"Filmovi moraju opravdati uložen novac i privući publiku u kina, ako se to ne dogodi producenti tog filma više neće dobivati državnu potporu. Filmska produkcija je skupa i novac se mora pametno ulagati", kaže predsjednik udruženja španjolskih filsmkih producenata FAPAE
Mi Španjolci danas radimo sjajne horore, a volimo gledati francuske komedije! – odgovara nam uz blagi osmijeh negdje sredinom razgovora predsjednik udruženja španjolskih filmskih producenata Pedro Perez na pitanje kakve filmove voli gledati španjolska publika.
Pod imenom FAPAE udruženje je nastalo 1991. godine i pod svojom kapom okuplja devetnaest manjih asocijacija i čak petsto kompanija koje se bave audio vizualnom produkcijom tj. okuplja producente igranog, dokumentarnog i animiranog filma te filmsku, serijsku i reklamnu televizijsku produkciju.
Pedro Perez desetu godinu predsjeda udruženjem koje je član od 1993. godine i zapravo čitav svoj radni vijek u filmskoj industriji i time prava osoba za razgovor o stanju u španjolskoj kinematografiji koji smo s njim nedavno napravili u Madridu.
Zašto ste dane španjolskog filma Madrid de Cine pokrenuli prije tek sedam godina? Ostale moćne europske kinematografije poput francuske, njemačke, britanske već dugi niz godina organiziraju promociju svojih filmova za međunarodne distributere, kupce i medije.
– Prije Madrida organizirali smo istu manifestaciju na jednom od kanarskih otoka, ali to se logistički pokazalo prekompliciranim, a i nekako se sve više-manje pretvorilo u turistički dolazak što je s obzirom na lokaciju donekle bilo i razumljivo. Zato je bilo neophodno pronaći novu lokaciju, a Madrid se nametnuo kao logičan izbor iz više razloga koji su, vjerujem, jasni sami po sebi. Madrid de Cine organizirali smo po ugledu na UniFrance koji Francuzi svake godine organiziraju u siječnju u Parizu i to uistinu rade vrhunski i imaju sjajne rezultate. Ja mogu sa zadovoljstvom reći da Madrid de Cine iz godine u godinu raste, da imamo sve bolje rezultate i da sam zbog toga jako zadovoljan.
Promocija na jednom mjestu
Kakav ste si cilj zadali kad ste pokrenuli Madrid de Cine?
– Cilj je sveukupna međunarodna promocija španjolske kinematografije: španjolskih filmaša, sales agenata, producenata i kompanija s ciljem prodaje španjolskih filmova na velikom i vrlo konkurentnom svjetskom tržištu tj. povećanje udjela španjolskih filmova u međunarodnoj kino mreži, ali isto tako i na televizijskom tržištu, DVD tržištu itd. U Španjolskoj postoji mnogo malih producentskih kuća i niz producenata kojima je manifestacija kao što je Madrid de Cine itekako važna jer imaju priliku svoje filmove i projekte predstaviti međunarodnim kupcima i medijima, održati sastanke, pronaći međunarodne koproducente i drugo. I sve to na jednom mjestu u nekoliko dana, to je velika stvar.
Planirate li ovakva predstavljanje organizirati i izvan Španjolske? Naprimjer za velika filmska tržišta kao što su azijsko i sjevernoameričko?
– U ovom trenutku nemamo takve planove, ali pored Madrida organiziramo promocije španjolskog filma na najvažnijim međunarodnim festivalima i marketima u Berlinu, Cannesu, Santa Monici itd. Na žalost i nas je pogodila financijska kriza, znate i sami kakva je ekonomska situacija u Španjolskoj, zbog čega u ovom trenutku nemamo financijskih sredstava za ambicioznije planove. Reću ću vam samo da nam je država smanjila financijsku potporu za četrdeset posto.
Osigurava li FAPAE financijsku potporu španjolskom filmu?
– Ne. Mi smo neprofitno udruženje koje se bavi promocijom španjolske filmske i televizijske produkcije. Nemamo veze niti s Goyom, našim pandanom Oscaru, koju najboljim španjolskim ostvarenjima dodjeljuje španjolska Akademija.
Konkurencija Hollywooda
Kako danas izgleda državna financijska potpora domaćoj kinematografiji?
– Ministarstvo kulture osigurava financijsku potporu domaćim produkcijama na više nivoa, ali očekuje i rezultate. Filmovi moraju opravdati uložen novac i privući publiku u kina, ako se to ne dogodi producenti tog filma više neće dobivati državnu potporu. Filmska produkcija je skupa i novac se mora pametno ulagati. Mi želimo povećati potporu iz drugih izvora kako bi se ministarstvo kulture rasteretilo; plan je da ravnomjerno državna televizija, ministarstvo kulture i producenti pokrivaju svaki trećinu troškova.
Koliko se domaćih filmova godišnje snimi u Španjolskoj?
– Mnogo. Prije dvije godine imali smo dvije stotine snimljenih filmova, prošle godine nešto manje, mislim točno stotinu i osamdeset i sedam filmova. To je velik broj filmova koji se moraju izboriti za svoje mjesto na tržištu.
Manji broj filmova je rezultat ekonomske krize?
– Na žalost da. Ukupan pad filmske produkcije zadnjih nekoliko godina je četrdeset posto, iako je pad značajnijih i vrijednijih produkcija ipak nešto manji.
Je li španjolski film popularan kod domaće publike?