Glazbeno-plesno djelo

Uz obnovljenu predstavu »Heroj je umoran« Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca: Razbijeno narcističko zrcalo

Kim Cuculić

Foto: Mateo Levak

Foto: Mateo Levak

Snažnom simbiozom glazbe i plesnog pokreta »Heroj je umoran« dotiče se problematike današnjeg života u urbanom i ubrzanom svijetu



RIJEKA – Predstava »Heroj je umoran«, nastala 2019. u koprodukciji Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca i Muzičkog biennala Zagreb, sada je nakon četiri godine doživjela obnovljenu verziju. Ovo glazbeno-plesno djelo skladatelja Frana Đurovića i koreografa Giuseppea Spote prvotno je igrano na pozornici riječkog HNK-a, dok je premijera obnovljene predstave bila u prostoru bivšeg Exportdrva. Promjena prostora izvedbe ovog suvremenog baleta dala mu je drukčiju, dodatnu dimenziju, posebno u odnosu na temu kojom se bavi. Snažnom simbiozom glazbe i plesnog pokreta »Heroj je umoran« dotiče se problematike današnjeg života u urbanom i ubrzanom svijetu, sve više lišenom osobnog identiteta. U obnovljenoj verziji predstave koristi se i zatečeni prostor Exportdrva, s metalnim stupovima i ozračjem industrijske arhitekture, a s obzirom na manju pozornicu i gledalište ostvaren je i bliskiji kontakt s publikom. Elektroakustička glazba Frana Đurovića, ostvarena raznim pristupima i skladateljskim tehnikama, inspirirana je zbirkom pjesama »Zidne novine« Arsena Dedića (kod njega nalazimo rečenicu »Heroj je umoran«) te popularnom glazbom.


Dinamične plesne slike


Prilično apstraktnu Đurovićevu glazbu Giuseppe Spota »preveo« je u dinamične, energične plesne slike kojima suvremenim koreografskim jezikom izlaže priču o današnjem konzumerističkom društvu ekrana, samoći u mreži, kultu individualizma i tijela, egomaniji i narcizmu. S tematikom predstave korespondira jednostavna, a efektna scenografija Petre Pavičić sastavljena od brojnih kubusa koji – uz oblikovanje svjetla Nuna Salsinhe – stvaraju efekt (narcističkog) zrcala ili kompjutorskih ekrana.


Na kraju predstave ti će se ekrani ili zrcala rasprsnuti u krhotine, po kojima gaze posve obezličene individue. Petra Pavičić osmislila je i kostime – predstavu otvara i zatvara plesni duet u kojemu su izvođači odjeveni u grimizne, baršunaste kostime, u grupnim prizorima prevladava neutralna bijela, dok će u nekim prizorima bijeli kostimi dobiti znakovite crvene detalje koji prizivaju mišićava torza, korzete, haltere…


Dojmljivi plesači




Predstava »Heroj je umoran« postavljena je na snažnom kontrastu plesnog dua te skupnih scena koje odražavaju hektičnost suvremenog načina života. Plesni par i vizualno je diferenciran grimiznim kostimima, čime se otvara pitanje mogućnosti ljubavi u društvu čije veličanje individualizma vodi u sve veću usamljenost. Kontrast ovim kostimima su bijeli i srebrnasti kostimi plesača koji se brzim, robotiziranim pokretima kreću pozornicom. Jedan od vrhunaca izvedbe je prizor u kojemu Giuseppe Spota daje ironični komentar današnjeg društva ispraznih celebrityja i selfija kao proizvoda suvremenog narcizma.


Jednosatnu predstavu, koja se prati u dahu, nose izvedbeno dojmljivi članovi riječkog baletnog ansambla, bilo u solima, duetima ili u skupnim scenama. U novoj verziji to su: Milica Mučibabić, Anna Zardi, Soyoka Iwata, Maria del Mar Hernandez, Laura Orlić, Marta Voinea Čavrak, Tea Rušin, Marta Kanazir, Rachele Cortopassi, Michele Pastorini, Leonardo de Santis, Alvaro Olmedo, Valentin Chou, Nicola Prato, Janne Boere, Thomas Krähenbühl, Antoine Salle, Noa Siluvangi, Jody Bet, Ali Tabbouch i Andrei Köteles. Premijerna publika ispratila je izvođače dugim aplauzom i povicima odobravanja.