelić, koji je ujedno i savjetnik u ovom projektu. Preporučio nam je da pročitamo »Zmijsku kraljicu« Augusta Šenoe i malo proučimo priče i legende o Barbari Celjskoj, zloglasnoj Crnoj kraljici, jer je vjerovao da je tu podloga za kvalitetnu priču za mračnu videoigru inspiriranu hrvatskim motivima, kakvu smo htjeli razviti. Bio je u pravu – čim smo pročitali navedeni Šenoin ep, znali smo da su to temelji priče koju želimo ispričati. Dark Queen of Samobor naša je vizija te priče, proširena drugim elementima hrvatskog folklora te vlastitim idejama i onim što želimo podijeliti s našim igračima. Igru smo originalno nazvali Dark Queen, a do promjene imena došlo je zbog pravnih razloga: jedna je europska tvrtka zaštitila taj naziv i napravila kasino-igricu. Iako smo bili prisiljeni promijeniti naziv, zapravo smo sretni što je do toga došlo jer mislimo da ovaj naziv puno bolje paše, daje ono nešto misteriozno igri i svakako zvuči unikatnije, otkrivaju.
IZAZOVNE FINANCIJE
Na pitanje o potencijalnoj poveznici braće sa Samoborom, Josip kaže da ne postoji osobna poveznica.
– Radi se isključivo o priči Barbare Celjske, koja je velik dio svog vremena boravila u samoborskom dvorcu, gdje je, prema legendi, provodila alkemijske pokuse i pretvarala bakar u zlato. Kada smo počeli pisati našu priču o Crnoj kraljici, bilo nam je logično smjestiti je u Samobor i odati počast i njoj i tom predivnom hrvatskom gradu. Također, dobili smo komentare od stranih ranih igrača da Samobor zvuči misteriozno i pomalo LOTR-ovski, što je svakako plus!
Kao u svakom poslu i industriji, i u njihovoj je sve puno izazova, a Mato je progovorio o najvećem izazovu s kojim se ekipa iz Downtown Game Studija suočila.
– Financije. Ima tu i tehničkih izazova, ali mislimo da smo dobro postavili opseg projekta i nemamo većih problema s tehničke strane. Međutim, financije su konstantna borba jer mi na igri ništa ne zarađujemo dok ona ne bude gotova i ne iziđe u prodaju – što očekujemo tek krajem 2026. godine. Srećom, prepoznale su nas neke institucije, koje nam pomažu s financijama: HAVC, Turistička zajednica grada Zagreba, HAMAG-BICRO, no ta borba konstantno traje. Trenutačno smo u pregovorima s izdavačima, a kao plan B pripremamo i kickstarter kampanju za listopad. Jedan od ta dva smjera trebao bi nam pomoći zatvoriti financijsku konstrukciju za cijeli projekt kako bismo nastavili raditi bezbrižno.
Mato je otkrio da su u radu sudjelovali vanjski suradnici.
– Vanjski su suradnici angažirani za glazbu, glasove i animacije. Konkretan soundtrack za igru još nije u razvoju, ali smo dogovorili suradnju s jednim velikim domaćim kompozitorom, koji će početi raditi na njemu nešto kasnije ove godine, a čije ćemo ime objaviti uskoro. Glas u traileru posudila je Sandra Lončarić, nacionalna prvakinja drame, koja će ujedno biti i glas Crne kraljice u igri.
ROLERKOSTER EMOCIJA
Razvoj je videoigara rolerkoster emocija, bile one pozitivne bilo negativne. Da je to tako, potvrdio je i Josip.
– Iskreno nas je iznenadila reakcija javnosti i zainteresiranost. Kada smo krenuli u razvoj, nismo znali hoće li itko htjeti igrati ovu igru osim nas i naših prijatelja. A danas, godinu dana nakon što smo objavili našu Steam stranicu, imamo gotovo 10.000 wishlista. Nevjerojatno je pomisliti da 10.000 ljudi želi igrati našu igru! To nam je dokaz da treba raditi ono što želiš i voliš, i ako se prepustiš strasti, postoje ljudi koji slično razmišljaju i koji će to prepoznati. Ovu igru razvijamo za nas i za njih.
Mato i Josip već su rekli kako im je najveći izazov bio financiranje, ali za dobru je videoigru potrebno pronaći i izdavača. Na pitanje o tome koliko je teško pronaći izdavača i osigurati si financije, Mato je poručio: »Kod nas, u smislu nalaženja domaćeg izdavača – nemoguće, jer takvi izdavači kod nas ne postoje. Što se tiče stranih tvrtki, tu ima puno mogućnosti, ali nije jednostavno pronaći partnera koji će odgovarati vašem projektu i viziji. Ako ne tražite financije, nego samo izdavačku pomoć u smislu marketinga, prevođenja na druge jezike ili provjere kvalitete – to je puno jednostavnije. No čim se uključe financije, situacija se znatno komplicira.«
SAVJET ZLATA VRIJEDAN
Iz Downtown Game Studija poručili su kako ne planiraju izdati igru u obliku ranog pristupa, već će je odmah predstaviti u punoj verziji.
– Ipak, demoverziju svakako planiramo objaviti negdje iduće godine, kako bismo omogućili ljudima da probaju igru prije nego je potencijalno kupe. Prije toga, već ove godine, planiramo zatvorenu rundu testiranja rane verzije s članovima našeg Discord servera, a negdje početkom iduće godine i malo otvorenije beta-testiranje. Nakon toga slijedi javno dostupni demo na Steamu – poručio je Mato.
Ako sve bude išlo prema planu, kako za sada ide, Dark Queen of Samobor bit će dostupna krajem 2026. godine. Vjerojatno u listopadu, naglasio je Josip.
Za sve mlade koji žele ući u svijet razvoja videoigara Josip ima jedan savjet.
– Ako želite raditi igre, samo krenite! Krenite iz hobija, uz to čime se sada bavite – bilo to škola, fakultet bilo posao. S vremenom ćete učiti sve više i to će vam biti motivacija da nastavite i potencijalno se posvetite samo tome. Ako se odlučite na taj korak, svi će vam govoriti da će biti teško i da je u game devu nemoguće uspjeti, s obzirom na konkurenciju. Djelomično će biti u pravu – bit će teško. Ali ono što oni ne znaju jest to koliko vi to volite i koliku osobnu nagradu vam to donosi. Ako se prepustite i radite sa strašću, šanse za uspjeh vam rastu. Učite, povezujte se s ljudima u industriji, počevši od lokalne zajednice. I slobodno se javljajte za pomoć, tu smo jedni za druge.
Mato pak za kraj poručuje kako žele navesti igrače na razmišljanje o njihovoj igri nakon što ju odigraju.
– Želimo da im se naša igra vrti po glavi dugo nakon što se izvrti credits screen. Želimo da se igrači prvenstveno zabave, ali i da iskuse duboku emotivnu priču. Također bismo voljeli upoznati ih s elementima hrvatske baštine i možda ih usmjeriti na daljnje istraživanje naše literature i folklora. Dark Queen of Samobor naš je pokušaj pokazati da hrvatska povijest i mitologija mogu biti temelj za suvremene, globalno zanimljive priče – i da naša kulturna baština zaslužuje biti ispričana na nov, interaktivan način.
AKTIVNA GAME DEV ZAJEDNICA
S obzirom na to da je game development, odnosno razvoj videoigara danas jedna od najbrže rastućih kreativnih industrija u svijetu, koja vrijedi više od filmske i glazbene industrije zajedno, bilo je samo pitanje vremena kada će ona doći u Hrvatsku. Naša indie scena polako raste, a svoje je mišljenje o cijeloj situaciji podijelio i Mato.
– Indie game scena u Hrvatskoj je u porastu. Sve je više timova koji nešto pokušavaju, a također sve je više onih koji uspijevaju. Puno posla tu obavlja CGDA, Croatian Game Developers Association, klaster izrađivača videoigara u Hrvatskoj, ali i lokalne zajednice koje se grade i okupljaju. Iz prve ruke svjedočimo rastu indie game dev zajednice u Osijeku, i to prvenstveno zahvaljujući Leu Totu iz Reboota i Nikoli Kovaču s Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, koji su osnovali asocijaciju Osijek Game Dev Gathering (OGDG). Oni redovito okupljaju profesionalce i amatere iz našeg grada i okolice. Jako je motivirajuće vidjeti koliko se ljudi počinje zanimati za gaming i njime baviti. Drago nam je što smo dio tih »novih početaka«, iako su počeci postavljeni davno – još 1992. godine, kada je nastao Croteam. Oni više nisu neovisni i indie, ali su pokrenuli priču u Hrvatskoj i mnogima dali smjernice i motivaciju, kao i nama.
U Osijeku, Slavoniji postoji aktivna game dev zajednica.
– Djelujemo u poduzetničkom inkubatoru BIOS, te uz nas tamo postoje još dvije gaming-kompanije – Acodeon i Big Small Games. Radimo na različitim tipovima igara, ali si međusobno pomažemo i prolazimo kroz iste probleme, što nas svakodnevno povezuje i zbližava, čineći našu zajednicu jačom. Velik posao tu radi i već spomenuti OGDG, ističe Josip.
TEHNIKALIJE
U današnje vrijeme postoji jako puno korisnih programa, alata i tehnologija koji developerima pomažu u razvoju videoigara. Od Unityja i Unreal Enginea, koji služe za osnovni razvoj igara, pa sve do Blendera i ZBrush, s pomoću kojih developeri rade animacije. Aplikacije kao što su Photoshop i Aseprite služe za 2D grafiku, a Audacity je popularan program za zvuk i glazbu u videoigrama. Na pitanje o tome kojim se programima i alatima koristi Downtown Game Studio za razvoj Dark Queen of Samobor, Josip je odgovorio:
– Igru razvijamo u Unity Engineu, što znači da se koristimo programskim jezikom C#. Za izradu grafika služe Blender, Photoshop, ZBrush i Substance 3D Painter. Taj »tech stack« nam omogućava da efikasno radimo s ograničenim resursima koje imamo kao mali tim.