Kultivacija

Piše Kim Cuculić: 365 dana korone u kulturi

Kim Cuculić

snimio Sergej Drechsler

snimio Sergej Drechsler

Procijenjeno je da je u 2020. godini u filmskoj industriji izgubljeno oko deset milijuna radnih mjesta, dok je jedna trećina umjetničkih galerija upola smanjila svoje osoblje tijekom krize



Završila se godina dana od početka pandemije koronavirusa, s kojom se svijet i dalje suočava i bori. Gotovo da i nema sektora koji nije pogodila pošast nazvana COVID-19, pa se štete zbrajaju i u području kulture.


Krajem prošle godine UNESCO je procijenio mjere koje su vlade poduzele kao odgovor na utjecaj zdravstvene krize na profesionalce u kulturi i na sektor u cjelini. Prikupljeni podaci su, čini se, teži nego što se ranije pretpostavljalo.


Procijenjeno je da je u 2020. godini u filmskoj industriji izgubljeno oko deset milijuna radnih mjesta, dok je jedna trećina umjetničkih galerija upola smanjila svoje osoblje tijekom krize.




Šestomjesečno zatvaranje moglo bi koštati glazbenu industriju više od 10 milijardi dolara izgubljenih sponzorstava, a očekuje se da će se globalno izdavačko tržište smanjiti za 7,5 posto zbog krize izazvane pandemijom.


Reagirajući na krizu koja je dovela do zatvaranja velikog broja kina, kazališta i knjižara, a umjetnicima uskratila profesionalne mogućnosti, UNESCO je razvio alate za donositelje odluka objavljene kao vodič pod naslovom »Culture in Crisis: A Policy Guide for a Resilient Creative Sector«.


Vodič bi trebao pomoći vladama u rješavanju izazova s kojima se suočavaju umjetnici i kulturni djelatnici tijekom pandemije, kao i pružiti savjet o tome kako ojačati otpornost kreativnih industrija u budućnosti.


UNESCO ističe da je sektoru, koji pokriva 30 milijuna radnih mjesta, potrebna pomoć. Umjetnici su često zaposleni neformalno, a žene koje imaju veći udio nesigurnih poslova u umjetnosti i kulturi posebno su osjetljive na socijalnu i ekonomsku nesigurnost.


UNESCO, koji promiče ciljane akcije za postizanje rodne ravnopravnosti u tim sektorima, predstavio je 15 ključnih mjera za rješavanje utjecaja pandemije na sektor kulture.


Vodič predstavlja tri glavne vrste akcija koje su poduzimale vlade širom svijeta: izravna podrška umjetnicima i profesionalcima u kulturi, neizravna podrška kulturnim i kreativnim industrijama i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija.


Primjerice, Urugvaj i Zimbabve osnovali su fondove za potporu umjetnicima, Filipini su pružili individualnu financijsku pomoć stotinama kulturnih radnika pogođenih karantenskim ograničenjima, dok su Njemačka i Ujedinjeni Arapski Emirati naručili i kupili umjetnička djela kao oblik olakšanja i stvaranja prihoda za umjetnike.


I hrvatsko Ministarstvo kulture i medija poduzelo je određene mjere, koje bi trebale pomoći koronavirusom pogođenom sektoru.


Od početka pandemije koncerti i festivali održavaju se putem interneta. Istraživanja pokazuju da je COVID-19 ubrzao ovu promjenu, prema jednoj procjeni smanjivši na tri mjeseca razvoj koji bi inače trajao pet godina.


Međutim, vodič UNESCO-a podsjeća da oko 46 posto svjetskog stanovništva nema pristup internetskoj vezi, čime je gotovo svakoj drugoj osobi uskraćen pristup umjetnosti tijekom zatvaranja.


O njemačkom primjeru ovih je dana progovorila operna pjevačica Diana Haller, Riječanka koja je stalna solistica Opere u Stuttgartu. Kako kaže, kazališta u Njemačkoj zatvorena su od početka studenoga pa do kraja ožujka.


Planiraju se manje produkcije, sa smanjenim zborom i orkestrom, ali nisu sigurni niti da će od travnja moći izvoditi pred publikom. Moguće je da će planirani koncerti i predstave biti ponovo izvođeni samo putem streaminga.


I dalje redovno imaju korepeticije i pripreme za projekte koji su planirani za sljedeće dvije sezone, no taj se plan zbog epidemiološke situacije može mijenjati.


U Njemačkoj, osvrnula se Haller, nema tako puno stalno angažiranih pjevača kao primjerice u Hrvatskoj. »Ali ima puno slobodnih umjetnika koji već godinu dana ne uspijevaju dobiti financijsku pomoć.


Tako sam, primjerice, u lipnju u jednoj trgovini srela hornista koji je kao gost često surađivao s našim kazalištem, a onda zbog pandemije ostao bez posla i zarade te za život zarađivao kao trgovac.


Puno je takvih primjera. Stoga sam pokrenula inicijativu s Rotary Club Stuttgart International da uskoro održimo live streaming koncert uz donacije, a sav prihod bit će namijenjen za pomoć umjetnicima«, zaključila je Haller.