NAJIZNAJMLJIVAČ

Turizam je u Hrvatskoj sinonim za optimizam

Edi Prodan

Iako živimo nesigurna vremena - pandemije, ratovi, poskupljenja, nesigurnost opskrbe osnovnim životnim potrepštinama - kad se stigne na teren realnog turizma, dolazi se do vrela optimizma

U drugom dijelu nove akcije Najiznajmljivač u kojem Novi list uz potporu Ministarstva turizma i sporta, kao i Hrvatske turističke zajednice, bira najbolje apartmane, vile, kuće za odmor i sobe na cjelokupnom hrvatskom teritoriju, reportažno smo se dotaknuli tri nova iskustva iznajmljivača koji su participirali u lanjskom finalu. Otišli smo tik do jadranske obale, u Oštro, gdje posluje privlačni apartman Kiara, zatim duboko na kontinent, na razmeđu Zagorja i varaždinskog kraja, ali i nebu pod oblake riječkog, urbanog turizma, jer kojim drugim nazivom definirati apartman na 26. katu nebodera nego – urbani. Iako živimo nesigurna vremena – pandemije, ratovi, poskupljenja, nesigurnost opskrbe osnovnim životnim potrepštinama – kad se stigne na teren realnog turizma, dolazi se do vrela optimizma.


– U ovom smo trenutku bukirani do sredine rujna, a imamo rezerviran i dio listopada. Za razliku od prethodne dvije godine, ova je sezona krenula znatno ranije s rezervacijama, tako da se polako može govoriti o potpunoj normalizaciji poslovanja.


Svake godine nešto novo


Istaknula nam je to Valentina Mikulaj Ivančević, suvlasnica apartmana Kiara u Oštru nedaleko Kraljevice. Riječ je o odličnoj lokaciji, jednakom takvom uređenju apartmana, baš kao što je i obitelj Ivančević – u cijelosti predana turistima i turizmu.



– Iznajmljeni smo oko 200 dana godišnje. Imamo niz gostiju koji dolaze godinama, tako da pri završetku jednog ljetovanja, odmah rezerviraju – iduće. Gostiju imamo i izvan toplih mjeseci, nerijetko su to i poslovni ljudi koji u Rijeci i okolici odrađuju pojedine poslove, ali im je ljepše boraviti ovdje u ljepoti i miru Oštra, nego u gradskoj vrevi, pojašnjava nam Valentina Mikulaj Ivančević.


Apartman ima sadržajan okoliš, zatvoreno privatno parkiralište, lijepu terasu. Uređen je vrlo funkcionalno s nizom efektnih detalja koji istovremeno stvaraju toplinu doma, ali i daju određeni morski ugođaj.


Apartmani Kiara, Kraljevica, foto: Sergej Drechsler


– Svake godine unosimo određene promjene. Zbog stalnih gostiju, kako ne bi stalno nailazili na isto, kao što i svako vrijeme traži određenu modernizaciju. Turizam se ne događa sam od sebe. Nije to – opremiš apartman i staviš ga na neku platformu za rezervacije i sve ide samo od sebe. Sa svojim objektom, i dakako s gostima u njemu, treba biti optimalno saživljen, da bi se netko bavio iznajmljivanjem, mora prije svega – cijeniti gosta i maksimalno mu biti na usluzi, zaključila je Valentina Mikulaj Ivančević.


A da kontinentalni turizam sve više iz željene prelazi u realnu kategoriju, na jedan zanimljiv i nadasve sadržajan način potvrdio nam je Neven Car, suvlasnik kuće za odmor Bitoševje koja se nalazi u općini Kalinovik u Varaždinskoj županiji, na samoj razmeđi s Krapinsko-zagorskom.


– Do sada smo pretežito imali domaće goste. Dobro, istina je da su iza nas dvije za turizam ni najmanje dobre godine te da se sada vraćamo u nekakva normalna, uobičajena vremena, mnogo podesnija za turizam. Rezervacije su nam sasvim dobre za ljetni period koji dolazi, iako nemamo bazen, ali, istina, naša je posebitost teniski teren s rasvjetom za noćno igranje tako da je i to jedan od razloga dolaska. Ono što nas posebno veseli je sve veći broj rezervacija stranaca koji u našem slučaju prepoznaju mogućnost za istinski odmor. Sve nas više posjećuju klasične četveročlane obitelji, mada je naša kuća prepoznata i od mnogih parova koji uživaju u istinskoj romantici i našeg objekta, i okolnog prostora, pojašnjava nam Car.


Zoran Ivančević, suvlasnik apartmana Kiara u Oštrom u prigodi prošlogodišnjeg posjeta tročlane komisije Novog lista: Marice Mogorović (TZ Kvarner), Edija Prodana (Novi list) i Majde Šale (TZ otoka Krka), foto: Sergej Drechsler


Za razliku od nekih drugih kontinentalnih destinacija, prostor na kojem se nalazi Bitoševje još uvijek ima mali broj iznajmljivača. Koliko je to dobro, jer je manja konkurencija, ili loše, jer poznato je, primjerice i iz slučaja Svetog Martina na Muri kako velik broj sadržaja, pa tako i smještajnih, zapravo stvara priču o destinaciji kao i njezinu privlačnost, nekom drugom prigodom, no jasna je intencija Varaždinske županije za snažnijim razvojem turizma.


Turizam traži posvećenost


– Institucije nas prate, Varaždinska županija je po pitanju razvoja turizma izrazito proaktivna, tako da se ne možemo žaliti. Turizam traži potpuni angažman, ulaganja, traži veliku posvećenost. Mi smo, kako sam istaknuo, zadovoljni brojem iznajmljenih dana, dok bi nam rast u tom pogledu donio mogućnosti daljnjeg investiranja. U planu nam je bazen, možda ne još jer zaokružujemo ponudu jedinica za smještaj, ali kroz neko vrijeme svakako da, pojašnjava nam Car.


Ono što svi uočavamo je sve veća marketinška aktivnost Ministarstva turizma i sporta, kao i Hrvatske turističke zajednice po pitanju oglašavanja hrvatskog kontinentalnog turizma. Kako u lokalnom medijima, tako i na najvećim sajmovima u brojnim državama na nekoliko kontinenata, što bi se već danas moralo reflektirati i na boljoj iznajmljenosti objekata kontinentalnog turizma.


Foto: Sergej Drechsler


– Svaka marketinška akcija je dobrodošla, svako pojavljivanje u medijima donosi određene beneficije. Ono što sami uočavamo je da snažna aktivnost, pa tako i marketinška, na društvenim mrežama donosi jako brze odgovore. Uz klasične kanale oglašavanja, klasične medije, dolazimo polako do odgovora kako su društvene mreže, a preferiramo Instagram i Facebook, možda i najučinkovitije, zaključio je naš razgovor Neven Car.


Razvoj kontinentalnog hrvatskog turizma, budući da nam je zemlja jako, s razlogom dakako, poznata po tisućama kilometara morske obale, kao i po više od tisuću otoka, je ovisan o brojnim faktorima. Od samog institucionalnog brendiranja, na čemu se uistinu jako mnogo radi, pa sve do »mikro« oglašavanja koncentriranog na pojedine dobne skupine ili geografske cjeline. Veseli svakako da je to svima na kontinentu jasno, da oni ustrajno, temeljito ništa ne prepuštajući slučaju, grade svoj turizam. Jer dok je prečesto na moru navika kako se turizam »događa sam od sebe«, na kontinentu takav stav nema baš nitko. Usudili bismo se reći kako im je i zbog toga dobra budućnost zajamčena.


Upiti ne prestaju


Treći od iznajmljivača koji ulaze u današnju najavnu priču o novom izdanju Najiznajmljivača je Kristijan Rački. Riječ je o apartmanu Under the sky koji uistinu to i jest, smješten tik ispod neba. Riječ je o apsolutno urbanom turizmu koji se u konkretnom slučaju događa u jednom od riječkih »eševa«, na Rastočinama. Kat je 26., najviši, a iz apartmana se može i na terasu s koje se pruža fantastičan pogled na Kvarner. Kakvo je dakle stanje s iznajmljivanjem turističkih kapaciteta u Rijeci? Bilo je došlo do silnog uzleta, mnogo se pomaka očekivalo i od EPK procesa, a onda je došao COVID-19 i u metropoli Kvarnera se mogao osjetiti blagi dodir turističke depresije. Srećom, Kristijan Rački nije takva osoba, štoviše i dapače, vjeruje u ono u što neki ne vjeruju, primjerice u turizam na 26. katu jednog sasvim »običnog« riječkog kvarta.


– Kako mi ide? Izvrsno! Najbolji primjer potražnje za mojim apartmanom vam je bio u zimskim mjesecima, kad sam ga zbog renoviranja pojedinih dijelova morao zatvoriti na dva mjeseca. Upiti nisu prestajali, tako da mi je s jedne strane bilo žao što ne mogu iznajmljivati, s druge mi je budilo optimizam po pitanju mjeseci koji su nakon toga dolazili, ističe nam Rački.



Iako još uvijek ima nemali broj Riječana koji ne vjeruju u sinergiju turizma i njihovog grada, što se nažalost ponekad može čuti i na nekim institucionalnim razinama, ljudi poput Kristijana Račkog ruše sve stereotipe.


– U ovom trenutku do konca ljeta imam slobodna još četiri dana. Pretežito bukiraju strani gosti i svi su jako zadovoljni. Pozicijom apartmana, njegovom visinom, blizinom središta grada kao i jako velikog broja zanimljivih destinacija. S obzirom na to da je vaša komisija u sklopu obilaska finalista kod mene bila početkom prošle jeseni, moram vam istaknuti da smo i nakon toga, s izuzetkom dva mjeseca adaptacije, jako dobro poslovali, da zapravo nema ni jednog perioda u godini koji bih mogao nazvati lošim. Veće su rezervacije u toplijim mjesecima jer onda ljudi više putuju, ali ni sva ostala godišnja doba nisu loša, pojašnjava nam Rački.


On je zapravo toliko zadovoljan poslovanjem da je ušao u razmišljanje o širenju aktivnosti.


– Mnogi su se čudili kad sam na vrhu nebodera otvarao apartman. I sam sam zbog toga znao razmišljati u stilu – možda nije trebalo… – ali sve ono što je uslijedilo nakon početka rada je toliko dobro da sasvim sigurno mogu savjetovati ljudima koji se žele upustiti u ovaj posao kako je Rijeka jako dobar grad za turizam, sredina u koju se isplati ulagati jer je povrat, kako me uvjerilo proteklo razdoblje, vrlo stabilan, zaključio je našu ovotjednu priču Rački, baš onaj koji se turizmom odlučio baviti ispod samog nebeskog svoda.


Kristijan Rački, apartman Under the Sky


Turizam, kako pokazuju višegodišnja iskustva obilaska sad već i stotina finalista, je postao svehrvatski pojam. Gdje se god tko odluči na ozbiljnu, kreativnu investiciju, povrat mu je vrlo stabilan, samim time i zadovoljstvo veliko. Jasno je stoga da jako dobro funkcionira i opća sinergija najznačajnijih državnih turističkih institucija i privatnih iznajmljivača, da se na terenu itekako slijede upute struke i turističke znanosti.


Mi pak očekujemo vaše prijave kako bismo nakon samog srca sezone krenuli u obilazak finalista. Kako bismo krenuli i po nove doze optimizma. Da, baš tako, jer hrvatski je turizam ne samo dohodovan, ne samo onaj koji čini petinu gospodarstva, hrvatski je turizam i vrelo općeg optimizma, u njemu su protagonisti zadovoljni kao u malo kojoj drugoj grani hrvatskog gospodarstva. I baš se zbog takvih susreta, na moru ili kontinentu, dodatno veselimo našoj akciji. Jer kad ste u društvu najiznajmljivača, pogled je uvijek usmjeren u – bolje sutra.