Predstava "Venezuela"

Ohad Naharin razgovarao s publikom uoči premijere: »Ja sam za Palestinu, bez nje nema budućnosti Izraela«

Valentina Botica

Foto: Dean Miculinić

Foto: Dean Miculinić

Ja ne radim nešto posebno hrabro i imam sreću da je oko mene dovoljno ljudi koji mi se žele pridružiti«, rekao je koreograf i istaknuo da ne pripada Izraelu - pripada plesačima, koreografima, ljudima koji slušaju heavy metal i drugim grupama više nego što pripada Izraelu



RIJEKA – Uoči sutrašnje premijere plesne predstave »Venezuela«, izraelski koreograf Ohad Naharin u foajeu HNK-a Ivana pl. Zajca proveo je večer razgovarajući sa suradnicima i publikom, a tijekom razgovora su se povukla pitanja, osim o predstavi, o njegovom plesnom jeziku Gaga, kako ples može postojati bez glazbe, ali i bojkotu Izraela, u kojem se nalaze i izraelski umjetnici. Razgovor je moderirao novinar, kritičar i kolumnist Branimir Pofuk.



»Mene bojkotiraju već trideset godina«, rekao je Naharin čije predstave nisu omiljene izraelskim vlastima. »Nije mi to novo. Ali odluka da nastavimo s ovom predstavom unatoč pozivima na bojkot bila je dobra odluka – pokazuje da ljudi u ovom gradu i ovoj organizaciji razumiju ulogu kreativnog procesa i umjetnika. Prošli tjedan su dva različita gradonačelnika u Izraelu izdala da se moje predstave ne izvode. Ja ne radim nešto posebno hrabro i imam sreću da je oko mene dovoljno ljudi koji mi se žele pridružiti«, rekao je koreograf i istaknuo da ne pripada Izraelu – pripada plesačima, koreografima, ljudima koji slušaju heavy metal i drugim grupama više nego što pripada Izraelu.


Teatar kao mjesto dijaloga




Upravo zbog kontroverze bojkota kojom je obavijena »Venezuela« razgovor u foajeu je i organiziran, istaknula je intendantica kazališta Dubravka Vrgoč. »Organizirali smo ga iz potrebe da promoviramo teatar kao mjesto dijaloga i susreta, kao demokratično mjesto, jer našem kazalištu, kao i ansamblu, znači mnogo da osjetimo sve perspektive«, kazala je na početku i pozvala okupljene da pitaju sve što ih zanima.


Poziv na bojkot

Prije samog razgovora aktivisti su ispred kazališta dijelili letke koji pozivaju na bojkot premijere i repriznih izvedbi, a najavljen je i prosvjed.

Na naše pitanje bi li se zbog napete klime u kulturnoj sferi grada htio još jednom deklarirati, odgovorio je da je njegovo stajalište jasno već godinama, ali je naposljetku i poručio da nema budućnosti Izraela bez budućnosti Palestine te da je »za« Palestinu. Iako se njegov rad financira iz državnih izvora, taj novac ne smatra državnim, već javnim. »To je novac građana pa i moj novac. Nije to nikakva usluga vlade«, rekao je.


Umjetnost i politika


Kada na stranu stavimo isprepletenost umjetnosti i politike, samoj se umjetnosti lako prepustiti. Kako je Naharin cijenjen svjetski koreograf, tako publika vjeruje i u »Venezuelu«, koja je ime dobila izvođenjem i spajanjem hebrejskih riječi. Suština je – povezivanje, konekcija, a upravo to čine dva četrdesetominutna dijela iste koreografije, ali različite glazbe, plesača, pomagala i, vrlo važno, glazbe. Tako će publika istu koreografiju gledati uz gregorijanske korale pa se onda zvučna slika okreće za 180 stupnjeva. Kako je to uspio izvesti, ostaje vidjeti uživo.



»Ples ne treba verbalizirati da bi ga razumio i osjetio. Dovoljan je unutarnji ‘beat’, a zadatak koreografa je napraviti tenziju između svih elemenata – a glazba je samo jedan od njih«, objasnio je svoju viziju.


Premijera predstave zakazana je za petak s početkom u 19.30 sati, nakon čega igra 15., 17., 19. 21., 22. i 24. studenoga.