
Dubravka Vrgoč (privatna arhiva), Yanis Varoufakis (REUTERS)
Osuđujemo genocid u Gazi, ali odbacujemo tezu da umjetnička suradnja s izraelskim autorom znači suučesništvo u zločinu, piše Vrgoč
povezane vijesti
Iz HNK-a Ivana pl. Zajca reagirali su na pismo koje je riječkom kazalištu poslao Yanis Varoufakis, a u kojem on otkazuje svoje gostovanje u Filozofskom teatru Srećka Horvata.
Do otkazivanje je došlo zbog suradnje riječkog kazališta s izraelskim koreografom Ohadom Naharinom.
Yanis Varoufakis pisao Dubravki Vrgoč: “Povlačim se iz HNK Ivana Zajca zbog izraelske predstave”
Intendantina Dubravka Vrgoč u svom pak priopćenju naglašava kako je “kazalište prostor umjetnosti, dijaloga i slobode izraza”.
Njeno priopćenje prenosimo u cijelosti:
U povodu reakcija na suradnju Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci s izraelskim koreografom Ohadom Naharinom, želim još jednom jasno naglasiti: kazalište je prostor umjetnosti, dijaloga i slobode izraza.
Naša je dužnost, ali i privilegij, surađivati s umjetnicima čiji rad pomiče granice suvremenog teatra i plesa, neovisno o njihovoj nacionalnosti, jeziku ili zemlji iz koje dolaze.
Ohad Naharin jedan je od najvažnijih koreografa današnjice, autor čiji je umjetnički jezik oblikovao čitave generacije plesača i publika diljem svijeta. Njegov rad neprestano propituje granice tijela, identiteta i slobode – temeljnih vrijednosti svake umjetnosti. Predstava Venezuela, koja se izvodi u našem kazalištu, govori univerzalnim jezikom pokreta, suosjećanja i zajedničkog ljudskog iskustva, koje nadilazi sve političke i nacionalne podjele.
Istodobno, želim vrlo jasno reći: osuđujemo genocid u Gazi i izražavamo duboko suosjećanje s palestinskim narodom, kao i sa svim narodima svijeta koji danas trpe nasilje i nepravdu. No, odbacujemo tezu da umjetnička suradnja s izraelskim autorom znači suučesništvo u zločinu. Umjetnost nije instrument politike, već njezin korektiv – prostor u kojem se otvara mogućnost drugačijeg pogleda, pitanja, sućuti i otpora.
Podsjećam da je Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca već pokazalo svoju otvorenost prema različitim glasovima: upravo smo u travnju ove godine, u sklopu Filozofskog teatra, ugostili palestinsku književnicu Adaniju Shibli, kojoj je Frankfurtski sajam knjige otkazao gostovanje. S pozornice riječkog kazališta ona je govorila o iskustvu palestinskog naroda i univerzalnom pravu na dostojanstvo.
Zato nas žalosti što se sada pokušava izvršiti pritisak na našu instituciju, što stvara atmosferu straha među umjetnicima i djelatnicima te potiče polarizaciju unutar kazališta i publike. Naš je cilj upravo suprotan: graditi kazalište kao središte susreta, dijaloga i zajedničkog promišljanja svijeta, a ne kao bojište ideoloških podjela.
U posljednjim mjesecima s velikim smo naporom i odgovornošću nastojali otvoriti teatar prema Gradu i njegovim građanima. Vjerujemo da kazalište mora biti prostor gdje se različiti pogledi mogu čuti, razumjeti i – makar privremeno – približiti.
Zato pozivi na bojkot ne pridonose rješavanju patnje, već stvaraju nove zidove i produbljuju nepovjerenje. Bojkot umjetnosti jest oblik „cancel culture“, kulture poništavanja, koja onemogućava dijalog i time izdaje samu bit kulture. Umjesto toga, pozivamo sve – umjetnike, gledatelje, građane – na razgovor, razmjenu i zajedničko promišljanje.
Duboko vjerujemo da kultura mora povezivati ljude, poticati razumijevanje i empatiju, osobito u trenucima kad svijet tone u nove podjele i nasilje. Umjetnost ne može zaustaviti rat, ali može spriječiti da izgubimo ljudskost, navodi u svom priopćenju Vrgoč.
Iz Zajca su proslijedili i pismo koje je poslao izraelski koreograf Ohad Naharin.