U Brodosplitu se rađa nova flota brodova HRM

Milan Pavlović

Obalno ophodni brod Omiš, Foto: Iz arhive Brodosplita

Obalno ophodni brod Omiš, Foto: Iz arhive Brodosplita

Nastavlja se gradnja serije obalno ophodnih brodova

U prosincu 2018. godine, u splitskoj vojnoj luci Lora, Hrvatskoj ratnoj mornarici svečano je predan na korištenje prototip novog obalnog ophodnog broda Omiš. Brod je osmišljen i razvijen u suradnji sa stručnjacima iz MORH-a, a izgrađen je u Brodosplitu.


Svojom je tehničkom opremljenošću i plovnim karakteristikama znatno unaprijedio sposobnosti Obalne straže te je od početaka redovit u svim akcijama traganja i spašavanja na Jadranu. Brod službenog naziva OOB-31 Omiš, opremljen je aktivnim sustavom za stabilizaciju ljuljanja koji mu omogućava punu operativnost na stanju mora »četiri«, te udovoljavanje NATO kriterijima za pomorstvenost što se kod jake bure pokazalo ključnom sposobnošću jer upravo ovakvi uvjeti i zadaće razlog su zbog kojeg HRM-u trebaju ovakvi tipovi brodova. S obzirom na vrhunske karakteristike i performanse koje je pokazao u operativnoj službi, gradnja ugovorene serije od ukupno pet brodova ide dalje te je početkom ovog tjedna započela obrada čelika za Novogradnje 541-544.


»Uvjereni smo da će brod zadovoljiti sve naše zahtjeve. Takav brod, sa svim svojim sposobnostima, zadovoljava sve potrebe HRM-a, zadaće nadzora ZERP-a i, po potrebi, teritorijalnog mora. Prvenstvena namjena broda je provedba zadaća iz domene Obalne straže RH. Brod također svojim sposobnostima može provoditi i dio borbenih zadaća, prije svega u potpori Flote HRM-a«, istaknuo je komodor Damir Dojkić, načelnik Stožera – zamjenik zapovjednika HRM-a. Obalno ophodni brodovi koje gradi Brodosplit dugi su 43,16 metara, široki 8 metara te će biti opremljeni temeljnim oružjem svih obalnih straža danas, a to su automatski top 30 mm i dvije ručno upravljive strojnice 12,7 mm te 4 ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. Trupovi OOB-a će biti izgrađeni od čelika povišene čvrstoće AH36, a nadgrađe od aluminijske slitine. Osigurana im je nepotopivost u slučaju naplavljivanja svaka dva susjedna odjeljka u trupu što u praksi znači da, primjerice, brod ne bi potonuo ni u slučaju naplavljivanja obje strojarnice.


Rezanje čelika u Brodosplitu
Iz arhive Brodosplita


Brodovi su opremljeni zaštitom od nuklearno-biološko-kemijskog djelovanja posebnim sustavom za NBK filtroventilaciju i hermetizaciju brodskih radnih i stambenih prostora. Isto tako, svi će brodovi biti opremljeni krmenom rampom i diverzantskom brodicom krutog trupa dužine 7,7 metara za 6 članova posade s propulzijskim dizel motorom koji omogućuje brzine do 40 čvorova i autonomiju plovidbe od 60 nautičkih milja. Kapacitet brodova je 16 ljudi uz autonomiju plovidbe od 10 dana. Vrlo su sposobni u progonu i ostvaruju brzine do 29 čvorova koje im osiguravaju glavni brodski motori snage 2 puta 2525 kW. Kao posebna odlika ističe se optimiziranost brodskih sustava gdje s jednim ukrcajem goriva mogu otploviti tisuću nautičkih milja pri brzini od 15 čvorova. Uz gradnju obalno ophodnih brodova, razvojni tim Brodosplita radi i na projektima drugih tipova ratnih brodova najnovije generacije koji će u skoroj budućnosti doprinijeti da Jadran ostane jedno od najsigurnijih svjetskih mora.