Biblioteka Mansioni

Predstavljena knjiga “Žudnja & Izdaja” Ljiljane Filipović: Poticajni susreti Shakespearea i psihoanalize

Ante Peričić

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Knjiga nije udžbenik o Shakespeareu, više je razgovor o tome čemu i kako nas žudnja vodi izdaji, izdaja osveti i, na kraju, ako smo stvarno dobri prema sebi i drugima, dolazi do nekog pomirenja



U Kući Arko na zagrebačkom Gornjem gradu promoviran je sedamdeset i deveti naslov biblioteke Mansioni Hrvatskog centra ITI, a iduće godine ta će biblioteka proslaviti svoj trideseti rođendan.


Riječ je o knjizi »Žudnja & Izdaja – Susreti Shakespearea i psihoanalize« Ljiljane Filipović na čijoj su promociji, uz autoricu, sudjelovali i Nadežda Čačinović, Sibila Petlevski i Vili Matula, dok je spomenutu moderirala urednica i predsjednica ITI centra Željka Turčinović.


»Ljiljana s nama, već godinama, surađuje kroz časopis Kazalište i nekako se, sasvim slučajno, dogodilo da mi je nakon osam godina suradnje i njezinih eseja koje je u časopisu objavljivala, pala ideja na pamet da od tih eseja napravimo knjigu i tako je nastala ova edicija.




Ono što je meni bilo značajno kod tih eseja, a sada i kod ove knjige jest upravo pristup toj tematici. Ljiljana, iako govori o Shakespeareu kojeg izvanredno poznaje, psihoanalizom autora stavlja u današnji društveni kontekst, što je vrlo aktualno i zanimljivo.


Svaki put kada bi na našu adresu stigao njezin novi esej vladala bi radost, jer smo znali da je došlo nešto posebno i specifično«, kazala je, u samom uvodu, Turčinović.


Inovativan pristup


»Žudnja i izdaja« hod je svijetom vođen Shakespeareom i psihoanalizom. Ta šetnja otkriva čovjekove žudnje, nagone i strasti koji ga vode ljubomori i zavisti od kojih nema zaklona ni u obiteljskom zagrljaju.


Koji se pokazuje nesigurnim mjestom. Shakespeare će vam pokloniti moguću utjehu, a sami odlučite jesu li vas dovoljno opametile vlastite tragedije da spriječite nadolazeće, one koje dolaze nakon vas. Jer i mora je stvarna.


Nema tu nikad nikakvog buđenja. Svijet vam ne pripada. Možda jedino zahvalnost da ste u njemu. Ako se odlučite za nju – piše na koricama knjige.


Čačinović je Filipovićin pristup okarakterizirala kao inovativan.



»Čovjek može govoriti o užitku ili, na primjer, o napredovanju u znanju, ali ono što Ljiljana radi jedna je vrsta žonglerskog trika i ona drži u zraku sve loptice.


Postoji jedna struktura uvida, ali ne takva da bi bila podređena linearnom svijetu. Ova knjiga nam dokazuje zašto su nam psihoanaliza i Shakespeare važni. Život, smrt i ljubav – izvan toga nema ničeg drugog i zbog toga se stalno bavimo i Shakespeareom i psihoanalizom, a postići svježinu uvida zahtjevan je i važan zadatak u kojem je Ljiljana Filipović vrlo uspješna.


Ne želim optužiti autoricu za moralizam, ali njezina knjiga pretpostavlja da moramo biti odgovorni i s tim se paradoksom i tom proturječnošću moramo nositi.«


Interdisciplinarna otvaranja


Glumac Vili Matula naglasio je kako bi mu, da je imao prilike čitati ove eseje dok je igrao šekspirijanske likove, isti bili dodatna inspiracija te da ovo djelo mladim redateljima, glumcima i dramaturzima puno znači te je pročitao dio iz knjige.


Petlevski je naglasila kako je Filipović vrlo rado viđena predavačica na Filozofskom fakultetu te na Akademiji dramske umjetnosti te da ju je njezina knjiga motivirala da posegne za Shakespeareovim dramama kako bi ih nanovo iščitavala.


»Interdisciplinarna otvaranja prema filozofiji, komparativnoj književnosti, dramatologiji i teatrologiji, uz primjerena kulturološka poantiranja, čine knjigu Ljiljane Filipović izvrsnim znanstvenim štivom.«


Sama autorica naglasila je kako ove knjige ne bi bilo bez Turčinovićina poticaja. »Knjiga nije udžbenik o Shakespeareu, više je razgovor o tome čemu i kako nas žudnja vodi izdaji, izdaja osveti i, na kraju, ako smo stvarno dobri prema sebi i drugima, dolazi do nekog pomirenja i nekog mirnog odlaska u nešto što ne znamo što je«, zaključila je autorica.


Knjiga je podijeljena u četiri poglavlja – »Okršaj sa žudnjom«, »Spletke moći«, »Žudnja za osvetom« i »Nakon oluje« te donosi 17 eseja.