HNK Ivana pl. Zajca

Opera Georga Friedricha Händela: Vraća se Diana Haller kao Julije Cezar

Kim Cuculić

Uloga Cezara za mene je velik izazov – Diana Haller / Snimio Dražen ŠOKČEVIĆ

Uloga Cezara za mene je velik izazov – Diana Haller / Snimio Dražen ŠOKČEVIĆ

Nakon dviju verzija iz 2016. i 2020. godine, ova će opera u petak 26. veljače, pod ravnanjem Villea Matvejeffa te u režiji i dramaturgiji Marina Blaževića, doživjeti i obnovu



RIJEKA  Povratkom opere »Julije Cezar u Egiptu – iznova« Georga Friedricha Händela, prve barokne opere postavljene u Rijeci, na pozornicu »Zajca« vraća se i počasna članica riječke Opere Diana Haller u naslovnoj ulozi. Nakon dviju premijera odnosno dviju verzija, iz 2016. i 2020., ova će opera u petak 26. veljače, pod ravnanjem Villea Matvejeffa te u režiji i dramaturgiji Marina Blaževića, doživjeti i obnovu, između ostalog prilagođenu protuepidemijskim mjerama, a bit će to ujedno posljednja prigoda da riječka publika vidi ovu predstavu prije njezina gostovanja na uglednom Savonlinna Opera Festivalu u Finskoj u srpnju ove godine.



I u obnovljenoj verziji Diani Haller u ulozi rimskog imperatora Cezara i Anamariji Knego kao Kleopatri pridružit će se Dubravka Šeparović Mušović kao Cornelia, u ulozi Sesta će nastupiti Michaela Selinger, a u ulozi Tolomea Sonja Runje. U predstavi će prvi put nastupiti bas-bariton Luka Ortar i kontratenor Franko Klisović.


Prilagodba mjerama


Uoči obnove opere Diana Haller, inače stalna solistica Opere u Stuttgartu, govori kako danas doživljava ulogu Julija Cezara.
– Prošlo je gotovo pet godina od premijere, a uloga se i dalje razvija, jednako kao što se ja razvijam kao glazbenica. Važno je istaknuti i nove kolegice i kolege, kod svake obnove je netko novi u solističkoj podjeli, koji sa sobom donose novu energiju. I dalje je ova uloga za mene velik izazov bez obzira na godine pjevanja; jako je velika, teška, ima puno arija, puno tehničkih izazova i kad su u pitanju kolorature kao i registar, mijenjanje dubina i visina… Upravo zato je prije nove izvedbe moram tehnički obnoviti, zapravo učiti, dugačka je, a ne smijem se umoriti već nakon treće arije, kaže Haller, dodajući da misli da je važno da se kroz predstavu koja se postavlja na scenu na neki način komentira i aktualna situacija u društvu.


Marin Blažević i Diana Haller na probi / Foto DRAŽEN ŠOKČEVIĆ

Marin Blažević i Diana Haller na probi / Foto DRAŽEN ŠOKČEVIĆ





– Tako smo i mi predstavu sada prilagodili protuepidemijskim mjerama. Međutim, uz sve promjene, ova je predstava u svojoj suštini ostala ista, daje isti input koji je davala i prije pet godina. U pojedinim scenama uzima u obzir ono što nam se trenutačno događa i zapravo pokazuje eventualne posljedice pandemije koja traje već godinu dana. Imamo veliku sreću što se u Rijeci mogu održavati predstave, iako s malim brojem publike. Bez obzira na pandemiju ljudima je umjetnost hrana za dušu i tako će uvijek biti. Treba, naravno, biti jako oprezan i poštovati sve mjere – naglašava Haller.


Situacija u Njemačkoj


Zanimljiva su i njezina iskustva vezana za Njemačku:
– U Njemačkoj smo do kraja prosinca mogli održavati probe, ali s međusobnom udaljenošću od šest metara ako se pjeva prema drugom pjevaču. Oni koji su bili testirani mogli su pjevati s tri metra razmaka prema drugomu, a s dva metra ako stoje paralelno. Za vrijeme trajanja scenske produkcije, testirani smo dva puta tjedno. Produkcija na kojoj smo radili nažalost nije doživjela premijeru, ali je nedavno doživjela live stream i trenutačno se može pogledati na YouTubeu. Riječ je o Ravelovoj operi »Dijete i čarolije«, u kojoj pjevam glavnu ulogu. Takav način rada bio je složen, teško je raditi operu s tolikim razmacima, a ni rekvizitu nismo smjeli dodirivati osim s rukavicama.
Kazališta u Njemačkoj zatvorena su od početka studenoga pa do kraja ožujka. Planiraju se manje produkcije, sa smanjenim zborom i orkestrom, ali nismo sigurni niti da ćemo od travnja moći izvoditi pred publikom. Moguće je da će planirani koncerti i predstave biti ponovo izvođeni samo putem streaminga…
Mi i dalje redovno imamo korepeticije i pripreme za projekte koji su planirani za sljedeće dvije sezone. Taj se plan, naravno, zbog epidemiološke situacije može mijenjati, ali mi vježbamo svoje uloge tako da uloga doista uđe u naš organizam i da na pozornicu, kada dođe vrijeme, stanemo posve pripremljeni i u tom smislu slobodni.
U Njemačkoj nema tako puno stalno angažiranih pjevača kao primjerice u Hrvatskoj. Ali ima puno slobodnih umjetnika koji već godinu dana ne uspijevaju dobiti financijsku pomoć. Tako sam, primjerice, u lipnju u jednoj trgovini srela hornista koji je kao gost često surađivao s našim kazalištem, a onda zbog pandemije ostao bez posla i zarade te za život zarađivao kao trgovac. Puno je takvih primjera. Stoga sam pokrenula inicijativu s Rotary Club Stuttgart International da uskoro održimo live streaming koncert uz donacije, a sav prihod bit će namijenjen za pomoć umjetnicima koji su trebali biti povremeno angažirani u Stuttgartskoj operi, a zbog pandemije nisu mogli realizirati svoje ugovore iz prošle sezone – zaključuje Haller u najavi »Julija Cezara«.