Doba moći

Premijera baleta u “Zajcu”: “Plamteća voda” koreografa Andonisa Foniadakisa

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar rekla je da su protekla dva mjeseca u ovom ansamblu bila vrlo plodna, te je ovo druga premijera nakon što su se kazališta ponovo otvorila



Balet »Plamteća voda« koreografa i dramaturga Andonisa Foniadakisa izvest će se premijerno u HNK-u Ivana pl. Zajca u ponedjeljak, 27. srpnja, u sklopu programskog pravca Doba moći projekta Rijeka 2020 – EPK, najavljeno je na konferenciji za novinare.


Ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar rekla je da su protekla dva mjeseca u ovom ansamblu bila vrlo plodna, te je ovo druga premijera nakon što su se kazališta ponovo otvorila, uz balet »Čipka« premijerno izveden početkom lipnja.


Gostovanje značajnog europskog koreografa poput Foniadakisa već drugi put u Rijeci svrstava ansambl ravnopravno među ostale u Europi, navela je.




– Foniadakis je istaknuto ime, osobnost koja plijeni pažnju na baletno-plesnim scenama, ne samo Europe nego i svijeta, i samim time što njegovo ime imamo na repertoaru Baleta, pozicionira i nas ravnopravno s drugim ansamblima Europe.


Postoji i druga strana njegovog umjetničkog djelovanja, a to je da je »nemilosrdan« kada je pitanju njegova umjetnost, što znači da dovodi plesače do krajnosti, fizički i mentalno, a rezultati su savršene predstave, rekla je Kolar.


Vatra i voda


Andonis Foniadakis kazao je da je predstava imala ime, kao polazišnu ideju, i prije no što je razgovarao o suradnji na ovoj predstavi.


– Polazište je bio sukob i spoj suprotnosti, vatre i vode te sam kroz »Plamteću vodu« želio pokazati što je to nesigurnost i nestabilnost suvremenog trenutka, što je to nasilje, i to polazeći iz svoje podsvijesti, rekao je.


Krećući, dakle, od samog naslova, koji u sebi sadrži kontradikciju vode i vatre – a jedno i drugo izuzetno je moćno – Foniadakis je objasnio da mu je to bio poticaj da kroz koreografiju izrazi ono u što sam vjeruje da postoji od početka svijeta, ali i kroz njegovo iskustvo od 20 do 25 godina, a tiče se tema poput nasilja, nesigurnosti, nestabilnosti.


Čak i da ne apostrofiramo sada globalnu situaciju s koronavirusom, nesigurnost i nestabilnost prate nas stalno u našim životima. Pod tim utjecajem, nastojao je, veli, kroz pokret izvući to u fizičku realnost, te se nada da će i gledatelji to percipirati.


U cijelom komadu postoje, dakle, dvije glavne ideje – o ljudskom rodu kao vrlo krhkom, fragilnom, ranjivom, ali u isto vrijeme o ljudima, kao snažnima i moćnima, onima koji mogu, ako se povežu, puno toga nadvladati i pobijediti.


Na početku svake krize ima žrtava, dominira ranjivost, međutim, kada ljudi osvijeste trenutak, ili se uspiju u njemu povezati, onda mogu biti izuzetno moćni u svojim reakcijama, na uvjete u kojima su se našli, te tako preživjeti.


Sam naslov je, kaže, metaforičan jer voda jest početak svega, početak života, svih nas povezuje, o njoj smo i ovisni. Ona je metafora, dakle, ne samo ranjivosti, već i ljudske moći.


Kada ljudi imaju zajednički cilj, onda mogu nadvladati sve i sve preživjeti. Foniadakis je poručio da se nada da će ljudska vrsta i sada naći način da opstane, i to na održivi način, kroz suživot s prirodom i okolišem.


Doba moći


Direktorica Rijeke 2020 Irena Kregar Šegota navela je da se predstava izvodi u sklopu programskog pravca Doba moći, koji se primarno bavi riječkom, ali i europskom poviješću. Predstava postavlja pitanja o tome kamo ide civilizacija, propituje brojne promjene u društvu i sam pojam vode kao ključnog resursa, rekla je Kregar Šegota.


Nastupaju plesači riječkoga Baleta Marta Kanazir, Maria Matarranz des las Heras, Svebor Zgurić, Laura Orlić, Ksenija Krutova, Emanuel Amuchastegui i drugi. Skladatelj je Julien Jean-Pascal Tarride, scenograf i oblikovatelj svjetla A. Birmpilis & CO., a kostimograf Anastasios Soforoniou.