
iStock
povezane vijesti
Globalna nadzorna platforma Ekō otkrila je da se na društvenim mrežama u vlasništvu Mete – Facebooku, Instagramu i Threadsu – promoviraju stotine kampanja za prikupljanje donacija za Izraelske obrambene snage (IDF). Ovi oglasi ciljano prikupljaju sredstva za kupnju vojne opreme poput dronova, što je u izravnoj suprotnosti s Metinim pravilima o zabrani promocije oružja i vojne tehnologije.
Prema podacima organizacije Ekō, u najmanje 117 oglasa, objavljenih od ožujka 2025., izravno su se tražile donacije za opremu koju IDF koristi u aktualnim vojnim operacijama, posebno u Gazi. Najviše sredstava, više od 2,4 milijuna dolara, prikupljeno je putem povezanih stranica za donacije, a oglasi su generirali najmanje 76.000 prikaza u SAD-u, Velikoj Britaniji i EU. Najtraženija oprema su kineski Autel EVO dronovi, koji su modificirani za nošenje granata i korišteni su u smrtonosnim napadima na djecu u Gazi.
Jedan od oglasa je glasio:
“Mi smo snajperski tim postrojbe Shaked, stacionirani u Gazi, hitno nam trebaju tronošci za pucanje kako bismo dovršili svoju misiju u Jabalii.”
Neki oglasi sadržavali su apele:
“Većina naših dronova je uništena i nemamo zamjene. Donirajte sada — svaka sekunda je važna, svaki dron spašava život.”
Organizacija Eko navodi kako su dva glavna promotora ovih kampanja – neprofitna organizacija Vaad Hatzedaka i izraelski pjevač Mayer Malik. Vaad Hatzedaka je putem oglasa prikupila više od 250.000 dolara za kupnju dvaju dronova, a Malik se pohvalio s više od 2,2 milijuna dolara prikupljenih za IDF.
Meta izričito zabranjuje sadržaj koji promovira prodaju ili uporabu zabranjene vojne opreme. Iako je nakon prijašnjih upozorenja neke oglase uklonila, oglašivačima je dopustila da se brzo vrate s gotovo identičnim kampanjama.
Predstavnici organizacije Ekō optužuju Metu za “profitiranje od nasilja” i upozoravaju da je dopuštanje ovakvih oglasa više od pukog nadzora. To je, navode, poslovni model koji nagrađuje svakoga tko plati, neovisno o šteti.
Naglašavaju i da IDF nije izravni oglašivač, već se radi o neovisnim skupinama pristaša i organizacija koje putem društvenih mreža traže sredstva, a Meta im to omogućuje uz minimalan nadzor i kontrolu.