Latentna opasnost

Komad svemirskog otpada pogodio Međunarodnu svemirsku stanicu. Srećom probio je samo robotsku ruku

T.I.

Foto: NASA/CSA

Svemirske agencije prate preko 23 tisuće komada u niskoj orbiti Zemlje kako bi se pomoglo satelitima i ISS-u da izbjegnu sudare. Ali, to mogu činiti za komade promjera većeg od 10-ak centimetara. Sve ostalo, a očito je toga mnogo, prođe ispod radara

Komadić svemirskog otpada premali za praćenje pogodio je i oštetio dio Međunarodne svemirske stanice, robotsku ruku Canadarm2.

U svom izvještaju ScienceAlert piše da se dogodilo neizbježno jer svemirske agencije prate preko 23 tisuće komada u niskoj orbiti Zemlje kako bi se pomoglo satelitima i ISS-u da izbjegnu sudare. Ali, to mogu činiti za komade promjera većeg od 10-ak centimetara. Sve ostalo, a očito je toga mnogo, prođe ispod radara.

Upravo se to dogodilo u ovom slučaju. Instrument još uvijek radi, ali objekt je probio termičku deku i oštetio granu ispod. Ovaj put je zapravo ISS i prošao dobro, jer uvijek postoji latentna opasnost da takav mali komad svemirskog smeća koji putuje visokim orbitalnim brzinama nanese veću štetu, uključujući tu i probijanje metalnih ploča na postaji ili onesposobljavanja nekog vitalnog dijela letjelice.

Canadarm2 – službeno poznat kao Space Station Remote Manipulator System (SSRMS), koji je osmislila Kanadska svemirska agencija (CSA), već je 20 godina dio svemirske stanice. To je višezglobna robotska ruka od titana koja može pomoći u manevriranju objektima izvan ISS-a, uključujući šatlove za dostavu, i u održavanju stanice s vanjske strane.

“Unatoč probijanju, rezultati analize pokazuju da funkcionalnost ruke ostaje nepromijenjena. Šteta je ograničena na mali dio grane ruke i termički pokrivač. Canadarm2 nastavlja s planiranim operacijama.” – objavila je u blogu o ovom događaju Kanadska svemirska agencija.

No, problem svemirskog otpada koji se akumulira otkad je čovjek svojim letjelicama došao do niske orbite Zemlje, ostaje stvaran. Samo prošle godine ISS je bio prisiljen tri puta po hitnom postupku izvesti manevre izbjegavanja većih komada svemirskog otpada kako ne bi došlo do moguće fatalne kolizije.