CLER d.o.o.

EKONOMSKI FAKULTET Program certifikacije gradova i općina Centara za lokalni ekonomski razvoj

Ingrid Šestan Kučić

Ana Marija Sikirić Simčić / Foto Sergej Drechsler

Ana Marija Sikirić Simčić / Foto Sergej Drechsler

CLER provođenjem Programa certifikacije gradova i općina doprinosi poboljšanju kvalitete lokalnih zajednica, pa tako i onih čije su gospodarske aktivnosti prvenstveno vezane za turizam.

Centar za lokalni ekonomski razvoj Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci d.o.o. (CLER d.o.o.) trgovačko je društvo koje je 2013. osnovao Fakultet uz podršku Sveučilišta u Rijeci i Hrvatske gospodarske komore. Osnovna misija CLER-a, objašnjava prof. dr. sc. Nada Denona Bogović, kontinuirano je doprinošenje jačanju kvalitativnih činitelja razvoja javnog sektora u Republici Hrvatskoj, i to posebno u kontekstu povećanja efikasnosti u području javnog upravljanja i smanjivanja lokalnih i regionalnih razvojnih nejednakosti u Republici Hrvatskoj.


– Osnivanje CLER-a zapravo je bio odgovor Fakulteta na potrebe hrvatskog društva za postojanjem istraživačkog i savjetodavnog centra koji je sposoban na cjelovit i integriran način pristupiti rješavanju složene problematike u svim aspektima upravljanja lokalnim ekonomskim razvojem.


Stoga se CLER specijalizirao za interdisciplinarno istraživanje socioekonomskih, demografskih i institucionalnih odrednica lokalnog i regionalnog razvoja, mjerenje i analizu razvijenosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema različitim kriterijima, izradu i evaluaciju razvojnih strategija, programa, planova i politika u području lokalnog i regionalnog razvoja, kao i analizu učinaka njihove provedbe, ističe Denona Bogović.


Portfelj usluga


Dodaje i da CLER pruža portfelj usluga, a riječ je o izradi dugoročnih, srednjoročnih i kratkoročnih akata strateškog planiranja te ostalih tipova razvojnih, planskih, proračunskih i drugih dokumenata za potrebe jedinica lokalne i regionalne (područne) samouprave i resornih ministarstava, kao i o izradi analitičkih podloga za izradu prethodno spomenutih dokumenata te provedbu njihove ex-ante i ex-post evaluacije, te izradi stručnih elaborata i studija za potrebe donošenja infrastrukturnih, investicijskih, financijskih, upravljačkih, organizacijskih i drugih razvojnih odluka te definiranja i provođenja specifičnih razvojnih politika u okviru javnog i privatnog sektora.


Dio portfelja usluga je i pružanje istraživačko-razvojnih usluga, konzultacija i usluga ekspertnog savjetovanja u području lokalnog i regionalnog razvoja te savjetovanja za različite segmente poslovnog upravljanja, ali i istraživanje tržišta, ispitivanje javnog mnijenja te praćenje i analiza trendova i promjena u društvenim, ekonomskim i institucionalnim činiteljima lokalnog i regionalnog razvoja te izrada funkcionalnih baza podataka i softverskih aplikacija za učinkovito strateško planiranje i upravljanje lokalnim i regionalnim razvojem i u konačnici organizacija stručnih i znanstvenih konferencija i radionica koje se bave aktualnim problemima, izazovima i trendovima u području lokalnog i regionalnog razvoja.


– Pored pružanja navedenih usluga CLER provođenjem Programa certifikacije gradova i općina doprinosi poboljšanju kvalitete lokalnih zajednica, pa tako i onih čije su gospodarske aktivnosti prvenstveno vezane za turizam, kaže Denona Bogović.



Proaktivan pristup


Od samog osnivanja 2013. godine CLER d.o.o., dodaje doc. dr. sc. Ana Marija Sikirić Simčić, nositelj je BFC programa za Republiku Hrvatsku.


– BFC SEE predstavlja jedinstveni program za poboljšanje i usklađivanje uvjeta za poslovanje, koji potiče i omogućava povezivanje i suradnju između najuspješnijih gradova i općina, s ciljem privlačenja novih investicija u regiju jugoistočne Europe. Program je baziran na principima dobre i efikasne uprave i namijenjen je prije svega lokalnim samoupravama koje zauzimaju proaktivan pristup u razvoju svojih investicijskih potencijala.


Kriteriji za certifikaciju predstavljaju neku vrstu podsjetnika kako svaka lokalna samouprava treba razvijati svoje kapacitete. Uspješna certifikacija podrazumijeva ispunjenje definiranih standarda, odnosno svojevrsnu garanciju da će postojeći poduzetnici, kao i potencijalni investitori, dobiti usluge i informacije na način koji olakšava poslovanje, objašnjava Sikirić Simčić.


Program pruža općinama i gradovima jasne smjernice kako da unaprijede svoje performanse, razinu kvalitete i efikasnosti usluga prema privatnom sektoru, kao i konkurentnost lokalnog gospodarstva na regionalnom i međunarodnom nivou. Gospodarstvenicima i investitorima koji žele preseliti ili proširiti svoje poslovanje, BFC SEE osigurava stabilno i predvidivo poslovno okruženje i pomaže u identificiranju općina i gradova koji nude najbolje uvjete za ulaganje i imaju najveći potencijal za razvoj u jugoistočnoj Europi.


Za državu, ističe Sikirić Simčić, BFC SEE Program predstavlja jasan signal koje su to općine i gradovi koji imaju potencijal za lokalni ekonomski razvoj i koje bi trebalo dalje podržavati u stvaranju boljeg poslovnog okruženja.


– Gospodarstvo u manjim priobalnim gradovima i općinama orijentiranim na turizam specifično je i njegov razvoj često je ograničen iskorištenim prostorom i negativnim demografskim kretanjima.


Stoga je potrebno uložiti značajan trud za održivo gospodarstvo, za širenje spektra gospodarskih aktivnosti i zadržavanje mladih i obrazovanih na svom području.


Usvajanje i primjena BFC SEE kriterija upravo u ovim sredinama ima poseban značaj, jer upravo uvažavajući metodologiju koju nudi BFC trud se usmjerava na povezivanje gospodarstva i javnog sektora na način stalnog propitivanja i uvažavanja potreba gospodarstva, otvorenosti i digitalizaciji lokalne samouprave, povećanjem kvalitete usluga javnog sektora i pravovremenih informacija potrebnih gospodarstvu, na partnerskom pristupu razvoja grada/općine, edukaciji potrebnih kadrova, tj. održivog razvoja i promjene ponašanja poduzetnika i zajednice.


Rast i razvoj temelje se na rastu kvalitete i razvoju utemeljenom na partnerskom odnosu svih dionika, navodi docentica Ekonomskog fakulteta.


Automatiziran proces


Ujedno kaže da je za realizaciju procesa predviđeno najviše 12 mjeseci, ali ovaj period ovisi od same lokalne samouprave i kod pojedinih može biti završen znatno ranije.


– Proces je u potpunosti automatiziran i realizira se u okviru posebno razvijenog i prilagođenog softvera kojem lokalna samouprava ima pristup i dostavlja određenu dokumentaciju kao dokaz ispunjenosti definiranih kriterija.


Period važenja certifikata ograničen je na tri godine, što uvjetuje kontinuiranu provjeru, unapređenje i održivost uspostavljenih procedura. Do danas je u Republici Hrvatskoj devet jedinica lokalne samouprave uspješno završilo proces certifikacije i verifikacije.


Tri jedinice lokalne samouprave uspješno su završile i proces recertifikacije te time potvrdile svoju sustavnu posvećenost stvaranju povoljnog poslovnog okruženja, zaključuje Sikirić Simčić.