
Foto Marko Gracin
povezane vijesti
U Gradskoj knjižnici Rijeka održano je predstavljanje knjige “Bekar: Prelude”. Riječ je o monografiji urednice i autorice Alire Hrabar Bekar koja daje temeljit uvid u različite aspekte dizajnerskog rada istaknutog grafičkog dizajnera, art direktora i fotografa Dušana Bekara.
Promociji monografije prisustvovali su autorica Alira Hrabar Bekar, Dušanov sin Duško Bekar te Marko Golub, koji se javio video snimkom, i Irma Puškarević čiji su tekstovi dijelom monografije.
Oblikovao upečatljive brendove, događaje, proizvode
Mnogo zainteresiranosti dopiralo je iz auditorija prilikom promocije monografije o Dušanu Bekaru – umjetniku koji je svojim vizualnim rješenjima oblikovao neke od najupečatljivijih brendova, događaja i proizvoda u vremenu od 1950.-ih do 2000.ih godina kada je djelovao.
Bagat, Borovo, Fotokemika, Ghetaldus, Kreditna banka Zagreb, Labud, Marles, MTČ, Neva, RIS, TEŽ, Uljanik, zagrebačka Univerzijada ’87, Upin, Velebit, Željezara Sisak samo su neki od brendova koji su se kao klijenti obraćali uslugama Dušana Bekara koji je za njih u kontinuitetu razvijao cjelovite projekte poput vizualnih identiteta, grafičkog opremanja i oglasnih kampanji.
Bekarova konceptualna vizualna rješenja čvrsto su ukorijenjena u kolektivnom sjećanju, a neka od njih nastala su za klijente kao što su Galeb, HEP, INA, Petrokemija, Podravka, Saponia i drugi, stoji u opisu monografije.
Govornici su na predstavljanju knjige Bekar: Prelude, svaki sa svog aspekta, dali naglasak liku i djelu Dušana Bekara, a razgovorom je moderirao Kristian Benić iz GKRi-ja.
Dušan Bekar stavljen je u vremenski kontekst poratnog razdoblja druge polovice dvadesetog stoljeća kada je i započeo njegov rad. Ekspanzijom jugoslavenske industrije i društva, umjetnicima je ostavljeno mnogo prostora za djelovanje.
Fenomen Dušana Bekara
Bekar je svoja vizualna rješenja često potkrepljivao i pomno oblikovao fotografijom kao često korištenim medijem te tipografijom, to jest oblikovanjem slova koje oblikuje estetsko iskustvo konzumenta.
– Bekarov opsežan rad, tek zagreban ovom publikacijom, predstavljen je putem 250 selektiranih radova na 160 stranica. Autori tekstova su Ksenija Foretić, Marko Golub, Alira Hrabar Bekar i Irma Puškarević, koji iz različitih kutova pristupaju fenomenu Dušana Bekara — daleko poznatijem po svojim legendarnim dizajnerskim rješenjima nego po imenu.
Knjiga je nastala temeljem uvida u obimnu sačuvanu arhivsku građu koja uključuje primjere radova od idejne do izvedbene faze, autorske ugovore i prepiske, kućnu biblioteku i foto dokumentaciju.
Objavljena je uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i tvrtke Igepa Plana, stoji u pozivu.
Tijekom jednosatnog razgovora govornici su se dotakli i dizajnerskog rada tijekom godina u kojima je Bekar djelovao. Dizajneri te dizajn u marketinškom smislu, važnost i neposrednost vizualne komunikacije, tehnologije i tehnike rada te njihov razvoj kroz godine te Bekarovo vizionarstvo bile su neiscrpne teme večernjeg razgovora.
Arhiva Bekarova rada povlači se od pedesetih pa sve do nultih godina, a zahvaljujući sinu Dušku, sačuvane su brojne pojedinosti umjetnika nastajale tijekom procesa, koje se u ostalim slučajevima rijetko nalaze. Kroz Bekarovu građu praćen je razvoj tehnologije i pristupa vizualnoj komunikaciji od sredine dvadesetog stoljeća do danas.
Art director jugoslavenskog vremena
Na Bekarovo djelo osvrnuo je Kristian Benić iz Gradske knjižnice Rijeka.
– Dušan Bekar je art director jugoslavenskog vremena u kojemu smo živjeli što na tržišnim što na socijalističkim principima. Unutar tog konteksta, on je bio najvažniji pojedinac za vizualno oblikovanje niza proizvoda koji su i dan-danas često pred nama.
Bekarov sin jedan je od govornika koji su predstavljali knjigu što je izuzetno vrijedno, jer skice i radovi iz oglašivačke industrije su uglavnom završavale u smeću, dok je ovdje to u dobroj mjeri sačuvano.
U smislu tog oglašivačkog posla, Bekarov rad sadrži metode i estetike koje su paralelno bile korištene i implementirane u Sjedinjenim Američkim Državama, kaže Benić.