Kapital i umetnost

U Malom salonu otvorena izložba “Das Kapital / Die Kunst” Marijana Molnara

Nela Valerjev Ogurlić

Marijan Molnar uz svoju instalaciju na otvorenju izložbe  / Snimio Marko GRACIN

Marijan Molnar uz svoju instalaciju na otvorenju izložbe / Snimio Marko GRACIN

Izložbu oddnosno ambijentalnu instalaciju na otvorenju je pratio performans »Ljubljeni Marx« u kojem autor našminkan ljubi stranice Marxova »Kapitala« na kojima ostavlja trag crvenog ruža, a potom knjigu nudi posjetiteljima u radnji nalik sakralnom obredu



U Malom salonu otvorena je izložba »Das Kapital/Die Kunst« umjetnika Marijana Molnara, uz izvedbu performansa »Ljubljeni Marx« u kojem sudjeluje i publika. Na izložbi je prezentirana i videodokumentacija Molnarovog performansa »Marx – Bakunjin« iz 1980. godine te ambijentalna instalacija »Das Kapital/Die Kunst« kao scenografija istoimenog performansa izvedenog na Prvom bijenalu industrijske umjetnosti u Labinu 2016.


U videoradu »Marx – Bakunjin« Molnarov torzo i lice prikazani su sučelice kameri dok umjetnik crnom i crvenom bojom na čelu ispisuje imena Bakunjina i Marxa, a zatim ih briše. Dok je Marx vjerovao da se socijalizam (crveni tekst) može izgraditi preuzimanjem države, odnosno »diktaturom proletarijata«, Bakunjin se kao pobornik anarhizma (crni tekst) zalagao za ukidanje države i stvaranje novog društva zasnovanog na slobodnom udruživanju slobodnih radnika. Molnar ovim radom propituje odnos umjetnosti i šireg društveno-kulturnog i političkog konteksta i u njemu individualnih sloboda kao preduvjeta kreativnog djelovanja.


Ambijentalna instalacija »Das Kapital/Die Kunst« sastoji se od 16 žutih kabanica obješenih na vješalice, koje su kao oplošnjena tijela u prostoru, poredana u nizove nalik na špalire. Na stražnjoj strani svake kabanice otisnuto je ime jednog umjetnika avangarde, retroavangarde ili neoavangarde: Ad Reinhardt, Allan Kaprow, Andy Warhol, Joseph Beuys, Kazimir Maljevič, Man Ray, Marcel Duchamp, Wolf Vostell, Hans Haacke, Yves Klein, Lawrence Weiner, Nam June Paik, Sol LeWitt, Walter De Maria, Julije Knifer i Tomislav Gotovac. Pored kabanica nalaze se stolica i stol na kojem je knjiga »Kapital« Karla Marxa te pečat s natpisom »Die Kunst«.




Sve to dio je scenografije performansa »Das Kapital/Die Kunst« koji je predstavljen i videom. U njemu Molnar odjeven u žutu kabanicu sjeda za stol, uzima u ruke knjigu i prelistava ju, pri čemu pečatira, a povremeno i trga pojedine stranice, od kojih će neke zgužvane baciti, a druge spaliti. Na ovaj način umjetnik otvara pitanje odnosa kapitala i umjetnosti, potržištenja umjetnosti i reifikacije njezine razmjenske vrijednosti.


Performans »Ljubljeni Marx« autor izvodi našminkan, s bijelo obojenim licem i crvenim ružem na usnama. U tišini otvara Marxov »Kapital«, ljubi stranicu na kojoj ostavlja crveni trag, a potom zatvara knjigu i s njom prilazi publici, pružajući je ponaosob svakom posjetitelju. Posjetitelj je pozvan na reakciju, pa prema vlastitom nahođenju može dodirnuti knjigu, ponoviti gestu umjetnika, odgurnuti je ili se suzdržati od svakog činjenja. Ritualna radnja nalik sakralnom obredu posvećenja i blagoslova ponavlja se onoliko puta koliko ima posjetitelja.


Izložba je popraćena tekstom Silve Kalčić, a bit će otvorena do 15. siječnja.