Riječko kazalište

Prosvjednici na premijeri "Venezuele" u Zajcu, u loži razvili transparent podrške Palestini

Kim Cuculić, Portal Novi list

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Tijekom predstave prosvjednici su uspjeli ući i u kazalište,u jednu od loža. Bacili su letke u gledalište, razvili transparent i zviždali. Zbog toga je intervenirala i policija



Plesnu predstavu »Venezuela«, u koreografiji svjetski poznatog izraelskog koreografa Ohada Naharina, sinoć je premijerno izveo ansambl Baleta riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca.


Riječ je o predstavi koja je praizvedena 2017. godine u Tel Avivu, a od tada je gostovala diljem svijeta. Specifičnost je ove dvodijelne predstave to što posve istu koreografiju, na različitu glazbu – u rasponu od gregorijanskih korala do glazbe američkog benda Rage Against the Machine – i pod različitim svjetlom, izvode dvije grupe plesača, čime su isti pokreti ispunjeni različitom energijom koja onda kod publike izaziva drukčije čitanje.





 


Novi plesni jezik


Čak se i naslov predstave, »Venezuela«, poigrava s dupliciranjem jer, kako pojašnjava Ohad Naharin, nije riječ o državi već o igri riječima na hebrejskom jeziku. Riječka predstava podsjetnik je i da je Ohad Naharin tvorac novog plesnog jezika poznatog kao Gaga.


Foto galerija: Prosvjednici upali na premijeru predstave "Venezuela" u Zajcu Foto: Ana Križanec


Svoj je jezik plesnog pokreta razvijao dugi niz godina, a nastao je iz njegove potrebe za komunikacijom s plesačima i njegove znatiželje u kontinuiranom istraživanju pokreta. Gaga se temelji na dubokoj aktivaciji tijela i fizičkih osjeta, kako bi se povećala i dodatno pojačala svijest o osjetu.


Prosvjednici ušli u kazalište, zbog njih stigla i policija

Uoči premijere “Venezuele” ispred HNK-a Ivana pl. Zajca okupili su se prosvjednici iskazujući solidarnost s Palestinom. Demonstrirali su zviždaljkama, sirenama i megafonima, pozivajući na pravdu za Palestinu.


Tijekom predstave prosvjednici su uspjeli ući i u kazalište,u jednu od loža. Bacili su letke u gledalište, razvili transparent i zviždali. Zbog toga je intervenirala i policija.


Uoči premijere »Venezuele« poziv na bojkot premijere i repriznih izvedbi uputili su Za K.R.U.H. i Štrajk za Gazu te još neke inicijative.

»Svi moji radovi proizlaze iz istraživanja mog jezika pokreta i ljubavi prema njemu. Nikada ne govorim plesačima što da osjećaju, to naprosto ne možete… Ali pokušavam stvoriti prostor za snažne osjećaje.



Pozdravljam te snažne emocije i dopuštam im da utječu na moje izbore«, kaže Naharin u jednom razgovoru i dodaje kako voli kada različiti plesni ansambli izvode njegova djela jer su, kada se djela izvode, uvijek u koreografskom procesu, što mu također omogućava da upozna mnoge plesače i pomogne im prijeći njihove poznate granice i napisati vlastitu priču u njegovu djelu.


Vlastita priča


Vlastitu priču u »Venezuelu« u Rijeci su upisali članice i članovi riječkog baletnog ansambla Sephora Ferrillo, Marta Kanazir, Yurika Kimura, Ksenija Krutova, Sonja Milovanov, Laura Orlić, Tea Rušin, Alessia Tacchini, Isabelle Zabot, Alessio Alfonsi, Jody Bet, Simon Boley, Leonard Cela, Giovanni Liverani, Giorgio Otranto, Federico Rubisse, Ali Tabbouch i Samuele Taccone te Marta Voinea Čavrak i Benjamin Cockwell kao alternacije.



U autorskoj su ekipi predstave Avi Yona (Bambi) Bueno koji potpisuje dizajn svjetla, Maxim Waratt zadužen za dizajn zvučnog zapisa i montažu, glazbeni savjetnik Nadav Barnea, kostimografkinja Eri Nakamura, Ariel Cohen, asistent Ohada Naharina i Eri Nakamure te asistenti na postavljanju na pozornicu riječkog HNK-a Hani Sirkis i Kyle Carr Scheurich. Izvođači su ispraćeni stajaćim ovacijama i dugim pljeskom.


Aktivisti pozvali na bojkot svih izvedbi


Nakon premijere, oglasili su se umjetnici i aktivisti koji su u Zajcu upali na premijeru Naharinove predstave i pozvali na bojkot.


– Pozivamo sve ljude čije srce još kuca za pravdu, sve kulturne radnike i radnice i publiku da bojkotiraju sve naredne izvedbe Venezuele do njezina otkazivanja.


Večeras su umjetnice i aktivisti simbolično prekinuli premijeru Venezuele Ohada Naharina koju izvodi baletni ansambl HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, pod ravnateljstvom Leonarda Jakovine i budnim okom intendantice Dubravke Vrgoč.



Ispred kazališta su, mirno držeći transparente s natpisima poput “Solidarno s Palestinom”, držali govore i dijelili letke građanima pozivajući ih na bojkot svih repriznih izvedbi.


Istodobno, nekoliko je umjetnica i aktivista unutar dvorane kazališta izvjesilo transparente s natpisima “Stop artvošanju genocida” i “U Rijeci Gaga, u Gazi grobnice” te zviždaljkama prekinulo početak predstave.


Jedna aktivistkinja privedena


Jedna od aktivistkinja je zbog toga privedena što oštro osuđujemo i smatramo još jednim pokazateljem represije protiv onih koji se protive genocidu, ubijanju i militarizmu. Tražimo da naša drugarica bude odmah puštena jer je naš protest legitiman!


Akcija je održana jer ovo nije predstava. Ovo je čin kulturne kolaboracije s režimom kojem se sudi za ratne zločine i zločine protiv čovječnosti. Venezuela nije samo plesna predstava, nego izvozni proizvod izraelske kulturne diplomacije.


Ohad Naharin je figura kulturne hegemonije, koji nikada nije odbio ni jedan prljavi šekel ni jednu nagradu Države Izrael. Njegov Batsheva Dance Company financiran je izravno iz izraelskog državnog proračuna, Ministarstva kulture, Ministarstva vanjskih poslova i pro-izraelskih fondacija i banaka koje financiraju ilegalna izraelska naselja.



Stoga, pozivamo građane i građanke u Rijeci da bojkotiraju sve izvedbe i ustanu protiv artwashinga genocida u Palestini! Pozivamo umjetnički ansambl i druge radne kolektive Zajca da ne sudjeluju u izvedbi. Bojkot nije cenzura, već etički minimum.


To je čin solidarnosti sa živima, ne performans moralne čistoće. Odbiti plesati za okupatora nije “gubitak dijaloga” – to je početak slobode. Dok izraelske trupe sravnjuju Gazu, u Rijeci se pleše Venezuela.


Tražimo i odbijanje suradnje svih kulturnih radnika, umjetnica i tehničkog osoblja s programima povezanim s izraelskim državnim institucijama. Zahtijevamo i javnu odgovornost i smjenu kolaboracionističke uprave Dubravke Vrgoč i Leonarda Jakovine, čije djelovanje koristi umjetnost kao sredstvo političkog pranja. Zaključno, tražimo transparentnost svih međunarodnih suradnji i financijskih izvora HNK Rijeka, priopćili su iz inicijative koja je provela ovu prosvjednu akciju.