Nova tehnologija

NASA i Lockheed Martin razvijaju avion koji se neće čuti kad probija zvučni zid

T.I.

Foto: NASA

Foto: NASA

Osim što ga se neće čuti kad bude probijao brzinu zvuka, avion neće imati ni klasičan prozor za gledanje pilota pred sebe. Sve informacije pružat će mu "elektronički prozor" pomoću kamera sa sposobnošću sintetičkog vida



Nadzvučni zrakoplovi su poznati po svojoj brzini, ali imaju poseban problem, stvaraju nepodnošljivo glasan zvuk. Kad zrakoplov probije brzinu, stvaraju se udarni valovi koji pak uzrokuju glasan prasak čujan kilometrima daleko na tlu.


NASA sada surađuje s tvrtkom Lockheed Martin Skunk Works kako bi zajedno izradili nadzvučni zrakoplov X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology), koji kombinacijom posebnog okvira, postavljanja motora i operativnih tehnika zvučne udare smanjuje do samih granica čujnosti.


NASA je još početkom rujna obavijestila kako su razvojna testiranja uspješno odrađena. Instaliranje komponenti XVS -a trebalo bi biti obavljeno do kraja studenog ili početkom prosinca, no integracija sustava nastavit će se do prvog leta u kolovozu 2022. godine.




Novi supersonični jednosjed X-59, bit će dugačak 30 metara, širok 30,5 metara i krstarit će na nadmorskoj visini od 16,7 km dok se kreće brzinom od 1,4 maha (1.488 km/h). Međutim, kako bi zadržao svoj duguljasti oblik iglastog nosa, ono što X-59 neće imati je klasičan prozor kroz koji bi se moglo gledati prema naprijed već će se oslanjati na “elektronički prozor”, odnosno NASA-in eXternal Vision System (XVS) koji uključuje par kamera visoke rezolucije i 4K monitor.


“Htjeli smo napraviti elektronički prozor i mislili smo da je tehnologija dovoljno sazrela” – objašnjava Randy Bailey, voditelj NASA -inog XVS podsustava.


Prva 4K kamera nalazi se na vrhu i malo ispred kokpita te je nadograđena sposobnošću sintetičkog vida, što pilotu omogućuje umjetno gledanje kroz maglu i oblake. Druga kamera ispod nosa može se produžiti tijekom polijetanja i slijetanja. Zrakoplov je tako potpuno pokriven i ne zahtijeva prozor.


Kroz niz letačkih testova NASA i Lockheed Martin zajedno će pokušati dokazati da X-59 radi kako je projektirano i da je siguran za let u američkom sustavu zračnog prostora. Godine 2024. NASA će početi letjeti s X-59 nad nekoliko područja SAD-a i tražit će od stanovnika unos informacija o zvučnim udarcima koje mogu ili ne moraju čuti, a one će biti dostavljene Federalnoj upravi za zrakoplovstvo i međunarodnim regulatorima na njihovu upotrebu pri razmatranju novih pravila koja bi omogućila komercijalne nadzvučne letove nad kopnom.