Corona cabaret

Za kraj “Velike revije malih formata” u Zajcu: Humor kao oružje protiv traume

Kim Cuculić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Za završnicu »Velike revije malih formata«, kojom je u »Zajcu« prebrođena prva faza povratka na pozornicu popuštanjem protupandemijskih mjera, izvedena je ova predstava kabaretske forme



U proteklom periodu kultura i umjetnost na različite su načine progovarale, i još uvijek progovaraju, o pandemiji koronavirusa koja je zadesila čovječanstvo. Nastale su priče, dnevnici, pjesme, filmovi, fotografije, predstave… iz karantene. Različito je i pristupanje traumi, odnosno suočavanje s njom. Pandemija je tragična, posijala je bolest i brojne smrti, oduzela ljudima članove obitelji i prijatelje, poslove i osnovnu egzistenciju. U ovom slučaju nužna izolacija dovela je do represivne kontrole građana, a »pobjeda« nad koronavirusom sada služi u političke i predizborne svrhe.


S druge strane, pokazalo se da korona vrijeme ima i svoju komičnu stranu – nastali su brojni vicevi i pošalice vezane uz »novu normalnu« situaciju, a smijeh se pokazao kao jedan od najboljih načina obrane od ružne stvarnosti. U predstavi »Corona Cabaret« Hrvatske drame HNK-a Ivana pl. Zajca, već prokušani glumačko-glazbeni dvojac Nikola Nedić i Mario Jovev – okupljen u duetu »Žlice & gitara« – posegnuo je za humorom kao oružjem protiv traume. Za završnicu »Velike revije malih formata«, kojom je u »Zajcu« prebrođena prva faza povratka na pozornicu popuštanjem protupandemijskih mjera, izvedena je ova predstava kabaretske forme. U svom prepoznatljivom, brehtovski-ludičkom stilu, Nedić i Jovev izveli su neke njihove od ranije poznate songove, ali su nastali i novi inspirirani situacijom oko korone.


Mačak i Corona


Ovoga puta nisu nastupili sami, već su im se na pozornici »Zajca« pridružili glumac Dean Krivačić i operni pjevač Dario Bercich. U ovoj predstavi Corona je dobila i svoju ulogu – personificira je Dean Krivačić, koji je zlokobnom virusu pridao ljudska obilježja. Njegova Corona je pomalo sramežljiva i smotana, ali voli zaplesati uz glazbu, pije Coronu i govori začudnim jezikom – nekim iskrivljenim ruskim, pa joj je potreban službeni prevoditelj kojega tumači Mario Jovev. Začudnosti Corone pridonio je i kostim Manuele Paladin Šabanović iz predstave »Prava komedija«. Duo »Žlice & gitara« uspio je »natjerati« opernog pjevača Darija Bercicha da glumi Mačka, koji pjeva operne arije i igra se velikim klupkom crvene vune. Igrom slučaja ili sudbine, i Mačak će doći u doticaj s Coronom, uz pitanje koje se često postavljalo: »Mogu li i životinje dobiti COVID-19?« A za inače druželjubivu Coronu, koja će na kraju biti doslovno izbačena s pozornice, kobnim će se pozati dezinfekcijsko sredstvo ili hrvatski rečeno raskuživač.




Songovi koje izvode Nikola Nedić i Mario Jovev tako su dobili poveznicu u likovima Corone i Mačka, a uglazbljeni stihovi motivski su različiti i sadrže i satiričku oštricu. Nakon »Corona Cabaret Intra«, dvojac je pjevao i svirao o Meksikanki s hepatitisom, zatim se uputio na sjever i jug Hrvatske kako bi progovorio o specifičnim mentalitetima – zagorskom i dalmatinskom. Za koronizirano vrijeme indikativan je song »Ne možemo van«, a Nedić i Jovev dotaknuli su se i nedavnog potresa u Zagrebu koji je proizveo paradoksalnu situaciju u stilu »svi van, svi smo se stisli, a držimo razmak«. U svojim novim songovima pjevaju oni i o karanteni, Stožeru i Crkvi, o masovnom kupovanju brašna i kvasca, a izveli su i odu alkoholu koji, navodno, ubija koronu.Nisu izostale ni teorije zavjere. Ubačen je i ljubavni song, a znakoviti su songovi pod naslovima »Džaba nam zemlja« i »Ko te je..«


Predstava je laž


Društvena satira najprisutnija je u songovima koji progovaraju o sindikatima, politici, kapitalizmu, nacionalizmu i ratu. Na početku »Corone Cabareta« izrečena je rečenica: »Predstava je laž«, a »Laž« je i naslov jednog od songova, čime se propituju i (medijske) manipulacije kojima smo izloženi. U jednom trenutku čitaju se i kontradiktorni naslovi iz novina vezani uz koronavirus, a Corona, naravno, voli čitati o sebi i čak je dala intervju. Za kraj je ostavljen song »Sunčana nedjelja u Rijeci«, kao neka vrsta eskapizma ili pak ironije.


Riječka publika, doduše malobrojna u okolnostima pandemiji prilagođenog gledališta, ispratila je izvođače srdačnim pljeskom pa je zaslužila i bis. A ostaju stihovi koji možda najbolje sintetiziraju razdoblje korone: Malo jača prehlada/Ili globalna pandemija/Vraća li nam priroda Il’ je sve to zlobna kemija/Opća katastrofa/Ili opća panika/Da li gledam sliku svijeta/Ili svijet kroz sliku medija?