Splitski koncert

Klasična hrvatska četvorka +2 : Uvjerljive izvedbe Coltranea

Davor Hrvoj

Klasična hrvatska četvorka +2 u Splitu / Snimio Davor HRVOJ

Klasična hrvatska četvorka +2 u Splitu / Snimio Davor HRVOJ

Veseli spoznaja da postoji sastav koji je pronašao način kako slaviti Coltranea, a ujedno biti svoj



 


SPLIT – Tenor i sopran saksofonist John Coltrane jedan je od najutjecajnih glazbenika u povijesti jazza. Već više od pola stoljeća naraštaji jazzista proučavaju njegovo djelo, pokušavaju ga oponašati ili nadograđivati na njegovoj ostavštini. No većina tih pokušaja završava tek kao blijeda sjena velikanove genijalnosti. Zato veseli spoznaja da ovdje, među nama, postoji kompetentan sastav koji je pronašao način kako slaviti njegovu glazbu, a ujedno biti svoj. Osim što su eksperti za Coltranea, članovi Klasične hrvatske četvorke: saksofonist Saša Nestorović, klavirist Hrvoje Galler, kontrabasist Saša Borovec i bubnjar Šimun Matišić, a često kao pridruženi gost saksofonist i bas klarinetist Željko Milić, školovani su i verzirani glazbenici koji su u stanju dojmljivo prezentirati tu glazbu.


U Splitu su 24. rujna, dan nakon Coltraneova rođendana, održali sedmi godišnji tematski koncert. Naime svake godine na sam njegov rođendan, ili oko tog datuma, podsjećaju ne neke od kultnih Coltraneovih albuma. Do sad to su bili albumi »Live! at Village Vanguard«, »Crescent«, »A Love Supreme« i »Interstellar Space«, a kad to nije bio postojeći album, primjerice kad su rekonstruirali zapravo tonski nezabilježenu suradnju Johna Coltranea s gitaristom Wesom Montgomeryjem, sami su inicirali snimanje albuma »Wes Meets Trane«, koji je zbog toga raritet u svjetskim razmjerima.




Subotnji koncert započeli su izvedbom standarda »Autumn Leaves«, još jednim raritetom vezanim uz Coltraneovu karijeru. Naime jedina njegova izvedba te skladbe zabilježena je na naknadno objavljenom albumu koji donosi snimku koncerta održanog 1962. u Grazu. U nastavku izveli su sve skladbe s albuma »Ole Coltrane« iz 1961.: Coltraneove »Ole« i »Dahomey Dance« te »Aisha« pijanista njegova sastava McCoya Tynera, kao i manje poznatu »To Her Ladyship« Billyja Fraziera, koja je uvrštena tek na kasnija izdanja ovog albuma. U tom dijelu programa stalnoj postavi pridružili su se Željko Milić i trubač Davor Križić.


Coltraneove su skladbe poput nekih ceremonijalnih pjesama, doima se kao da bi mogle dobro zvučati u izvedbama gospel zborova u suradnji s jazz ansamblom. I koncerati ovog ciklusa su poput ceremonija, rituala kojim se prinosi žrtva svevišnjem Johnu Coltraneu. Naime osim što se obiježava početak jeseni, obilježava se i rođendan vrhovnog svećenika jazza, St. Johna Coltranea. Oltar je podignut u Dvorištu Božičević u sklopu Etografskog muzeja u Splitu, predivnom i akustički zahvalnom prostoru koji odiše mističnošću, što također daje poticaj glazbenicima za produhovljenu svirku. Zapravo Klasična hrvatska četvorka je, na konklavi održanoj prije osam godina, utemeljena upravo za tim oltarom, upravo s tim ciljem – slaviti djelo Johna Coltranea i jazz kao uzvišenu umjetnost.