Abel Ferrara u Rijeci

Nismo se nadali da ćemo na platnu venecijanske Mostre ugledati riječko Art-kino

Dragan Rubeša

Autor ovog teksta nije se ni u snu nadao da će na platnu venecijanske Mostre ugledati riječki Art-kino u Ferrarinu dokumentarnom filmu »Sportin’ Life«



VENECIJA – U šestoj inkarnaciji introspektivnog projekta Abela Ferrare (šifra: »Self«), iza kojeg stoji Anthony Vaccarello, kreativni direktor modne kuće Saint Laurent, kao nekoj vrsti umjetničkog i društvenog komentara i intimne kronike, britke i sirove istodobno, autor se referira i na svoje recentno riječko gostovanje u riječkom Art-kinu.


Autor ovog teksta nije se ni u snu nadao da će na platnu venecijanske Mostre ugledati tu riječku instituciju. S onim »Hi, Rijeka« izgovorenim na početku njegova nastupa, koji će nas proganjati vječno. Riječ je, naime, o Ferrarinu doksu »Sportin’ Life« prikazanom izvan festivalske konkrencije. Iako je njegov riječki nastup snimao Saša Stanić, u festivalskom katalogu spominje se kao direktor fotografije trenutna »it« faca njujorškog arthousea Sean Price Williams, očito zadužen za rimske segmente filma.


Shijino spolovilo




Kad je već riječ o toj istoj njujorškoj sceni, najnoviji komad Mađara Kornela Mundrucza »Pieces of a Woman« slijedi trajektoriju braće Safdie s kojima je Price Williams često surađivao. Zato nije čudo da se u cameo ulozi prodavača rabljenih vozila pojavljuje Benny Safdie. Nakon što je zadivio bjelosvjetsku festivalsku scenu svojim prethodnim dozlaboga precijenjenim komadom »Jupiterov mjesec«, Mundruczo može u SAD-u činiti štogod mu padne na pamet. Angažirati veliku Ellen Burstyn za ulogu despotske majke i natjerati Shiju LaBeoufa da u čak tri scene pokazuje spolovilo. U autorovu jednako pretencioznom i odbojnom komadu, LaBeouf portretira građevinca čija žena (Vanessa Kirby) izgubi dijete nakon teškog i bolnog kućnog porođaja. Kao glavni krivac biva optužena nesposobna rodilja, zbog čega čitav slučaj završava na sudu. Iako je priča inspirirana autorovim osobnim iskustvom koje je htio podijeliti s publikom, ona je još jednom pokazala da pomodni Mundruczo nipošto ne zaslužuje privilegirani status.


Najugodnije iznenađenje dosadašnje Mostre ostaje neodoljivi film Rusa Filipa Jurjeva »Kitoboy«, prikazan u off selekciji »Dani autora«. Riječ je o neodoljivoj priči o mladom kitolovcu Leski, koji živi u osami Beringova prolaza, zaljubivši se u damu s erotskog videa s kojom je chatao da bi prikratio usamljene dane, te odluči krenuti za njom u potragu. Na put kreće ukradenim gliserom, naoružan dalekozorom i harpunom, u namjeri da se dokopa obale Aljaske. Neodoljivo.


Ponos i predrasude


U konkurenciji je prikazan i najnoviji komad Susanne Nicchiarelli »Miss Marx«, fokusiran na Marxovu kći Eleonor (portretira je sugestivna Romola Garai). Nakon »Mladog Marxa« Raoula Pecka, ovo je još jedan film koji se bavi Marxovom ostavštinom. Autoričin komad započinje Marxovim sprovodom, prateći Eleonorina razočaranja (propali brak s dramatičarem i ovisnikom o opijumu Edwardom Avelingom), njen sufražetski aktivizam (»Žene su žrtve organizirane torture muškarca, ali još uvijek o njima moralno ovise«) i njeno putovanje u SAD u organizaciji Njemačke socijalističke partije, tijekom kojeg je pokušala svijetu ukazati na čemerni položaj radničke klase, potegnuvši čak do teksaških farmera.


Nakon izvrsne »Cosmonaute« i sugestivnog biopica o muzi Velvet Undergrounda (šifra: »Nico, 1988«), Nicchiarelli nam je nanovo podarila lik odvažne žene, rastrgane između ponosa i predrasuda. Zato nije čudo da Nicchiarelli promatra Marxovu kći kao pankersku heroinu, kakav je uostalom i autoričin sountrack za koji su zaduženi genijalni »Downtown Boysi« iz Providencea i njihova žestoka vokalistica Victoria Ruiz.


S druge strane, Iranac Madzid Madzidi nastavlja slijediti trajektoriju iranskog neorealizma i njegove čemerne dječje sudbine (šifra: »Boja raja«). U najnovijem komadu »Djeca sunca« (»Khorshid«) prati grupu klinaca, rastrganih između sitnog kriminala i teških fizičkih poslova, kako bi prehranili sebe i vlastite obitelji. Priča je fokusirana na malog Alija koji upisuje Školu sunca, iza koje stoji humanitarna udruga koja educira djecu ulice, pokušavajući ih izvesti na pravi put. Jer to je jedini način da Ali i njegova banda dođu do ulaza u tunel smješten tik do te iste škole, u kojem je navodno skriveno zakopano blago.


U konkurenciji je prikazan i sugestivni film »The Disciple« Chaitanyja Tamhanea, o glazbeniku koji izvodi stare klasične napjeve gurua i asketa, restaurirajući njihove stare analogne snimke. Premda će neki od njih zamijeniti njihovu klasičnu tradiciju nastupom na indijskoj vrziji supertalenta u hipertehnologiziranom Mumbaiju, promatrajući koliko su na Facebooku imali klikova i komentara.