19. izdanje međunarodnog festivala

Festival malih scena: Disfunkcionalna obitelj, izravno i metaforički

Kim Cuculić

Tijekom sedam festivalskih dana bit će prikazano osam predstava iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, Poljske i Litve.



RIJEKA Predstavom »Otac na službenom putu«, u izvedbi beogradskog Ateljea 212 i režiji Olivera Frljića, u četvrtak, 3. svibnja, u 19.30 sati u HKD-u na Sušaku počinje devetnaesti Međunarodni festival malih scena u Rijeci.


Tijekom sedam festivalskih dana bit će prikazano osam predstava iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, Poljske i Litve.


Na programu su još predstave »Kad sam bio mrtav« Drame ljubljanskog SNG-a u režiji Diega de Bree; »Elijahova stolica« JDP-a Beograd u režiji Borisa Liješevića; »Mrzim istinu« zagrebačkog Teatra &TD i redatelja Olivera Frljića; »Komad o majci i domovini« Teatra Polskog iz Wroclawa u režiji Jana Klate; »Moj sin samo malo sporije hoda« ZKM-a i redatelja Janusza Kice; »Prizori s jabukom« ansambla DLJI i u režiji Ivane Sajko te »Na dnu« Gradskog kazališta Vilnius, u režiji Oskarasa Koršunovasa.




Izbornica Željka Turčinović kao okosnicu odredila je temu disfunkcionalne obitelji – izravno i metaforički – pod pritiskom društvenih, političkih i socijalnih imperativa. Festival otvara kultna predstava beogradskog Ateljea 212 napravljena prema filmskom scenariju Abdulaha Sidrana »Otac na službenom putu«, problematizirajući totalitarizam socijalističke ideologije u doba Staljina u Jugoslaviji, koji slama i uništava obične i nevine ljude.


U predstavi »Mrzim istinu« Oliver Frljić kroz sudbinu jedne obitelji pokazuje kako se politički i moralno raspada jedno društvo stvarajući totalitarnu državu u kojoj je opasno imati drugačije mišljenje.


Predstava »Elijahova stolica« temelji se na dramatizaciji istoimenog romana Igora Štiksa, a govori o novinaru iz Beča koji traži oca za kojeg se misli daje poginuo kao njemački vojnik u Drugom svjetskom ratu.


U produkciji Zagrebačkog kazališta mladih vidjet ćemo uprizorenje dramskog teksta mladog i talentiranog dramatičara Ivora Martinića »Moj sin samo malo sporije hoda«, u nenametljivoj i diskretnoj režiji Janusza Kice. Središte radnje je sin – invalid i tri generacije njegove malograđanske obitelji koje žive pod istim krovom.


Po prvi put na riječkim Malim scenama predstavlja se jedan od najtalentiranijih poljskih redatelja Jan Klata. Predstava »Komad o majci i domovini« govori o žrtvi i preživljavanju majki i kćeri za vrijeme holokausta u Poljskoj.


»Prizori s jabukom« autorice i redateljice Ivane Sajko autorski je projekt, nekonvencionalan i postdramski, koji se bavi motivom izgubljenog raja dekonstruirajući mit o jabuci; vrt postaje mjesto očuvanja slobode, doma, domovine, a protiv ratne politike ispravljanja svijeta.


Glasoviti litavski redatelj Oskaras Koršunovas dolazi s predstavom »Na dnu«, prema predlošku Maksima Gorkog. Redateljski minimalizam i scenska jednostavnost daju glumcima maksimalan prostor za glumačku igru. Monološke eskapade idu simbolički »do dna« duše, istražujući temeljna pitanja čovječnosti – solidarnost, našu spremnost da čujemo jedni druge, da razumijemo osjećaje i tuge bližnjih, da budemo suosjećajni i tolerantni.


A da obitelj može biti percipirana u žanru burleske govori slovenska predstava »Kad sam bio mrtav«. Glavna radnja zasniva se na obiteljskom trokutu: muž, žena i punica, a govori o suvremenom propitivanju društvenih normi i malograđanskih stavova na modelu obitelji.


Festivalski žiri ove godine čine Snježana Banović (redateljica, Zagreb), Dušanka Stojanović Glid (dramska glumica, Beograd) i Damir Orlić (dramski glumac, Rijeka), a bit će dodijeljena i nagrada »Mediteran« Novog lista.


U sklopu popratnog programa u atriju i foajeu HKD-a bit će otvorena izložba kazališne kostimografije Ružice Nenadović-Sokolić u odabiru i postavu Diane Sokolić. U ponedjeljak, 7. svibnja, u 18 sati u HKD-u će biti predstavljene knjige Darka Gašparovića »Dubinski rez« i Snježane Banović »Država i njezino kazalište«.


Program možete vidjeti OVDJE