»Opere na meji«/»Opere di frontiera«

Riječki skladatelj Juraj-Marko Žerovnik nastupio u sklopu EPK Nova Gorica – Gorizia

Ervin Pavleković



GORIZIA – U sklopu projekta GO! 2025, EPK 2025 Nova Gorica – Gorizia, koji istražuje temu granica i povezivanja dviju kultura, održan je događaj »Opere na meji«/»Opere di frontiera« u Kulturnom centru »Lojze Bratuž« u Goriziji, na kojem je nastupio i Riječanin Juraj-Marko Žerovnik. Dio je to festivala Piccolo Opera, inicijative pod vodstvom Gabrielea Ribisa, koja promiče izvođenje komornih opera u talijanskoj pokrajini Friuli-Venezia Giulia.


Nedavno održana večer »Opere na meji« upoznala je publiku s praizvedbom opernog diptiha, inspiriranog mjestom kojem su opere i posvećene. Autor prve, »Davanti alla legge«, mladi je Riječanin, hrvatsko-slovenski skladatelj Juraj-Marko Žerovnik, koji je u svojoj prvoj operi istaknuo problem granice kao nametnute i iracionalne. Likovi Muškarca i Žene tako pokušavaju od vratara dobiti dozvolu za prolaz, ali njihove su molbe do kraja opere uzaludne. Višejezičan libreto temelji se na Kafkinoj pripovijetki »Pred vratima zakona«, a uloge Žene i Muškarca tumačili su Daniela Esposito (sopran) i Jure Počkaj (bariton), dok su vratare igrali Manuel Sedmak (bas) i Giulia Diomede (mezzosopran). Druga opera, djelo talijanske skladateljice Sare Caneve, s nazivom »Radice posizione distanza«, istražuje podudarnosti problema geografskog mjesta i problema psihološkog stanja. Dva lika u ovoj operi, pacijenticu Goriziju te Doktora Reka, tumačili su Giulia Diomede i Massimiliano Migliorin (bas). Sara Caneva bila je i za dirigentskim pultom, a komorni ansambl činili su mladi glazbenici djelatni u Sloveniji, Italiji i Hrvatskoj. Za režiju je bila odgovorna talijanska redateljica Vanessa Codutti, dok su se za rasvjetu i ozvučenje pobrinule firme s riječkog područja, Fortissimo Production i dBoki sound&light.


Prema ocjeni operne kritičarke Dore Lovrečić, unatoč tome što je riječ o praizvedbama i mladim izvođačima, izvedba je bila na zavidnoj razini, a istaknuli su se Jure Počkaj te Giulia Diomede. Izvedbi je pridonijela besprijekorna organizacija, topao ugođaj prostora i zavidna podrška tonskih majstora.