
Dobro ispričana priča o pomalo neprilagođenoj osobi ujedno je i sasvim dobar osvrt na osamdesete godine prošlog stoljeća, doba kada naš neimenovani »junak« odrasta
ZAGREB – S latinskog preveden naslov novog romana – »Morositas cordis« – Zorana Pilića glasio bi »Mrzovolja srca«. No, nemojte taj termin tražiti u bilo kakvom rječniku ili atlasu medicine jer, kako priznaje u zahvali na kraju romana sam autor, pojam je izmišljen i služi tek kao svojevrsni motivator glavnom liku kojemu nakon pregleda u bolnici priopće kako boluje od »mrzovolje srca«, odnosno stanja u kojem se srcu baš i ne da kucati kako treba, osim ako njegov vlasnik ne počne bitno drukčije živjeti.
I baš to naš neimenovani junak i čini – počinje se više kretati i razmišljati o svom životu, posebno o prošlosti i svemu što je činilo temelj njegova odrastanja, od ranih dječačkih dana pa do završnih razreda gimnazije. I na temelju tih svakodnevnih razmišljanja kojima se predaje dok polazi u duge šetnje, nastaje ovaj roman, odnosno, kako je sam glavni lik naziva, »knjiga o odrastanju s ironijskim odmakom«.
O ljubavima i izdajama
Svoje priče o ljubavima i izdajama pedeset i koju godinu stari procjenitelj književnih radova, u srži ravnodušni cinik, počinje prisjećanjem na epizodu iz djetinjstva kad je slučajno pripomogao svojoj majci otkriti kako je njegov otac, a njezin suprug, vara s drugom ženom. Naravno, uslijedila je potom rastava što je prva ljubav i izdaja koja mu se dogodila, a drugu će opet počiniti on kad na samom početku gimnazijskih dana u pijanom stanju bitno pridonese tragičnoj smrti Jelene, šest godina od njega starije djevojke u koju je zaljubljen od dječačkih dana. Taj događaj, kao i razvod braka njegovih roditelja, razvijaju kod njega kao vrlo mladog čovjeka nezdrav odnos prema značenju veze između muškarca i žene što je opisano kroz veze s Milenom i Dalijom koje su obje prekinute na nezdrav način što ga, naslućuje se to iz nekih kasnijih opisa njegova života, formira u osobu nesklonu iskrenoj i kvalitetnoj vezi.
Dobro ispričana priča o pomalo neprilagođenoj osobi ujedno je i sasvim dobar osvrt na osamdesete godine prošlog stoljeća, doba kada naš neimenovani »junak« odrasta. Istodobno, to je još više i još bolje uspješna analiza emocionalno oštećene osobe kojoj očigledna inteligencija i zrelost ne mogu pomoći pri nadvladavanju stalnog osjećaja krivnje koji je zbog razvoda roditelja i Jelenine pogibije iznimno čvrsto u njemu ukotvljen i tjera ga na cinično obezvređivanje i omalovažavanje ama baš svega, čak i samoga sebe.
Sveznajući pripovjedač
Priča ovog nesretnog osamljenika koji je nesretan kad nema nekoga, ali otprilike isto nesretan kad je u vezi, prenijeta je čitatelju na već prepoznatljiv Pilićev pitki pripovjedni način nizom kratkih epizoda kroz koje umješno i uspješno kombinira pripovijedanje o stvarnosti s prisjećanjem na prošlost. Naravno, sveznajući pripovjedač stalno je tu i čitatelju daje do znanja kako »kontrolira« priču, ali to nimalo ne smeta procesu pripovijedanja u kojem su sjajni vrlo životni i realni dijalozi, vrlo česti duhoviti cinično-ironični trenuci te digresije (»Malo sam, čini se, odlutao« – priznaje pripovjedač u jednom trenutku) koje glavnom liku najčešće služe da bi iznio svoje poglede na život i njegovo značenje pri čemu te stranice nude uočljive elemente socioloških rasprava i analiza slične vrste.
»Malo je tužnijih dana od onoga kad stvarno odrasteš«, konstatira na jednom mjestu glavni lik koji se, u velikoj mjeri i zbog takvog stava, vraća u prošlost i piše roman o odrastanju nastojeći se i time vratiti u dane koji su ipak bitnije daleko od stanja u kojem se sada s pedeset i sitno te »mrzovoljom srca« nalazi. Jer, kako kaže: »Realno, najdalje što se možeš maknuti od smrti jest djetinjstvo, mladost, rane godine.«
O autoru
Zoran Pilić rođen je u Zagrebu između dvaju ratova. Za portal booksa.hr piše o knjigama, književnosti i svakodnevici života u jednom zagrebačkom književnom klubu. Dosad je objavio: »Doggiestyle«, zbirka priča (Konzor, 2007.), »Krimskrams«, roman (Profil, 2009.), »Đavli od papira«, roman (Profil, 2011.), »Dendermonde«, poezija (Sandorf, 2013.), »Nema slonova u Meksiku«, zbirka priča (Fraktura, 2014.), »Kad su Divovi hodali zemljom«, zbirka priča (Fraktura, 2017.), »Svijet prije tebe« (Fraktura, 2020.) i »Pavelova prava ljubav« (HENA COM, 2021.).