Film Dalibora Matanića

“Zvizdan”: Film o snazi ljubavi otvorio vrata Cannesa

Sandra Sabovljev

Kadrovi iz filma »Zvizdan«

Kadrovi iz filma »Zvizdan«

Jučer je objavljen natjecateljski program 68. filmskog festivala u Cannesu – Matanićev film bit će prikazan u programu »Izvjestan pogled« zajedno s još 13 naslova kao prvi hrvatski dugometražni igrani film od osamostaljenja u službenoj konkurenciji tog festivala



ZAGREB  Film Dalibora Matanića »Zvizdan« u službenom je izboru od 14 filmova koji će se natjecati u programa »Un Certain Regard« (Izvjestan pogled) 68. filmskog festivala u Cannesu što će održat od 13. do 24. svibnja – potvdio je jučer novinarima neposredno nakon kanske press konferencije ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Hrvoje Hribar.


   – Ovaj film treba hrvatskoj publici. To nije film koji obrađuje velike teme da bi se svidio festivalskim žirijima, to je autentična priča ovih prostora koju treba pogledati, komentirao je Hribar ovaj izniman uspjeh hrvatske kinematografije.


   Redatelj i scenarist Dalibor Matanić kazao je da je filmska priča »Zvizdana« smještena u tri desetljeća, u dva susjedna sela, hrvatsko i srpsko, čija je povijest opterećena sukobima, netrpeljivošću i netolerancijom. Pratimo tri ljubavne priče od kojih je svaka zapravo priča o zabranjenoj ljubavi.   


Dalibor Matanić diplomirao je režiju na Akademiji dramske umjetnosti. Debitirao je prije petnaest godina filmom »Blagajnica hoće ići na more«, slijedio je nagrađivani »Fine mrtve djevojke«, nakon čega režira još šest dugometražnih igranih filmova – »Sto minuta Slave«, »Volim te«, »Kino Lika«, »Majka asfalta«, »Ćaća« i »Majstori« te više kratkih igranih filmova od kojih su dva – »Suša« 2003. godine i »Tulum« 2010. godine – imala međunarodnu premijeru na canneskom filmskom festivalu. »Tulum« je nakon Cannesa prikazan na gotovo 80 filmskih festivala i nagrađen s 19 nagrada. Matanić je snimao i dokumentarce te režirao nekoliko kazališnih predstava. »Zvizdan« je njegov deveti film i prvi hrvatski dugometražni igrani film od osamostaljenja u službenoj konkurenciji Cannesa.





Naše filmsko ogledalo


– Moji su ljubavni parovi i 1991. i 2001. i 2011. na razne načine onemogućivani da ostvare svoju ljubav. Film propituje njihovu sposobnost da ljubavni princip izdignu iznad predrasuda svoje okoline, mulja mržnje i netolerancije u koji smo kao društvo zapeli – naveo je Matanić kojega dugo vremena intrigira tema sveprisutne međunacionalne netrpeljivosti na ovim prostorima, nastale što zbog ratnih sukoba, što zbog religije, što zbog politike.


   – Namjera mi je ovim filmom suprotstaviti akumuliranoj netrpeljivosti, koja vječno tinja u ruiniranim ljudima ovih krajeva, najplemenitiji poriv zaljubljivanja i ljubavi. Uvijek sam želio napraviti film koji će biti neka vrsta ogledala za sve nas, filmskog ogledala koje bi nas suočilo s momentima gdje smo pustili da ne djelujemo kao ljudi već idemo nekim mračnim, uvjetovanim stazama ljudskog ponašanja koje u kratkotrajnoj euforiji mogu 


izazvati toliko nesreće drugim ljudskim bićima – objasnio je redatelj koji u svom filmu svaki put kad ljudska priroda krene po zlu, priču vraća na početak dajući novu šansu ljubavi, u nekom novom vremenu…


   – Otvarajući pitanja snage koja je potrebna za izdizanje nad prošlošću, u jedno sam siguran – na kraju dana, kad sunce zalazi, nacije više nisu bitne. Ljubav jest – zaključuje Matanić koji je glavne uloge povjerio Tihani Lazović i Goranu Markoviću koji glume parove u sve tri dekade, odnosno šest različitih likova. Uz njih u filmu igraju i Nives Ivanković, Dado Ćosić, Stipe Radoja, Trpimir Jurkić i Mira Banjac. Direktor fotografije je Marko Brdar, a montažer Tomislav Pavlic. Film je proizvela zagrebačka Kinorama u koprodukciji sa slovenskom filmskom kućom Gustav film i srbijanskom SEE Film Pro.   

Nula politika, samo poezija


Producentica Ankica Jurić Tilić istaknula je svoju 15-godišnju suradnju s Matanićem koji se već 2000. godine na filmu »Blagajnica hoće ići na more«, kao 25-godišnji redatelj vrlo brzo profesionalno nametnuo starijoj filmskoj ekipi.


   – Festival u Cannesu je za mene nešto najviše što se može dogoditi u karijeri – izjavila je Jurić Tilić, zahvalivši se kopoducentima na suradnji koja nije zahtijevala nikakve autorske ustupke, što je vjerojatno i dio uspjeha ovoga filma.


   – Pogledala sam Daliborov e-mail iz 2010. u kojem mi razlaže struktru filma i u zadnjoj rečenici kaže »nula politika, čista poezija«. Toj smo inicijalnoj ideji ostali vjerni kroz cijeli razvojni proces filma, rekla je producentica.



Selekcija »Izvjestan pogled« ima svoj žiri na čelu s proslavljenom glumicom i redateljicom Isabellom Rossellini, kćerkom Roberta Rossellinija i Ingrid Bergman kojoj Cannes ove godine odaje počast uz stotu obljetnicu rođenja. Taj program donosi četrnaest filmova, uz Matanićev »Zvizdan«, to su »Fly away solo« (Neeraj Ghaywan), »Rams« (Grimur Hakonarson), »Voyage sur l’autre rive« (Kiyoshi Kurosawa), »Je suis un soldat« (Laurent Lariviere), »The Other side« (Roberto Minervini), »L’etage du dessous« (Radu Muntean), »The Shameless« (Oh Seung Uk), »Las Elegidas« (David Pablos), »Nahid« (Ida Panahandeh), »Comorea« (Corneliu Porumboiu), »Maryland« (Alice Winocour), »Madonna« (Shin Suwon) i »The Fourth direction« (Gurvinder Singh).