IN MEMORIAM

Odlazak dive hrvatske glazbe Gabi Novak: “Profinjena pjevačica i glas u kojem se osjećala ljubav prema publici”

Davor Hrvoj

Foto D, HRVOJ

Foto D, HRVOJ

Veličina njezine glazbe leži u jednostavnosti i toplini koje su bile i osobine njezina karaktera. Uvijek je duboko uranjala u suštinu neke pjesme i zato je zvučala uvjerljivo i autentično. U njezinim se izvedbama osjećala ljubav prema publici koju je cijenila, koju bi glazbom zakrilila plaštom pod kojim je i sama pronalazila utočište i sigurnost



Imati privilegij da vam Gabi preko telefona pjeva: »The First Time Ever I Saw Your Face…«, užitak je, zadovoljstvo i posebna čast. No, Gabi je bila takva osoba. Ona se na taj način ophodila sa svima. Bila je poput mame, prijatelja, drage osobe s kojom volimo biti u društvu, šaliti se, surađivati, živjeti. No, što su takve osobine značile za njezinu umjetnost? Upravo su je takav stav, pozitivan način razmišljanja, vedrina duha i toplina odredile kao glazbenicu. Nikad nije težila grandioznim spektaklima jer to nije bilo u njezinoj prirodi. Voljela se pojavljivati tiho, na fin, jednostavan način. Na sceni se voljela izražavati kao i u privatnom životu. Pokazalo se da je bila na dobrom putu jer je uvijek ostavljala trag iako on nije uvijek nešto veliko i transparentno.


Foto Arhiva/GI


Veličina njezine glazbe leži u jednostavnosti i toplini koje su bile i osobine njezina karaktera. Uvijek je duboko uranjala u suštinu neke pjesme, poistovjetila se s njom. Upravo zato je zvučala uvjerljivo i autentično. Naime, u njezinim se izvedbama osjećala ta ljubav prema slušateljima, svojoj publici koju je cijenila, za koju je davala sve od sebe, koju bi svojom glazbom zakrilila plaštom pod kojim je i sama pronalazila utočište i sigurnost. Usto, bila je istinska dama, i uvijek dama, na pozornici i u svakodnevnom životu. Zato je šokantno odjeknula vijest da je u 90. godini života preminula pjevačica koju su svi voljeli.


Umjetnost – strast i život


Onaj »The Fist Time Ever I Saw Your Face…« s početka priče ima višestruki značaj. »Davore, tu sam pjesmu snimila uz Johna Lewisa – to je bilo fantastično«, rekla je nakon što je otpjevala refren. Suradnjom s velikanima poput Lewisa ponosili bi se i najpoznatiji svjetski jazz glazbenici, a on nije jedini od slavnih s kojima je Gabi dijelila pozornicu. Uz najznačajnije hrvatske glazbenike surađivala je sa slavnim svjetskim jazzistima, među ostalima s Herbom Gellerom, Johnom Lewisom, Artom Farmerom, Garyjem Burtonom, Hellen Merrill, Philom Woodsom, Albertom Mangelsdorfom, Kvartetom Boška Petrovića, Zagrebačkim jazz kvartetom i B.P. Conventionom, kao i najvećim, idolom svih glazbenika – Louisom Armstrongom. Glazbeniku koji profesionalno pristupa svojem poslu, takva su iskustva više nego dovoljna potvrda da su na pravom putu, ali i poticaj koji ih vodi do zvijezda.





Naime, Gabi je stasala s generacijom pjevača koji su se nadahnjivali glazbom Franka Sinatre, Elle Fitzgerald, Doris Day i Sarah Vaughan, prihvativši najstroža pravila zanata, ne pristavši na ništa manje od najviših umjetničkih dometa. To je podrazumijevalo usvajanje evergrinskog repertoara, besprijekorno poznavanje jezika, ne samo materinjeg, savršenstvo dikcije i sve druge preduvjete neophodne za one koji razmišljaju dugoročno, kojima je umjetnost jedina opcija, strast, život. Oni koji su, poput Gabi, imali i urođen osjećaj za estetiku, umjetnost i muzikalnost, postigli su i rijetko dostižnu jednostavnost. Zato je njezina umjetnost mogla na pravi način biti predstavljena upravo koncertnim snimkama, s izvedbama koje odlikuju spontanost i komunikacija, bez nasnimavanja i ukrašavanja tehničkim efektima.


Visoka estetska razina


Gabi Novak je tijekom cijele karijere zadržala visoku estetsku razinu izvedbi. One se odlikuju osebujnošću, prepoznatljivošću, profinjenošću, elegancijom, osjećajnošću. Zahvaljujući tim odlikama, ali i zdravom pogledu na glazbu – poštenje, trud, perfekcija, poštovanje, postojan svjetonazor, primila je brojne nagrade i priznanja, među ostalima Vjesnikovu nagradu za glazbu »Josip Slavenski« (1979.), Nagradu »Vlaho Paljetak« i Zlatnu plaketu Status (2003.), povodom 45. obljetnice javnog umjetničkog djelovanja. Nositeljica je odličja Red Danice Hrvatske s likom Marka Marulića (1996.). Nagrade Porin dobila je za najbolju jazz izvedbu – »My Funny Valentine« s albuma »Handwriting« (2002.), album godine – »Pjesma je moj život« (2003.), najbolji album pop i zabavne glazbe – »Pjesma je moj život« (2003.), najbolju žensku vokalnu izvedbu – »Pjesma je moj život« (2003.), te za najbolju vokalnu suradnju – »Za mene je sreća« (s albuma »Pjesma je moj život«, 2003.). Prva je, među protagonisticama hrvatske zabavne i pop scene, dobitnica nagrade Porin za životno djelo (2006.).


Gabi Novak rođena je 8. srpnja 1936. u Berlinu. Djetinjstvo je provela u Berlinu i na Hvaru. Nakon završene Škole primijenjene umjetnosti u Zagrebu radila je u Vjesniku i Zagreb filmu. Karijeru je započela na crtanom filmu posudivši svoj glas crtanim likovima. Prvi film na kojem je sudjelovala bio je »Benko kamenko«, o maloj djevojčici, iz 1956. godine. Već u to doba ostvarila je prvu suradnju s Boškom Petrovićem. Bojan Adamić, koji je 1956. došao u studio slušati te radove, čuo je Gabi kako pjeva i, oduševljen muzikalnošću i načinom fraziranja, pozvao ju je da nastupi na koncertu njegovog big banda u Ljubljani.


Gabi Novak na dodjeli nagrade Porin u Opatiji 2003. godine
Foto Arhiva/NL


Budući da je obožavala jazz, posebice pjevače poput Doris Day i Franka Sinatre, za taj je nastup odabrala pjesme »Tea For Two« i »Moonlight in Vermont«. Bio je to njezin prvi službeni nastup, održan 1957. godine. Poslije je snimila pjesme »Sretan put« za film »H 8« te »Ljubav ili šala« za film »Ljubav i moda«. Iste su godine obje pjesme uvrštene na njezinu prvu EP ploču. Spomenuti se koncert ponovio u Zagrebu gdje su je čuli Tomica Simović i Miljenko Prohaska, glazbenici iz Plesnog orkestra RTV-a Zagreb, od kojih je dobila poziv za nastup na Zagrebačkom festivalu 1959. na kojem je izvela pjesmu »Ljubav ili šala« u aranžmanu Miljenka Prohaske. Tada je prvi put nastupila uz Zabavni orkestar koji je vodio Zlatko Černjul. Otada je obožavala nastupati uz revijske orkestre i big bandove.


Šlageristika


Krajem 1950-ih Gabi, kako su je svi zvali, u Zagrebu je sudjelovala na jam sessionu s Louisom Armstrongom, što joj je ostao jedan od najdražih doživljaja u životu. U jednom od naših razgovora o tome je rekla: »Bio je jako raspoložen. Tijekom svirke sam samo poletjela i rekla da bih pjevala »Tea For Two«. Samo me pogledao, pitao koji tonalitet, rekla sam koji tonalitet želim i on me otpratio, a potom je uz mene najnormalnije i on pjevao. Zamisli – »Tea For Two« s Louisom Armstrongom! To je bilo predivno. Čudo jedno.« Gabi je poslije nastupila na jazz festivalima na Bledu, te u Frankfurtu i Berlinu. Poznata je njezina izvedba originalne vokalne verzije Prohaskine »Intime«, jedne od najpoznatijih skladbi hrvatskog jazz stvaralaštva, za koju je tekst napisao čuveni pisac i enciklopedist Leonard Feather. Veliku čast iskazao joj je ugledni pijanist i skladatelj John Lewis, vođa legendarnog Modern Jazz Quarteta, koji je napisao aranžman za tu skladbu, upravo za Gabi.


Gabi Novak je ostavila značajan trag na polju naše šlageristike. Nakon prvog albuma »Pjeva Gabi Novak« iz 1961. ostvarila je niz zapaženih interpretacija, najčešće na festivalima zabavne glazbe u Zagrebu i Opatiji: »Oči« (1961.), »Krovovi« (1962.), »Upali cigaretu« (1963.), »Još uvijek«, »Prvi snijeg« (1965.), »Adrese moje mladosti«, »Za našu ljubav to je kraj« (1966.), »Vino i gitare«, »Bit ćeš uvijek moj« (1967.), »Život to smo mi« (1968.), »Vjeruj mi« (1969.)… Mnoge od njezinih izvedbi postale su klasicima hrvatske popularne glazbe, među ostalima »Vino i gitare«, »Bit ćeš uvijek moj«, »Gazi, dragi, srce moje«, »Pusti me da spavam«, »Kuća za ptice«, »Pamtim samo sretne dane«, »On me voli na svoj način«, »Ni ti ni ja«, »Pjesma je bila život moj«, »Za mene je sreća«, »Sve što znaš o meni«, »Slavit ćemo sami«, »Plava ruža zaborava«, »Otok«, »Nada«, »Hrabri ljudi«, »Odlaze dječaci, a vraćaju se ljudi«, »Ljubav ili šala«, »Što je ljubav«, »Kako mogu vjerovati«…


Otporna na mijene


Gabi Novak je u 1970-e ušla hitom »Gazi dragi, srce moje« (Hrvoje Hegedušić), a to desetljeće obilježila je osobnom i profesionalnom vezom s Arsenom Dedićem koja je trajala do njegove smrti. Njegove uglazbljene pjesme Željka Sabola (»Pusti me da spavam«, 1970.), Drage Britvića (»Kuća za ptice«, 1973.) i Zvonimira Goloba (»Grlice u šumi«, 1976.) uvjerljivu su vokalnu emocionalnost Gabi Novak dijelom usmjerile šansoni. Na prijelazu u osamdesete, svojem klasičnom repertoaru dodala je također iznimno popularne pjesme poput »Pamtim samo sretne dane« (1979.), »On me voli na svoj način« (1980.) i »Plava ruža zaborava« (1981.). Postojanost četvrtog desetljeća rada potvrdila je pjesmama »Otok«, »Nada« (1986.), »Hrabri ljudi« (1987.) i »Odlaze dječaci, a vraćaju se ljudi« (1992.). Kada se činilo da će pjevački opus Gabi Novak biti zaokružen antologijama »Retrospektiva« (1993.) i »Adrese moje mladosti« (1997.), ona je 2002. objavila CD s obradama Dedićevih skladbi i standarda s početka karijere u društvu dvostruko mlađih sudionika zagrebačke jazz scene predvođenih sinom Matijom. Tim zapaženim kreativnim uzletom nadomak 50. rođendana umjetničkog života, Gabi Novak potvrdila je da su njezine vokalne kvalitete ostale otporne na generacijske i (po)modne mijene unutar hrvatske popularne glazbe u kojoj nijednoj drugoj pjevačici nije uspjelo premostiti šlagerski sentiment pedesetih godina prošlog stoljeća i suvremeni senzibilitet slušatelja u novom tisućljeću.


Godine 2006. objavila je iscrpnu dvostruku kompilaciju »Zlatna kolekcija« koja prati njezin rad od početnih uspjeha s kraja pedesetih, preko Zagrebačkih festivala do obrade Arsenove »Ni ti, ni ja«. Poslije je objavila dva izdanja na kojima je dokumentiran dio njezinog stvaralaštva. Radi se o dva šesterostruka CD box seta pod nazivom »Diskobiografija«. Uz njih, u suizdanju Croatia Recordsa i naklade Ljevak, objavljena je knjiga pod nazivom »Knjiga o Gabi – Soundtrack naših života«. Oba izdanja autorski potpisuje Siniša Škarica, dugogodišnji urednik Jugotona i Croatia Recordsa. Na dvanaest CD-ova nalazi se gotovo 260 originalnih snimaka, od kojih su 23 objavljene prvi put. Gabi Novak je predstavljena kao svestrana pjevačica koja je ostavila trag u mnogim žanrovima – jazzu, zabavnoj i filmskoj glazbi, kajkavskim popevkama i drugima. Odabrane izvedbe za CD-ove podijeljene su u nekoliko cjelina podnaslovljenih »Film i jazz«, »Festivali« u četiri cjeline: (1959. – 1962.), (1962. – 1966.), (1966. – 1976.) i (1978. – 2007.)«, »Coveri – od Mjesec kao igračka do Butterfly (1960. – 2021.)«, »Singl i LP ploče (izbor) – Samo žena (1960. – 2019.)«, »Dueti i suradnje – Ti u mom životu (1959. – 2021.)« te »Popevke – Fališ mi (1969. – 1997.)« Knjiga, koja u većem dijelu prati koncepciju albuma, donosi ista poglavlja, ali uz puno više zanimljivih podataka, dok je zaključno »Stil zvan Gabi«.


Karijera vezana uz Arsena


Osim šlagera, uvijek je bila naklonjena jazzu koji je ostao njezina ljubav i glazba kojoj se vraćala, iako se nije smatrala jazz pjevačicom. Tako je 2002. objavila već spomenuti CD obrada skladbi Arsena Dedića i standarda. Tim zapaženim albumom potvrdila se kao kvalitetna pjevačica koja je ostala svoja, neovisna o trendovima i modi, ali uvijek moderna i prihvaćena od istinskih ljubitelja dobre glazbe. Zapravo, karijera Gabi Novak neraskidivo je vezana uz onu njezinog supruga Arsena Dedića. U nekim sitacijama Arsen joj je vokalni partner, primjerice u izvedbama pjesama »Duge, duge sate«, »Večeras«, »Ti u mom životu«, »Svijet je bolji«, »Slavit ćemo sami«, »Čistim svoj život«. Osim s njim, Gabi je surađivala s drugim autorima kao što su Stipica Kalogjera, Nikica Kalogjera i Kemal Monteno… Uvijek je birala autore koji su znali istaknuti njezin senzibilitet, sjaj i profinjenost. No, bez obzira radi li se o pjesmama koje su pisane za nju ili o globalno popularnim hitovima koje su doživjele nebrojene obrade, Gabi ih je svojim izvedbama prilagođavala vlastitim glazbenim stavovima i estetici. Tenžera je, primjerice, govorio da je Gabi »autorica« svih pjesama koje je izvodila, jer je držao da je svaki vokalist ujedno i autor ako uspješno prenese pjesmu koja mu je bliska.


Bila je čast odrastati uz glazbenu priču Gabi Novak


Predsjednik Republike Zoran Milanović uputio je sućut u povodu smrti Gabi Novak.
»Danas smo tužni svi mi koji smo imali čast i zadovoljstvo odrastati i živjeti uz glazbenu priču Gabi Novak. Jer, Gabi Novak nije bila samo glazba, bila je to priča o hrabrim ljudima, nadi, sreći i ljubavi koje je Gabi neponovljivo i jedinstveno pretočila u pjesmu«, istaknuo je Milanović u sućuti obitelji i prijateljima Gabi Novak objavljenoj na Facebooku. Gabi Novak i njena obitelj ostavili su iza sebe glazbeno blago kojim će se Hrvatska dugo ponositi, poručio je predsjednik Milanović. »Zbog Gabi pamtit ćemo samo sretne dane i znat ćemo što je ljubav«, napisao je Milanović dodavši da je »njenim odlaskom završila i jedna od najljepših i najdugovječnijih obiteljskih priča na hrvatskoj glazbenoj i uopće umjetničkoj sceni«.


I predsjednik Vlade Andrej Plenković uputio je sućut u povodu smrti Gabi Novak, u kojoj stoji: »S dubokom tugom primio sam vijest o odlasku velike dive hrvatske glazbe, neponovljive Gabi Novak. Njezine iznimne vokalne izvedbe, emotivne glazbene interpretacije i jedinstvena osobnost obilježile su dugogodišnju pjevačku karijeru u kojoj je superiorno vladala hrvatskom scenom, zajedno s Arsenom Dedićem, s kojim je osim obiteljskog dijelila i glazbeni put. Bila je istinska glazbena zvijezda koja je svojim pjesmama zauvijek obilježila naše, ali i živote mladih generacija u dolasku. Svojim izvedbama i repertoarom osvajala je srca publike i postala uzor mnogima koji su došli nakon nje, a o njezinoj veličini svjedoči i niz osvojenih nagrada, među kojima je Porin za životno djelo. Pamtit ćemo njen glas, ali i njenu osobnost, finoću, blagost i nježnost kojima je zračila. Ostavila je neizbrisiv trag u povijesti hrvatske glazbe koja takav gubitak nikada neće nadoknaditi. Poštovana obitelji, u ovim teškim trenucima uime Vlade i osobno, upućujem vam izraze iskrene sućuti i dubokog poštovanja.«


Predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković također je uputio izraze sućuti povodom smrti Gabi Novak. »Poštovana obitelji, s velikom sam tugom primio vijest o odlasku gospođe Gabi Novak. U ovim vam teškim trenucima izražavam iskrenu sućut, uime Hrvatskoga sabora i osobno. Uvijek birajući skladbe s naročitom pažnjom, Gabi Novak znala je u njih unijeti istančanu i neponovljivu umjetničku emociju, jednako oduševljavajući interpretacijom bez obzira na žanr. Zbog toga je kroz dugu karijeru uspjela steći zaista brojne poklonike. Jednako kao publika, bezvremensku vrijednost njenih vokalnih izvedbi itekako je prepoznavala i uvažavala i struka. Među brojnim priznanjima koje je zaslužila, Porin koji je 2006. godine dobila za poseban doprinos hrvatskoj zabavnoj glazbi samo je dodatno potvrdio nedvojbeno mjesto koje Gabi Novak zauzima među hrvatskim glazbenim ikonama. Znajući da je kroz čitav život bila jednako duboko posvećena glazbi i svojim najmilijima, te uistinu cijeneći njenu cjelokupnu umjetničku ostavštinu, još vam jednom, poštovana obitelji, upućujem izraze duboke sućuti«, poručio je.


Sućut predsjednika Hrvatskog sabora


Predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković uputio je izraze sućuti povodom smrti Gabi Novak. “Poštovana obitelji, s velikom sam tugom primio vijest o odlasku gospođe Gabi Novak. U ovim vam teškim trenucima izražavam iskrenu sućut, uime Hrvatskoga sabora i osobno. Uvijek birajući skladbe s naročitom pažnjom, Gabi Novak znala je u njih unijeti istančanu i neponovljivu umjetničku emociju, jednako oduševljavajući interpretacijom bez obzira na žanr. Zbog toga je kroz dugu karijeru uspjela steći zaista brojne poklonike. Jednako kao publika, bezvremensku vrijednost njenih vokalnih izvedbi itekako je prepoznavala i uvažavala i struka. Među brojnim priznanjima koje je zaslužila, Porin koji je 2006. godine dobila za poseban doprinos hrvatskoj zabavnoj glazbi samo je dodatno potvrdio nedvojbeno mjesto koje Gabi Novak zauzima među hrvatskim glazbenim ikonama. Znajući da je kroz čitav život bila jednako duboko posvećena glazbi i svojim najmilijima, te uistinu cijeneći njenu cjelokupnu umjetničku ostavštinu, još vam jednom, poštovana obitelji, upućujem izraze duboke sućuti”, poručio je.