Tragovi nestajanja

Svečano otvoren hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu

Hina

Ilustracija Reuters

Ilustracija Reuters

 Otvorenjem izložbe multimedijalnog umjetnika Igora Grubića »Tragovi nestajanja (u tri čina)« svečano je u srijedu u Veneciji inauguriran Hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu 2019., 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti, najvažnijoj reviji suvremene umjetnosti u svijetu koja ove godine uključuje 90 nacionalnih paviljona. Paviljon je otvorila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek. Istaknula je kako joj je drago što se ove godine Hrvatska na Bijenalu predstavlja u novom izložbenom prostoru, s projektom međunarodno priznatog umjetnika koji u svojem radu posebnu pažnju pridaje društvenoj ulozi umjetnosti.»Mislim da je Igor Grubić bio izvrstan odabir i odlično je da je odabran i otkriven baš ovaj prostor. Izložba Igora Grubića ne samo da je izvrstan odgovor na temu ovogodišnjeg Bijenala, a to je ‘May You Live in Interesting Times’, već je ona i pravovremena i relevantna poruka u ovim turbulentnim vremenima kada Europa živi u tranziciji i ne zna se kamo će nas ta tranzicija odvesti«, rekla je hrvatska ministrica kulture Obuljen Koržinek.U tom smislu, doprinos umjetnika je ključan, dodala je.Posebno se osvrnula na veliki interes javnosti za hrvatsku izložbu. »Doista smo iznenađeni, počašćeni i sretni na tako velikom odazivu«, rekla je ministrica kulture.Hrvatski paviljon proteže se na 300 četvornih metara nekadašnje stolarske radionice u prostoru palače iz 16. stoljeća u Calle della Regina, u neposrednoj blizini Fondazione Prada. Rad Igora Grubića »Tragovi nestajanja (u tri čina)« kruna je projekta započetog 2006., kada je počeo fotografski i filmski dokumentirati poslijeratnu tranzicijsku hrvatsku realnost, s naglaskom na posljedice prijelaza sa socijalizma na kapitalizam, s centralizirane na slobodnu tržišnu ekonomiju. Čine ga tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljeni u posebno osmišljenoj mizansceni koju potpisuje latvijski dizajner Rihards Fuchs.Kustosica izložbe, povjesničarka umjetnosti Katerina Gregos rekla je kako je riječ o kompleksnom dugogodišnjem projektu koji je stoga »istinski rad ljubavi«.»Radila sam s mnogim umjetnicima koji su poput mene bili zainteresirani za društvene i političke teme, a Igor Grubić jedan je od onih umjetnika koji svojim životom i djelom pokazuju što umjetnik koji se bavi političkom umjetnošću jest i što je to što on radi«, naglasila je Gregos.Grubić je zahvalio okupljenima na interesu, obitelji, osobito majci, koja ga je podržala te pomogla konstruktivnim i kreativnim primjedbama, te Modernoj galeriji i Ministarstvu kulture na odabiru, podršci i pomoći. U prvom poglavlju, odnosno ‘činu’, pod nazivom »Divlja kuća«, kroz 13 poglavlja u kojima kombinira tekst i fotografiju, umjetnik prati malu komunu beskućnika na zagrebačkom rotoru sagrađenu početkom 1990-ih, dokumentirajući transformaciju prostora postupnom devastacijom »zone slobode obitavanja tih ljudi« pod pritiskom prodiranja urbanog landscapea koji je posljedica pojačane urbanizacije i gentrifikacije.U drugom činu, »Filigranski pločnik«, uobličenom u doku-fiction esej, fokus je na transformaciji urbanog pejzaža centra grada – nestajanja malih kreativnih zanatskih radnji koje postaju prostori za užitak, zabavu i konzumaciju. Posljednji esej, pod nazivom »Dekonstrukcija tvornice«, proizašao je iz umjetnikova rada na naručenom projektu za beogradski Muzej suvremene umjetnosti, a tematizira industrijsku baštinu.U drugom dijelu izložbenog prostora, točno nasuprot ulazu u Hrvatski paviljon, u odvojenom se prostoru paralelno prikazuje trinaestominutni eksperimentalni animirani film »Kako se kalio čelik« snimljen s prizorima s tvorničkih lokacija korištenih u foto eseju.Izložbu prati katalog s tekstovima Katerine Gregos i kustoskog kolektiva Što, kako i za koga/WHW koji je grafički oblikovala Rafaela Dražić.Uoči svečanog otvorenja Hrvatskog paviljona, ministrica Obuljen Koržinek posjetila je izložbu »Antropometrija« u čast Getuliju Alvianiju u Palazzu Barbaro.Venecijanski bijenale 2019. održava se od 11. svibnja do 24. studenog pod ravnanjem umjetničkog direktora Ralpha Rugoffa i s nazivom »May You Live in Interesting Times«.