Svi preduvjeti osigurani

Zagreb Deep Sea terminal spreman za potpisivanje koncesijskog ugovora

NL Promo

Izgradnja Zagrebačke obale najznačajniji je dio Rijeka Gateway projekta koji će snažno pozicionirati Rijeku na karti kontejnerskih luka



Pripremne radnje za odabir koncesionara na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu Lučka uprava Rijeka je pokrenula početkom 2018. godine. Postupak je sada u završnoj fazi te se nakon evaluacije dviju finalnih ponuda, jedne kineske zajednice ponuditelja i druge nizozemsko-hrvatske, očekuje potpisivanje ugovora s budućim koncesionarom


Izgradnja novog Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala najveći je i najznačajniji dio šireg Rijeka Gateway projekta, a novi će terminal snažno pozicionirati Rijeku na karti kontejnerskih luka Sjevernog Jadrana. S kapacitetom novog terminala od 1 milijun kontejnerskih jedinica (TEU), dubinom mora od 20 metara koji će omogućavati prihvat najvećih brodova novih generacija pod punim opterećenjem, u kombinaciji s poboljšanom željezničkom infrastrukturom na oba riječka kontejnerska terminala, kao i novim željezničkim servisima, te višegodišnjim snažnim uzlaznim trendom prometa kontejnera, realno je očekivati da će riječka luka u narednih sedam godina dostići promet od 1,6 milijuna TEU-a godišnje te postati jedna od vodećih kontejnerskih luka na Jadranu.


– Završetak prve faze Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala prijelomni je trenutak u povijesti riječke luke, koji će odrediti njenu budućnost. Vjerujem da se bez ovog projekta luka ne bi razvijala niti opstala u lučkom biznisu, kazao je na svečanosti obilježavanja završetka radova na izgradnji terminala Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.




 


Generacijski projekt


Važnost ovog projekta za riječku luku i prometni pravac u više su navrata isticali i resorni ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel.


Butković je, tako, kazao da se projektom Rijeka Gateway i izgradnjom Zagrebačke obale doslovno piše povijest Rijeke.


– Danas imamo modernu luku sa svim predispozicijama da opet postane glavna luka Sjevernog Jadrana. Želimo Rijeku kao snažno intermodalno središte u Sjevernom Jadranu. Rijeka Gateway je najveći i najznačajniji projekt u riječkoj luci kojim je sve počelo. Novi investicijski ciklus u Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal i povezane projekte iznosi preko 450 milijuna eura. Ulaganje se mahom sufinancira iz EU fondova ili kao investicija budućeg koncesionara. Postupak koncesioniranja je okončan i očekujemo da će se ugovor s novim koncesionarom potpisati u kratkom vremenu, rekao je Butković na konferenciji Novog lista održanoj na temu razvoja riječkog prometnog pravca.


Gradonačelnik Obersnel izgradnju Zagrebačke obale, zajedno s cestom D-403 koja je sastavni dio projekta, u više je navrata dosad nazivao generacijskim projektom za grad i luku koji će u velikoj mjeri odrediti njen daljnji razvoj.


– Uz kontejnerski terminal na Brajdici i novi Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal, možemo biti sigurni u budućnost luke, rekao je Obersnel.




Dubina mora 20 m


Dosad je u sklopu Rijeka Gateway projekta izgrađena prva faza Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala, u koju je investirano 112,5 milijuna eura zajmom Svjetske banke.


Faza 1 je obuhvaćala izgradnju 400 metara obale sa zaobaljem, a radovi su službeno završeni u lipnju 2019. godine. Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal raspolaže dubinom mora od 20,0 metara uz obalni zid. Ove maritimne karakteristike ga stavljaju u grupu »deep sea« terminala koji mogu prihvatiti i servisirati kontejnerske brodove najnovije generacije.


Faza 1A obuhvaća izgradnju intermodalnog terminala za ukrcaj/iskrcaj vlakova. Projekt se sufinancira iz Instrumenta za povezivanje Europe i dio je šireg projekta koji zajednički realiziraju Lučka uprava Rijeka i HŽ Infrastruktura službenog naziva »Unaprjeđenje infrastrukture luke Rijeka – Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal« ukupne vrijednosti 31,6 milijuna eura.


Faza 1A obuhvaća i izgradnju terminalske infrastrukture i suprastrukture te instalaciju terminalske opreme na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu koja će se financirati investicijskim ulaganjem koncesionara.


Faza 2 obuhvaća izgradnju dodatnih 280 metara obalnog zida sa zaobaljem i također će se financirati investicijskim ulaganjem koncesionara. Ukupna ulaganja koncesionara u Fazu 1A i Fazu 2 se procjenjuje na više od 260 milijuna eura, a završetak cjelokupnog investicijskog ciklusa se očekuje 2025. godine.


 


Rijeka Gateway je najveći i najznačajniji projekt u riječkoj luci kojim je sve počelo. Danas imamo modernu luku sa svim predispozicijama da opet postane glavna luka Sjevernog Jadrana


 


Oleg Butković, ministar mora, prometa, i infrastrukture


 


Ozbiljan interes


Pripremne radnje za odabir koncesionara na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu Lučka uprava Rijeka je pokrenula početkom 2018. godine. Kako bi se potaknuo značajniji interes terminal operatora i brodara na svjetskom tržištu te stvorili optimalni uvjeti za uspješan postupak nadmetanja, postupak davanja koncesije se provodio kao dvostupanjski natjecateljski proces.


Prvi krug međunarodnog javnog natječaja za odabir koncesionara je započeo u ožujku 2019. godine javnim pozivanjem gospodarskih subjekata (zainteresiranih kvalificiranih operatora lučkih terminala) da podnesu Zahtjev za sudjelovanje u postupku i natjecateljskom dijalogu te time iskažu interes za dobivanje koncesije na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu. Prvi krug natječaja je završen 30. lipnja 2019. godine nakon pregleda i ocjene pristiglih Zahtjeva za sudjelovanje u natjecateljskom dijalogu i sastavljanja short liste kandidata.


Ozbiljan interes vodećih svjetskih kontejnerskih operatera i luka za novim terminalom iskazan je već u prvom, neobavezujućem dijelu natječaja. Službeno je interes iskazalo sedam respektabilnih kompanija, APM u vlasništvu brodarskog giganta Maersk, Terminal links u većinskom vlasništvu još jednog diva, CMA CGM-a, Dubai Ports World – tri tvrtke među deset su najvećih operatera kontejnerskih terminala u svijetu, zatim najveća svjetska luka, kineski Ningbo Zhoushan Port sa zajedničkom ponudom s lukom Tianjin i CRBC-om, tvrtkom koja gradi Pelješki most te filipinski ICTSI, većinski vlasnik postojećeg kontejnerskog terminala na Brajdici, singapurski Portek i turski Yilport.


Drugi krug natječaja je započeo 1. srpnja 2019. godine kada je za kandidate sa short liste otvorena Data Room i dostavljena Dokumentacija za nadmetanje – Drugi dio. Natjecateljski dijalog s kandidatima sa short liste je vođen u razdoblju srpanj – studeni 2019. godine. Dana 3. prosinca 2019. godine Lučka uprava Rijeka je kandidatima sa short liste uputila Obavijest o zaključenju natjecateljskog dijaloga i dostavila Poziv na dostavu konačne ponude. Kandidati su svoju konačnu ponudu mogli dostaviti najkasnije do 9. ožujka 2020. godine, a istog dana u Lučkoj upravi Rijeka je održano službeno otvaranje pristiglih ponuda.


Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal


Izgradnja druge faze


U drugom krugu stigle su dvije ponude, a obje uključuju izgradnju druge faze, odnosno dodatnih 280 metara obale, o čemu izravno ovisi dužina trajanja koncesije. Natječajem je, naime, bilo predviđeno da koncesija traje 50 godina, pod uvjetom da koncesionar izgradi drugu fazu, a u suprotnom koncesija bi trajala 29 godina i 11 mjeseci. Obje su ponude, također, znatno financijski nadmašile financijske uvjete natječaja, odnosno minimalnu koncesijsku naknadu od 300 tisuća eura godišnje.


Jednu je ponudu dostavila zajednica ponuditelja koju čine kineske tvrtke Ningbo Zhoushan Port Company Limited, sa 70-postotnim udjelom u konzorciju, Tianjin Port Overseas Holding Limited, s 20 posto i China Road and Bridge Corporation s 10 posto. Kineski je konzorcij ponudio stalni dio godišnje koncesijske naknade od 2 milijuna eura, uz obvezu dovršenja radova druge faze, u roku od pet godina.


Druga je ponuda pristigla od zajednice ponuditelja u kojoj su nizozemska tvrtka APM Terminal BV, s 51 posto udjela u konzorciju i hrvatska tvrtka Enna Logic, s 49 posto, a ponuđen je stalni dio koncesijske naknade od milijun eura na godinu, uz obvezu dovršetka radova druge faze u 10 godina.


Evaluacija ponuda u ovom je trenutku pri samom kraju te se u vrlo kratkom razdoblju očekuje potpisivanje ugovora s budućim koncesionarom.


 


Uz kontejnerski terminal na Brajdici i novi Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal, možemo biti sigurni u budućnost luke


 


Vojko Obersnel, gradonačelnik Rijeke


 


Državna cesta DC-403 od luke Rijeka (ZDSCT) do čvora Škurinje


Prema Rijeka Gateway projektu, zajedno s izgradnjom Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala predviđena je izgradnja nove državne ceste DC-403 koja povezuje čvor Škurinje na riječkoj zaobilaznici (autocesta A7), centar grada Rijeke i novi kontejnerski terminal. Prometnica DC-403, od čvora Škurinje na riječkoj obilaznici do novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali u riječkoj luci duga je 2.977 metara, s 380 metara pristupne ceste. Na toj prometnici su tunel Podmurvice duljine 1,2 kilometara, vijadukt Piopi s 316 metara, vijadukt Mlaka sa 144 metra i podvožnjak s 56 metra duljine.


Ugovor za izgradnju državne ceste DC-403 potpisan je 18. lipnja 2020. godine u Rijeci na novom Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu. Na potpisivanju je sudjelovao ministar mora, prometa i infrastrukture, a Ugovor su potpisali Josip Škorić, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta d.o.o. i Kristjan Mugerli u ime odabrane Zajednice izvođača ponuditelja koju čine Kolektor CPG iz Slovenije, GP Krk iz Hrvatske i EURO-ASFALT iz Bosne i Hercegovine. Vrijednost ugovora iznosi 456,36 milijuna kuna, a ugovoreni rok za izgradnju iznosi 2,5 godine.


Prema planiranoj dinamici završetak državne ceste D-403 se očekuje u isto vrijeme kada završava investicijsko ulaganje koncesionara u izgradnju terminalske infrastrukture i suprastrukture te instalaciju terminalske opreme na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu.


Izgradnjom ceste D-403 osigurava se efikasno prometno povezivanje morskog i cestovnog prometa na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu, a time i zadnji preduvjet za potpisivanje koncesijskog ugovora.


 


Sadržaj omogućuje Lučka uprava Rijeka