Koreografsko istraživanje

Trafik “Magdalena, Magdalena”: Proturječna konstelacija umjetnosti i religije

Kim Cuculić

TRAFIK

TRAFIK

Novozavjetna figura kršćanske svetice, koja je prva posvjedočila centralni misterij vjere: uskrsnuće, postaje konceptualnim ishodištem za interaktivnu koreografsku instalaciju



RIJEKA – Umjetnička organizacija TRAFIK predstavlja koreografsko istraživanje – rezidencijalni projekt »Magdalena, Magdalena«. Javna prezentacija bit će 7. i 8. kolovoza u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci s početkom u 20.30 (potrebna je rezervacija mjesta na e-mail: [email protected]).


Inicijator projekta i producent je Žak Valenta, a sudjeluju umjetnici Žak Valenta, Andrej Mirčev, Nikoleta Marković, Eleonora Magdalena Vrdoljak i Nikolina Komljenović.


Glazbu potpisuje Nine Inch Nails (instrumentalne i karaoke verzije), dok su autori video i fotomaterijala Andrej Mirčev, Eleonora Magdalena Vrdoljak i Nikoleta Marković. Suradnica za šminku i frizure je Ksenija Nakić Alfirević.


Treći dio trilogije




Kolaborativno-interdisciplinarno istraživanje »Magdalena, Magdalena« treći je dio trilogije Žaka Valente na temu »Umjetnost i taboo«.


– Ako je naglasak predstave »Dijagnoza umjetnost« (2012.) bio na propitivanju estetičkih modusa ludila kroz biografije Antonina Artauda i Panera, »Hermafroditi duše« (2014.) koncentriraju se oko fluidne izvedbe rodnih identiteta, čiji koreografsko-dramaturški motivi zrcale stvaralaštvo Dereka Jarmana, Dejana Nebrigića i Amande Lear.


Novim projektom »Magdalena, Magdalena« secira se proturječna konstelacija umjetnosti i religije kroz koju se prelamaju politike tijela u kontekstu hetero-normativnih reprezentacija. Novozavjetna figura kršćanske svetice, koja je prva posvjedočila centralni misterij vjere: uskrsnuće, postaje konceptualnim ishodištem za interaktivnu koreografsku instalaciju.


Problematiziranjem (meta)fizičke, rasne i rodne okrutnosti istražuje se mogućnost transgresivnih utjelovljenja. Kao semantički višestruko zavodljiv i teološki enigmatičan lik, Marija od Magdale provocira feminističke i queer prakse rodne ravnopravnosti. Reafirmirajući subverzivne aspekte njezine (pri)povijesti, dekonstruiraju se patrijarhalni modeli identitetskih politika. Projekt time u prvi plan stavlja performativnu gestu afektivnih tijela, čije transrodne figuracije otvaraju prostor za neposlušnu izvedbu koja se opire nasilju norme, navodi se u povodu predstave.


Interdisciplinarni pristup


Podsjetimo, Umjetnička organizacija TRAFIK jedna je od prvih hrvatskih nezavisnih produkcija, osnovana 1998. godine u Rijeci. U 25 godina djelovanja TRAFIK je izveo 15 kazališnih predstava s kojima je gostovao na brojnim domaćim i inozemnim pozornicama, festivalima te ostvario nekoliko međunarodnih koprodukcija kojima je pridobio pažnju inozemne publike i kritike, odnosno osvojio nekoliko nagrada. Glavni fokus rada TRAFIK-a je suradnja umjetnika okupljenih u projektima i interdisciplinarni istraživački pristup u kojem se prepliću dokumentarni i fikcionalni materijali.


Tematski, radovi TRAFIK-a oslanjali su se na biografije pojedinaca s margine, najčešće buntovnika neshvaćenih u svom vremenu, koji su svojim djelima i životom ostavili trag u lokalnoj zajednici, ali i oblikovali prepoznatljivu univerzalnu poruku o nužnosti pobune i odbijanju kompromisa. U stvaranju opusa TRAFIK-a sudjelovali su brojni hrvatski i inozemni scenski umjetnici, a od 2014. godine fokus organizacije je sudjelovanje u međunarodnim suradničkim istraživačkim projektima, s ciljem jačanja povezanosti i vidljivosti hrvatskog plesa na međunarodnoj sceni.


Projekt »Magdalena, Magdalena« se realizira u partnerstvu s MMSU-om Rijeka uz financijsku podršku Grada Rijeke, Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH.